Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Hallersrudsbo

Yamaha f60 går orent

Rekommendera Poster

Hej 

jag har en Yamaha f60 2005 årsmodell.

denna började få orent när vi var ute.

precis som den missar på en eller 2 burkar.


Den går orent på tomgång och upp.

får den inte att varva ut.

Lyfte motor kåpan på motorn när  vi var ute och såg att det stod vatten upp till tändstiftet på nedre cylindern.

När jag gasar så trycker det ned motorn så vattnet stiger till tändstiftet.

 

men nu när jag kört motorn på land så kan jag dra av tändkabeln på cylinder 2 och 3 utan att det gör någon skillnad i gången på motorn.

dessa går ju till samma tändspole med.

kan man mäta tändspolen eller testa vad som kan va galet?

eller är det endast Yamaha service med och som kan felsöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycket konstigt att motorn hänger så lågt att det står vatten vid tändstiftet. För det är visst utsidan av cylindern du pratar om, det står inte vatten inne i cylindern? Att vattnet skvättar så högt som till tändstiften är nog inte så konstigt, och både kåpan och tändkabeln ser nog till att det inte är ett problem med lite skvätt, men att det verkligen står vatten där är kanske inte så bra.

 

Hursomhelst, kring tändstiftsproblemet: Jag brukar ju skruva ut och jorda tändstiften för att "titta" om det finns gnista. Men det finns förstås svagheter med den metoden också eftersom jag med blotta ögat inte kan bedöma om det är en bra gnista eller om den är så svag att den inte räcker till, jag kan bara se om det finns gnista eller inte. Och du har ju då uppenbarligen hittat en bra metod om du ser att det inte gör nån skillnad på hur motorn går när du drar av en tändkabel. Man ska vara lite försiktig med det bara, vissa tändspolar gillar inte att producera spänningstoppar som ingen tar hand om, isåfall kan det vara bra att jorda tändkabeln (fast det har du kanske gjort).

 

Du kan ju börja byta plats mellan två tändstift, ett från en fungerande och ett från en icke-fungerande cylinder. Om problemet följer med är det bara att förnya tändstiften. Följer inte felet med behöver du leta vidare. Nästa är då tändkabeln, följer felet med om du byter tändkabeln? Och i nästa steg kan du även byta plats på tändspolarna om du har flera. Vad som kommer efter tändspolarna vet jag inte på din motor, på min (en gammal tvåtaktare) fick jag gå ända upp till "triggern" innanför svänghjulet som var trasig vilket gjorde att bara två av cylindrarna fick gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svärfars båt.

men såg att självlänsen har läckt in i skrivet så det var väl 100-150 liter vatten i skrovet.

så det förklarar ju en del att motorn har legat lågt i vattnet.

 

men den cylindern som haft vatten runt sig verkar den ju gå på.

är 2 och 3 som den inte vill gå på.

får felsöka till helgen när jag är hemma igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Yamaha F115 4-takt hoppa ena tändhatten av från nedre tändstiftet en gång. Märkes inte när jag körde sakta men när jag skulle dra på så vibrera det så mycket att det gick inte köra i mer än 6-7 knop. Körde in till en brygga och tog av motorkåpan, ryckte i alla tändkablar och nedre kabeln var "lös" mot tändstiftet. Tryckte i gummihatten hårt mot tändstiftet så det sa klick. Sen gick motorn fint igen. Jag skulle nog kolla om det är gista på alla tändstiften till att börja med. Är väl ändå inte så långt bort att ta upp båten för gott för vinterförvaring kanske? Och lite service på motorn som oljebyte i motor och växelhus osv. Förresten kanske prova med nya stift så nåt stift som sitter i nu inte kastat in handduken förresten, nog osannolikt men vem vet. Annars kanske bäst en marinmeck kikar på motorn, de större verkstäderna har väl Yamahas diagnostikprogram så de kan få ram felkoder om man kopplar motorn till dator med sådan mjukvara.
/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...