Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fattiglapp

Oljan är mjölkig

Rekommendera Poster

Hej 

Efter att min inombordare md2b hamnade under vattenytan i somras, så provkörde jag den för första gången häromdan. Oljan visade sig efter en halvtimmes körning mjölkig. Jag bytte ut olja direkt medans den var varm, men är fortfarande gråaktig, vågar inte starta den.

Hur bör en resonera ? måste jag byta packningar, eller ska jag fylla på och tömma olja tills den inte längre är grå?

 

Båten ligger i Mälaren och är färskvattenkyld

Redigerad av fattiglapp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunskap nog att ge dig råd men funderar lite på vad din motor råkat ut för. 
Du skrivet att den hamnat under vattenytan. Betyder det att motorn har legat under vatten? (Lite petigt kanske men vissa motorer är monterade under vattenytans nivå i båten.) 
Körde du den utan att vidta några åtgärder efter dränkningen? I så fall är det ju klart att oljan blir mjölkig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har inte kunskap nog att ge dig råd men funderar lite på vad din motor råkat ut för. 
Du skrivet att den hamnat under vattenytan. Betyder det att motorn har legat under vatten? (Lite petigt kanske men vissa motorer är monterade under vattenytans nivå i båten.) 
Körde du den utan att vidta några åtgärder efter dränkningen? I så fall är det ju klart att oljan blir mjölkig.

Motorn tillsammans med båten hamnade under vatten. Jag drog motorn för hand men kunde inte se något vatten komma ut i cylinderna. Bytte oljan och dieseln i tanken. Mer vet jag inte vad jag skulle göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev fattiglapp:

Efter att min inombordare md2b hamnade under vattenytan i somras, så provkörde jag den för första gången häromdan.

För andra läsare kan det vara värt att veta att om motorn hamnat i vattnet ska man låta den ligga kvar i vattnet till man kan ta hand om den och allt bör göras skyndsamt.

Så länge motorn ligger kvar i vattnet så rostar/korroderar den långsammare än när man fått upp den i luften. Jag har sett en professionell räddning av en sjunken utombordare och den lyftes av båten och lades omedelbart i en vattentank för transport till verkstad.

 

I det läge du nu är i skulle jag se till att det inte är vatten i bränsletanken, byta alla filter och även byta olja. Det verkar ju vara gjort.

Därefter skulle jag varnköra motorn i 15 - 20 minuter och byta olja och oljefilter igen.

 

Ny varmkörning, gärna en lite längre tur så allt blir väl uppvärmt.

Kolla oljan, bör inte vara grå nu.

 

Därefter är motorn nog så okej som det går att få den.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att vi pratar inombordare här, så lite off topic, men ändå.

 

Bland alla misstag jag gjort så är såklart ett av dem att tappa snurran. En gipp för att gira in till Arendals Båtklubb, men den hängde bara på segelbåtsfästet utan att vara fastdragen. Försökte dragga med en vajer i bågform efter båten med en tillfällig snurra nästa dag och fick flera napp men ingen fisk upp i båten. Dykarklubben assisterade vänligt nog och tog upp den från 8m djup som var muddrat in till kajen.

 

Rakt in i gamla cittran och sen i ett välfyllt lägenhetsbadkar tills när jag kunde ta hand om Suzukin nästa helg, vilket innebar att dränera cylindrar och förgasare och låta det hela soltorka en stund. Därefter bara att dra igång😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev pannkaka:

Jag förstår att vi pratar inombordare här, så lite off topic, men ändå.

Samma sak egentligen, men svårare att snabbt slänga in en inombordare i bilen och ner i badkaret.

 

Kontentan blir att när båten är upp så måste man ta sig tid att fixa inombordaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorn på låg belastning under en lång tur upprepade gånger, så kokar fukten i oljan bort. Sen kan du byta oljefilter igen och då är det bara att gasa fullt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...