Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
richardk

Evinrude 90 hk etec - no oil alarm

Rekommendera Poster

Min Evinrude E-tec har börjat skicka no oil larm. Obra kan man säga, när man är beroende av båten för att komma till o från sommarstället i samband med pågående reparationer/underhåll där. Så, undrar om ni andra Etec ägare har erfarenhet av samma larm? Hur lyckades ni fixa? (Oljetanken är full så ingen brist på olja där.. men antar att smörjningen i motorn inte är på topp...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Efter nyss sjösatt och kört i 20 knop i en distans samt därefter testa att motorn varvade ut fullt vilket den gjorde kom samma tar om dåligt oljetryck varvid motor gick ner i nödläge. Fullt med olja samt oljeblåsan helt hård. Efter återstart låg larmet kvar med gick att på tomgång ta sig hem 2 distans. Någon som har något tips. E-etc 150 från 2012 som tills nu gått 350 tim. utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev smilla:

 Efter nyss sjösatt och kört i 20 knop i en distans samt därefter testa att motorn varvade ut fullt vilket den gjorde kom samma tar om dåligt oljetryck varvid motor gick ner i nödläge. Fullt med olja samt oljeblåsan helt hård. Efter återstart låg larmet kvar med gick att på tomgång ta sig hem 2 distans. Någon som har något tips. E-etc 150 från 2012 som tills nu gått 350 tim. utan problem.

Tips är att gå med i "EVINRUDE E-TEC OUTBOARD OWNERS GROUP" på Facebook. ca 15k medlemmar, brukar ha svar på det mesta gällande den typen av motor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade samma problem löstes det med byte av oljepumpen. Min hade gått ca 400 h när problemen började.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...