Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Los_capitanos

Låta båten vara kvar i vattnet över vintern, hur förbereda?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som ämnet antyder planerar vi låta båten ligga i vattnet över kommande vinter (Marstrand). Vi kommer ha tillgång till landström.

Vi planerar att spendera några helger i båten, så toaanvändning kan förekomma.

Kanske även segla om det skulle passa.

 

Vad behöver vi tänka på, hur skall båten förberedas motor, genomföringar, vattenberedare, etc?

Alla erfarenheter av liknande övningar tas tacksamt emot…..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft olika båtar i sjön över vintern i 10 år. Hängt  vanliga (innan LED) 40 W glödlampor vid genomföringarna. Senare skaffade jag ett antal 200 W frostvakter men det blev dyrt.  Har funkat hittills men eventuellt strömavbrott och många minusgrader är ändå ett orosmoment. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har övervintrat flera båtar både med och utan ström i säkert 15 vintrar. Det är inga svårigheter att få genomföringar att klara sig, det bli sällan minusgrader under vattenytan i södra halvan av Sverige. Små genomföringar som spolvatten till toan blåser jag luft i och stänger. Stora genomföringar som tanktömningen fyller jag med glykolblandning och stänger. Alla genomföringar som ligger nära ytan isolerar jag med gullfiber eller i stort sett vad som helst. Kyla kommer inifrån båten, inte från vattnet. Genomföringar som ligger djupt, typ 40 cm, kan man strunta i helt. Om kulventiler står öppna är sannolikheten att de frostsprängs mycket liten men samtidigt vill man ha ju ha dem stängda. Pumpar och sådant måste däremot dräneras. Jag har haft en frostvakt i motorrummet, en i pentryt och en på toa. Men planerat för att det ska funka även utan ström. Länspump kan vara knepigt att få att funka, får inte bli några svackor i slangen där vatten kan stå still . I en båt körde jag med en värmekabel inne slangen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...