Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sepp

Når inte full effekt, gammal mercury 50hk

Rekommendera Poster

Hej.

 

jag har en Ryds hajen (5m, 500kg) med en 50hk Mercury (2takt, 4cyl, år 1981). 
 

har renoverat förgasarna, bytt de delarna av tändsystemet som var trasiga, renoverat en del packningar, men jag får inte riktigt ut full effekt. Motorn varvar inte mer än 4000rpm och då går båten i 13kn med 2vuxna och 2 småbarn.  Bör vara minst 5000rpm och 20kn enligt vad jag läst. 
 

Propellern är enligt rekommendation, kompressionen är 9bar i alla cylindrar, tändvinklar enl manual, motorn går ”fint” för övrigt och varvar lätt upp över 5000 på tomgång. 
 

några tips på vad mer det kan vara? Har inte speciellt mycket båtvana, kan det vara symptom på att jag inte får båten att plana? Känns ju som att 50hk bör räcka med 2 vuxna & 2 barn - båten är specat för upp till 7 pers och Max 60hk. Fanns ett par trasiga och mycket slitna trimplan när jag köpte båten som jag tog bort, kan det vara så att jag helt enkelt behöver trimplan för att få båten att plana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar ett kort klipp till den som kan dra slutsatser av att hur det låter eller hur vågorna ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser båtens botten ut ? Havstulpaner ? Skitig ? Ojämnt ?
Kan det vara så "dumma" detaljer att luftskruven till bränsletanken är inte öppen som den skall ? Skit i bränsleledningen ? Det är alltid bästa att kolla enkla saker som inte kostar något att åtgärda.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag faktiskt inte testat än. Men jag tycker ju att en 500 kilos båt inte borde göra så stor skillnad av en vuxen eller 2  vuxna och två småbarn. Men du har förstås en poäng, jag får testa det. Har tyvärr inte kört båten innan min renovering, så jag vet inte hur den brukar gå, men jag förväntar mig ändå lite mer fart även med 2 + 2 ombord 
 

En annan sak jag inte hunnit testa är att pumpa i primerblåsan när jag ligger på fullgas ifall det är så att förgasarna inte orkar dra tillräckligt mycket, kanske lite långsökt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, jan_af_lisoe said:

Hur ser båtens botten ut ? Havstulpaner ? Skitig ? Ojämnt ?
Kan det vara så "dumma" detaljer att luftskruven till bränsletanken är inte öppen som den skall ? Skit i bränsleledningen ? Det är alltid bästa att kolla enkla saker som inte kostar något att åtgärda.

Botten är helt nyrenoverat, spacklat slipat målat med bottenfärg, slät och fin.  Luftskruven är öppen, har även testat att öppna tanklocket helt, ingen skillnad. Bränsleledningen är en osäker parameter, men det är en komponent som den förra ägaren har bytt, ser rätt så ny ut, tror du jag kan testa den genom att pumpa i blåsan under full gas för att se om det hjälper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplanen hjälper nog att komma upp i planing, men om du inte kommer upp utan dem och utan last så är det något annat fel. Tycker oxå att du absolut borde plana med last och utan trimplan utan problem, men första testet måste vara utan last. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Yamaha 55 hk 1976. Ett skäl till att välja Yamaha 55:an,  som var ganska ny på marknaden då var att den i tester gav 55 hk på propelleraxeln medan t.ex. Mercury 50 hk gav 42 hk på propelleraxeln. Detta stämde också bra med senare erfarenheter. Mindre båtar med 50 hk Mercury kunde inte matcha Yamaha 55:an. Mercury övergick till att ange propelleraxeleffekt från produktionsår i början av 80-talet. Flera motorer nedgraderades i samband med detta. Under åren efter 1980 ändrades t.ex. märkningen på kåpan till 140 hk rak 6:an att bli 115 hk istället, utan att det gjordes några konstruktionsmässiga förändringar. Ett skäl var säkert också att skapa lite marknadsmässigt avstånd till 150 hk V6:an som kom under dessa år.

 

Jag är inte säkert hur det är med din motor, men sannolikt är den jämförbar med en samtida 40 hk Yamaha och då är det lättare att förstå att den har problem med att komma upp ur gropen med fyra i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds Hajen introducerades runt 1969 men var för den tiden modern, med vettig v-botten i jämförelse med många andra båtar från sextitalet, men ändå inte långsam. Din båt kan alltså vara ganska gammal, vilket inte alls behöver vara ett problem. EN svaghet som gamla plastbåtar KAN ha är vatten i dubbelbotten, som ersatt gammalt fyllmaterial, och det kan förstås väga en del och försämra prestanda betydligt. Antar man kan borra några hål inifrån och titta/känna efter, för att sedan täta dem ordentligt.

 

Minns en Hajen med en trimmad Crescent 25 hk som åtminstone med enbart föraren ombord gick klart fortare än 20 knop, om det kan vara till nån ledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, gusvo085 said:

Trimplanen hjälper nog att komma upp i planing, men om du inte kommer upp utan dem och utan last så är det något annat fel. Tycker oxå att du absolut borde plana med last och utan trimplan utan problem, men första testet måste vara utan last. 

Låter rimligt. Får testa att ta en sväng själv. Om det funkar bättre kan jag ändå montera trimplan för att hjälper till när jag inte åker själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, guestsson said:

Vi köpte en Yamaha 55 hk 1976. Ett skäl till att välja Yamaha 55:an,  som var ganska ny på marknaden då var att den i tester gav 55 hk på propelleraxeln medan t.ex. Mercury 50 hk gav 42 hk på propelleraxeln. Detta stämde också bra med senare erfarenheter. Mindre båtar med 50 hk Mercury kunde inte matcha Yamaha 55:an. Mercury övergick till att ange propelleraxeleffekt från produktionsår i början av 80-talet. Flera motorer nedgraderades i samband med detta. Under åren efter 1980 ändrades t.ex. märkningen på kåpan till 140 hk rak 6:an att bli 115 hk istället, utan att det gjordes några konstruktionsmässiga förändringar. Ett skäl var säkert också att skapa lite marknadsmässigt avstånd till 150 hk V6:an som kom under dessa år.

 

Jag är inte säkert hur det är med din motor, men sannolikt är den jämförbar med en samtida 40 hk Yamaha och då är det lättare att förstå att den har problem med att komma upp ur gropen med fyra i båten. 

Mycket intressant och jag har faktiskt ingen koll på hur det ligger till med just min variant. Den motorserien börjar 1979 (min är från 81) så det kan mycket väl vara frågan om en lite väl optimistisk märkning och då förklarar det kanske en del. Även om det vore synd förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, pannkaka said:

Ryds Hajen introducerades runt 1969 men var för den tiden modern, med vettig v-botten i jämförelse med många andra båtar från sextitalet, men ändå inte långsam. Din båt kan alltså vara ganska gammal, vilket inte alls behöver vara ett problem. EN svaghet som gamla plastbåtar KAN ha är vatten i dubbelbotten, som ersatt gammalt fyllmaterial, och det kan förstås väga en del och försämra prestanda betydligt. Antar man kan borra några hål inifrån och titta/känna efter, för att sedan täta dem ordentligt.

 

Minns en Hajen med en trimmad Crescent 25 hk som åtminstone med enbart föraren ombord gick klart fortare än 20 knop, om det kan vara till nån ledning.

När jag gick igenom några gamla broschyrer från Ryds tyckte jag att det var runt slutet på 70-talet och början på 80-talet som hajen (HT variant) hade ett utseende som liknar min båt. Skulle även kunna gå ihop med att motorn (från 81) suttit där från början.

 

Angående vatten i skrovet har du rätt, när jag höll på spackla gamla skruvhål såg jag att det droppade ur några hål, så jag borrade upp ett stort hål längst ner på akterspegeln och ut kom det gissningsvis 30 liter. Jag har monterat både länspump i skrovet och dyvika på mitt nya hål, så det bör vara tomt, men jag fick det ju aldrig helt torrt, skummaterialet verkar vilja hålla i fukten, och dessutom vet jag inte om det kan stå vatten på fler ställen, har dålig koll på konstruktionen där inne.

 

När jag tittar på hur båten ligger i vattnet ser det bra ut, ligger till vattenlinjen som markerats av bottenfärgen av förra ägaren, men det är klart, det behövs rätt många kilon för att båten ska ligga så djupt att det märks på vattenlinjen. Bästa sättet att kolla det är kanske att väga båten. Får se.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P1013273.thumb.JPG.215001cc13bd1d778d9e5ea5724d0f8c.JPGDen borde gå fortare min container till husbåt gör nog runt 30 nu. Men tidigare bara 25   (bild tagen med 3 person och parasollet nedfällt)  detta var innan jag slängde ut vattentung gammal isolering och bytte ut den tjocka tunga spånplatta i botten, lättade båten några hundra kilo.  Nu är det ju ändå för fort för en bad(anka) och solbåt inget blir kvar på soldäck i de farterna men ibland vill alla hem fort och då kan det vara bra att rasta av den så alger inte fastnar. 

 

Redigerad av Eile
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...