Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Svante082

Wakeboard 60hk

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag har en ockelbo t16 med 60hk 2 takt yamaha. Svårt för mig att komma upp när frugan kör (hittills inte lyckats), men jag har heller aldrig åkt wakeboard. Jag väger lite drygt 100 kg. Är det för klen motor eller är det bara fortsätta försöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med ett par vanliga vattenskidor först, de har större bärighet oftast om det inte är trickskidor. Då hittar du balansen lättare för att sedan gå över till en skida eller en wakeboard. Jag hade en Glastron 162 futura med en Johnson 70 hk och jag drog lätt upp två samtidigt och sedan drog kompisen upp en som sedan kom över till min båt, så tre kunde jag hålla uppe med lite olika längd på linorna.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-22 vid 18:00 skrev Svante082:

Hej!
 

Jag har en ockelbo t16 med 60hk 2 takt yamaha. Svårt för mig att komma upp när frugan kör (hittills inte lyckats), men jag har heller aldrig åkt wakeboard. Jag väger lite drygt 100 kg. Är det för klen motor eller är det bara fortsätta försöka?

60hk e väl inte optimalt, men absolut det funkar. Vi körde i många år med en 60hk 4t men åkarna vägde ~80kg.

Min egen erfarenhet är att wakeboarden kräver mkt mindre kraft att få upp jämfört med vattenskidorna men lite teknik behövs ;)

 

Vet inte hur ni gör men vi ligger/sitter på huk med brädan tvärs färdriktningen, sen börjar vi dra mjukt och försiktigt lätt ökande, viktigt att sitta kvar hukande tills brädan slajdat upp på ytan, behövs inte många knop, väl där rätar du på benen och om det känns bra vrider du brädan till färdriktningen i samma rörelse, annars en rörelse i taget. första/största misstaget många gör är att man rätar upp benen för tidigt, då sjunker man & det blir för tungt.

 

På´t igen ba, det kommer fungera :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...