Jump to content
Wednesday 07 December 2022
adam_

Laddproblem AD41

Recommended Posts

Hejsan! Har precis bytt upp mig från en nimbus 26 till nimbus 28…

 

Motorn, en penta aqad41 var ur i våras för en del pill och även generatorn samt regulatorn är bytta..

igår när jag startade motorn så varnade det för ingen laddning och mycket riktigt visade voltmetern ca 12.5 v.

När jag varvar maskinen så kommer laddningen igång och allt verkar fungera som det ska.

Ska tilläggas att varvräknaren också verkar skum, den säger att den varvar 5000 varv på max men precis som min gamla maskin ska den bara varva 3900 ungefär och den låter ungefär likadant som min gamla på maxvarv så jag tror inte den gör så många varv som räknaren säger.

har försökt leta lite här på forumet men inte hittar något…

var ska jag börja leta? Kolla watten på laddlampan? Alla anslutningar på generatorn ser bra ut och bör ju vara genomgångna när detta byttes!

Mvh

adam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klassiskt fel på VP- motorer.

Visar oljetrycksmätaren och tempmätaren adekvata värden? Lyser kontrollamporna? Tjuter larmet?

 

Om du har en sådan där svart plastbox uppe på motorn, med en rund rätt stor mulikontakt ansluten i boxens aktre gavel?

I såfall, kolla den kontakten, att den sitter i ordentligt, den har en låsring som ofta är trasig och inte greppar ordentligt. Tryck i kontakten ordentligt, eltape och buntband kan göra underverk.

 

En likadan rund hon- och hankontakt sitter under instrumenttavlan, och om du har en förklängningskabel, även på,den, och om du har flybridge finns det en Y-kabel med likadana kontaktdon.

 

Men kolla först den uppepå motorn, det är nu sannolikt att den glappar om motorn nyligen varit utlyft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar Georg.

oljetrycket och tempen visat normala värden, larmet fungerar och lamporna likaså.

ska börja med att kolla den svarta plastlådan hur det känns där.. du tror inte det har med

lampan eller något sånt att göra?

Edited by adam_
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Eller nåt sånt" Eftersom lampans förbindelse med generatorn går genom kabelstammen

så är alla skarvkontakter misstänkta i sammanhanget...

Perra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är nere i båten nu… även varvräknaren är död tills man gasar på rätt rejält utan växel i, och samtidigt som laddningen kommer igång så kommer även varvräknaren om det hjälper till något i teorierna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev adam_:

Är nere i båten nu… även varvräknaren är död tills man gasar på rätt rejält utan växel i, och samtidigt som laddningen kommer igång så kommer även varvräknaren om det hjälper till något i teorierna?

Varvräknaren är kopplad till generatorn, den får en växelströmspuls från den som den sedan räknar om till varvtal.

Det kan ju vara så enkelt att generatorn slirar, remmen är för slapp, utsliten, eller så är remskivorna smutsiga av gammal olja eller så men det vanligaste är ju att drivremmen är slapp och/eller utsliten, det ena behöver inte utesluta det andra.

Det låter motsägelsefullt, men generatorn slirar på låga varvtal och kommer igång när det snurrar på snabbare, likadant på gamla bilar. Dessutom går bromsar generatorn rätt mycket dom första minutrarna efter start, då den skall ladda in all den ström som startmotorn nyss förbrukade.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag provar att spänna remmarna lite, återkommer med resultat, tack!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev adam_:

Är nere i båten nu… även varvräknaren är död tills man gasar på rätt rejält utan växel i, och samtidigt som laddningen kommer igång så kommer även varvräknaren om det hjälper till något i teorierna?

 

5 timmar sedan skrev snoy:

"Eller nåt sånt" Eftersom lampans förbindelse med generatorn går genom kabelstammen

så är alla skarvkontakter misstänkta i sammanhanget...

Perra.

 

På gamla tidens generatorer var det så att man måste förmagnetisera (den roterande) fältspolen för att det skulle bli någon laddning när generatorn började snurra. Då ledde man en positiv spänning från tändningslåset genom laddningslampans glödtråd, sedan till en kabel som går till fältspolen i generatorn, fältspolen leder strömmen vidare till minus och lampan tänds.
När sedan generatorn börjar att ladda blir fältspolen positiv från andra hållet, lampan får plus från två håll och slocknar.
Det sägs att det har betydelse om man har 2 eller 4 wattslampa, jag har aldrig märk någon skillnad. Om denna lampa däremot inte är ansluten eller trasig blir det inget magnetfält och laddningen kommer inte igång.

 

Ja det är egentligen så i nutid också, men i motortavlan vid kontrollamporna har Volvo-Penta byggt in ett motstånd eller annan krets som ser till att det blir ett magnetfält även om kontrollampan skulle vara trasig. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu kollat boxen på motorn samt remmarna och dom är gott spända utan slir.. kan det vara så att varvräknaren håller på att ge upp och om man köper en ny sådan så kanske laddproblemet löser sig också?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev adam_:

Har nu kollat boxen på motorn samt remmarna och dom är gott spända utan slir.. kan det vara så att varvräknaren håller på att ge upp och om man köper en ny sådan så kanske laddproblemet löser sig också?

Tänk tvärtom!

Varvräknare kan inte åtgärda ett laddningsfel.

Det skulle vara mer adekvat att byta ut generatorn, den är dessutom billigare än en original varvräknare, om du har timräknare i varvräknaren förlorar du informationen från den om du byter varvräknare.

Men först skall du kontrollera en anslutning på baksidan av generatorn, den heter ”W” det är därifrån varvräknaren får sin information. Se till att den anslutningen är ren och fri från oxid.

 

Slocknar laddningslampan samtidigt som varvräknaren hoppar igång?

Vad visar voltmetern i motortavlan? När generatorn laddar skall den visa omkring 14 volt, när det inte finns laddning visar den batterispänningen som bör vara på 12,5 volt på ett ungefär.

 

Om det nu är generatorn, eller dess inbyggda regulator som håller på att ge upp, så kan man lämna in den för renovering hos en fordonselektrisk firma, sannolikt billigare än att köpa en ny.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W-anslutningen ser fin ut och har även slipat där lite så där ska det vara kontakt..lampan slocknar när allt hoppar igång, då går voltmetern från ca 12,5 till ca 14, som det ska..

saken är ju den att generatorn är helt ny sen i våras så där borde väl inte felet ligga egentligen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev adam_:

W-anslutningen ser fin ut och har även slipat där lite så där ska det vara kontakt..lampan slocknar när allt hoppar igång, då går voltmetern från ca 12,5 till ca 14, som det ska..

saken är ju den att generatorn är helt ny sen i våras så där borde väl inte felet ligga egentligen?

Hoppar laddningen igång vid samma varvtal varje gång?

I så fall skulle jag tippa på att det är regulatorn som fallerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regulatorn är också helt ny sen i våras… har mätt och regulatorn får inte laddning förns allt hoppar igång så den tror jag inte heller det är... vet inte om det är exakt samma varvtal varje gång då varvräknaren börjar fungera samtidigt som laddningen kommer men det känns som det är vid ungefär samma varv..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har haft en VP Md5 och nu en MD 2020 och båda har fungerat på det sättet att startar jag motorn på tomgång så larmar laddningen efter ca. 5sek. Startar motorn och gör en snabbvarvning till 1300-1500 varv och då går laddningen igång. Har alltid varit så.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excel, ja alltså det är ju inga problem iom att den alltid kommer igång.. å andra sidan vill jag att allt ska fungera som det ska så kommer inte ge mig innan laddningen puttar igång som den ska:D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev adam_:

Excel, ja alltså det är ju inga problem iom att den alltid kommer igång.. å andra sidan vill jag att allt ska fungera som det ska så kommer inte ge mig innan laddningen puttar igång som den ska:D

Jag tror faktiskt att det inte föreligger något fel. Funktionen är för att motorn ska starta lättare. Startmotorn behöver inte dra runt en laddande generator.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev adam_:

Regulatorn är också helt ny sen i våras… har mätt och regulatorn får inte laddning förns allt hoppar igång så den tror jag inte heller det är... vet inte om det är exakt samma varvtal varje gång då varvräknaren börjar fungera samtidigt som laddningen kommer men det känns som det är vid ungefär samma varv..

Det är dessvärre inte alltid så att nya prylar är felfria.

35 minuter sedan skrev excel319:

Jag har haft en VP Md5 och nu en MD 2020 och båda har fungerat på det sättet att startar jag motorn på tomgång så larmar laddningen efter ca. 5sek. Startar motorn och gör en snabbvarvning till 1300-1500 varv och då går laddningen igång. Har alltid varit så.

 

16 minuter sedan skrev adam_:

Excel, ja alltså det är ju inga problem iom att den alltid kommer igång.. å andra sidan vill jag att allt ska fungera som det ska så kommer inte ge mig innan laddningen puttar igång som den ska:D

Då skulle jag kunna tänka mig att det interna magnetfältet inte finns med från början, utan på något sätt kommer igång senare vid ett visst varvtal.

Regulatorn har kontakt med fältspolen via borstar (”kol”) som löper mot släpringar, ”kolen” kan vara slitna och får ingen kontakt, eller dålig kontakt med släpringarna och av någon anledning blir det bättre då man varvat upp en stund. ”Kolen” trycks mot släpringarna med hjälp av fjädrar, dessa kan ha dålig spänst.

Möjligtvis kanske eventuellt kan felet ligga i motortavlan, i modulen med kontrollamporna, eller dess kontaktdon, men jag är osäker på hur det där är kopplat, och därför spekulerar litet.

 

Jag fann en sida här, det handlar om Boschgenerator, du kan ha en sådan, men det i princip är det samma procedur att felsöka och laga europeiska generatorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. har själv haft en exakt likadan maskin innan samt vänner som haft sådana och ingen av dom har upplevt detta.. så har svårt att tro det men jag överbevisas gärna!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en TAMD41 som beter sig lite udda den med och gjort det sedan jag köpte båten 6 år sen eller nått.

När jag startar motorn och bara har start batteriet inkopplat så funkar allt som det ska, slår jag på skilje reläet direkt så tappar varvräknaren varvtalet och visar alldeles för lite, efter en stund hoppar den igång.

Väntar jag ett tag med att slå på skiljereläet så att start batteriet kommer upp lite i volt så fungerar det.

Vet att remmarna och generatorn är ok eftersom jag provat med en annan reserv generator och nya remmar.

Har köpt läget och forskar inte mer i det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Wildeside:

Jag har en TAMD41 som beter sig lite udda den med och gjort det sedan jag köpte båten 6 år sen eller nått.

När jag startar motorn och bara har start batteriet inkopplat så funkar allt som det ska, slår jag på skilje reläet direkt så tappar varvräknaren varvtalet och visar alldeles för lite, efter en stund hoppar den igång.

Väntar jag ett tag med att slå på skiljereläet så att start batteriet kommer upp lite i volt så fungerar det.

Vet att remmarna och generatorn är ok eftersom jag provat med en annan reserv generator och nya remmar.

Har köpt läget och forskar inte mer i det.

Ja det är inte alls konstigt, när du har även förbrukarbanken inkopplad får ju generatorn dra ett tyngre lass, då den även skall ersätta det som startmotorn nyss förbrukade, och då sjunker spänningen, det är den man mäter i enheten volt.

 

Sedan undrar jag vad det är för slags skiljerelä som du manuellt kan påverka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske kan du finna något i denna tråd

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är inte alls konstigt, när du har även förbrukarbanken inkopplad får ju generatorn dra ett tyngre lass, då den även skall ersätta det som startmotorn nyss förbrukade, och då sjunker spänningen, det är den man mäter i enheten volt.

 

Sedan undrar jag vad det är för slags skiljerelä som du manuellt kan påverka?

Tycker inte heller att det är så konstigt, men voltmätarna dycker inte ner specielt mycke. Men som sagt inget jag forskar vidare i.

Jag har typ ett sånt här skiljerelä kopplat vi knapp.

https://kampetorpmarin.se/hd-skiljerelae-12v-100a-1st.html?gclid=CjwKCAjw64eJBhAGEiwABr9o2O8O0ou23BBQ5XdMeHpaL54KiARN08E_LsRbDY3juxfv7LrUhzynSRoCjfAQAvD_BwE

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack cam72.

likt dig så borde jag ha ett liknande motstånd som du, nr15 i bilden.. chansen/risken att det inte finns på min motor känns ju ganska så stor..
är inte så hajj på kopplingsscheman men om jag förstår det rätt så bör jag kunna följa den bruna sladden (61?) från generatorn och hitta ett motstånd nånstans innan instrumentpanelen, eller hur ska jag tänka?

94122B7C-C2C7-4F22-AE72-97556AB7CDF9.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leta i kopplingsboxen på motorn är mitt tips. Kontakten som motståndet sitter i ser ut så här på kad42, det går att klippa och skarva in eget motstånd med rätt Ohm-värde.image.jpeg.0af048c961d30fcfb048262e4ae5fbe8.jpeg kommer inte ihåg hur 41an ser ut tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

000cMwBTTWY1qDLD3thvg6t.thumb.jpg.e4e0e04f1ca53a9f27d58f51d9ffb51f.jpg

 

Då kan jag ju (naturligtvis) få de dig motståndens färgkoder och hoppas att motståndet i boxen följer denna standard. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en gammal YSM12 som hade en originalgenerator på 30 A. 

Med lite pyssel moterade jag en Mitsubishi 70 A generator. 

Multiribbrem och tillhörande remskivor. 

 

Är ett ordentligt dunkande, som en tändkulemotor, innan stackars motorn orkar upp i normal tomgångsvarv vid start efter en hel natt med kyl, värmare, tv e t c. 

 

Det normala är att laddampan får spänning från tändningslåset när man sätter på tändnigen. Ström flyter genom lampan (och larmet piper) via generatorns anslutning D+ och fältlindningen, som magnetiseras. 

 

När generatorn då börjar ladda blir D+ positiv. Positiv spänning på båda, sidor om lampan gör att den slocknar. 

 

I mitt fall så har jag monterat en brytare i serie med kabeln från D+. Avstängd vid start. 

Slår till den när motorn kommit upp i tomgång. Då startar laddning. 

 

Och som vid de flesta generatorer, så går det att få igång laddningen utan spänning på D+, genom att varva upp motorn tillräckligt högt i varv. 

 

Så mät spänningen på D+. 

Dels då bara tändningen är på då motorn startat, gående bara på tomgång. 

 

För svag lampa gör att i te tillräckligt stor ström flyter in i D+, med tändningen på. 

Likaså om det är oxid i lampfattningen, eller på andra, ställen. 

 

För kraftig lampa, eller kortsluten sådan, kan skada generatorn. 

 

Detta är mina erfarenheter. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-22 vid 18:22 skrev adam_:

W-anslutningen ser fin ut och har även slipat där lite så där ska det vara kontakt..lampan slocknar när allt hoppar igång, då går voltmetern från ca 12,5 till ca 14, som det ska..

saken är ju den att generatorn är helt ny sen i våras så där borde väl inte felet ligga egentligen?

 

2021-08-22 vid 20:39 skrev Wildeside:

Jag har en TAMD41 som beter sig lite udda den med och gjort det sedan jag köpte båten 6 år sen eller nått.

När jag startar motorn och bara har start batteriet inkopplat så funkar allt som det ska, slår jag på skilje reläet direkt så tappar varvräknaren varvtalet och visar alldeles för lite, efter en stund hoppar den igång.

Väntar jag ett tag med att slå på skiljereläet så att start batteriet kommer upp lite i volt så fungerar det.

Vet att remmarna och generatorn är ok eftersom jag provat med en annan reserv generator och nya remmar.

Har köpt läget och forskar inte mer i det.

Jag har funderat en del på detta.

W är ju ansluten till en av generatorns lindningar eller faser (generatorn är trefas), varje gång magnetfältet passerar lindningen uppstår det en puls som varvräknaren räknar.

Så om nu varvräknaren inte får någon puls på låga varv kanske det då möjligen är denna lindning eller en av dioderna eller dess interna anslutningar som inte mår så bra.

Hur som helst så borde ju en fordonselektrisk firma med testbänk kunna felsöka och reparera kan man ju tycka.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som säger emot din hypotes är att jag provat att byta generatorn mot den jag har på resevmotorn och den betede sig lika dant, jsg har svårt att tro att båda mina generstorer har samma ovanliga fel.

Dessutom så laddar dom bra när dom hoppat igång.

Problematiken uppstår endast när jag kopplar ihop startbatteri och förbruknings batterierna direkt efter uppdtart när jag har legat ute och förbrukat en del ström ur förbruknings batterierna, när jag kastar loss från bryggan och förbruknings batterierna är fulladdade så kan jag koppla ihop batterierna utan fenomenet med varvräknaren. Skulle jag gissa på vad det kan bero på så är det att generatorn går jobba ganska hårt i början för att ladda alla batterier(805 ah) så att den tappar orken att ge signalen till varvräknaren. Jag vet att generatorn ger bra laddning och att problemet försvinner när jag gasar upp flyttetyget till march fart.

Fråga inte mej varför, som sagt så forskadde jag inte vidare i fenomenet har viktigare saker att göra än att lösa ett för mej ickeproblem

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Wildeside:

Det som säger emot din hypotes är att jag provat att byta generatorn mot den jag har på resevmotorn och den betede sig lika dant, jsg har svårt att tro att båda mina generstorer har samma ovanliga fel.

Dessutom så laddar dom bra när dom hoppat igång.

Problematiken uppstår endast när jag kopplar ihop startbatteri och förbruknings batterierna direkt efter uppdtart när jag har legat ute och förbrukat en del ström ur förbruknings batterierna, när jag kastar loss från bryggan och förbruknings batterierna är fulladdade så kan jag koppla ihop batterierna utan fenomenet med varvräknaren. Skulle jag gissa på vad det kan bero på så är det att generatorn går jobba ganska hårt i början för att ladda alla batterier(805 ah) så att den tappar orken att ge signalen till varvräknaren. Jag vet att generatorn ger bra laddning och att problemet försvinner när jag gasar upp flyttetyget till march fart.

Fråga inte mej varför, som sagt så forskadde jag inte vidare i fenomenet har viktigare saker att göra än att lösa ett för mej ickeproblem

Ja, då jobbar ju generatorn verkligen i uppförsbacke och motvind och dess kapacitet räcker inte till för att leverera så mycket ström.

Lösningen på problemet skulle ju vara en kraftigare generator, eller några hundra watt solcellspaneler som håller efter förbrukarbatterierna, panelerna hjälper ju dig även att spara diesel, eftersom generatorn belastar motorn som då blir törstigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...