Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NickWest

Har jag tabbat mig ordentligt?

Rekommendera Poster

Halloj !

Läst rundor på sidan mycket nu på sistone ,men bestämde mig nu för att ställa en fråga .

 

Båten i frågan är en äldre plastfiber Crescent från Gud vet när , aldrig blivit målad förr (av att döma från färg, lager lack etc ) så antar att original färgen sitter på .

 

Håller på att renovera min Crescent båt , gjorde ett test på den gamle färgen , tog t-röd och gnugga , ingen effekt. Tog ren aceton och gnugga , ingen effekt . Antog då att det är en två komponent färg som satt på . Efter mina reparationer och slipande rullade jag på 'Epoxi Primer ' ikväll . Slipade allt grovt så det skulle hugga , och tvättade med ren aceton .

 

När jag rullade med Epoxi Primer , märkte jag att den gamla färgen löste upp sig lite , och blandade sig med Primern . Löste inte upp sig super mycket , men märkte en färg skillnad på Primern .försökte skrubba på den gamle färgen efter jag primat . Men den satt som berget . 

 

Har jag tabbat mig ordentligt och lagt på ett nytt lager som jag behöver slipa av nu ? Eller kan det vara dam som gömt sig någonstans ....jag vet inte .

 

Ber om ursäkt för super långt första inlägg .

 

Mvh Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten update :

gick ut nu och skrapade på Primern . Bara Primern kom av och inget utav den gamla färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG,

Om båten aldrig blivit målad tidigare så är det gelcoaten som du målat ovanpå, det är ingen färg i ordets rätta bemärkelse, det är polyester med färgpigment.

Vad använde du för grundfärg, och vad avser du att måla med för täckfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Gripen72:

Hej och välkommen till MG,

Om båten aldrig blivit målad tidigare så är det gelcoaten som du målat ovanpå, det är ingen färg i ordets rätta bemärkelse, det är polyester med färgpigment.

Vad använde du för grundfärg, och vad avser du att måla med för täckfärg?

Tack!

 

Inte kört någon grundfärg. Endast lagt på epoxy primer . Sen var väl tanken att måla med bottenfärg VC17m från international efter renslipnimg på epoxyn. Båten kommer aldrig ligga i hamn eller brygga, utan kommer bo på min trailer när jag inte använder den.

 

Bilden är från innan jag slipade och epoxyn åkte på.

IMG_20210819_190819.jpg

Redigerad av NickWest

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxyprimer är en form av grundfärg. Vad är det för epoxy du målat med?

Är det hela skrovet som ska målas, eller bara den delen som ligger under vattenlinjen?

Vad är avsikten med att ”renslipa” epoxyn? Den ska ju ligga som ett skyddande lager.

Om du bara ska ha båten i sjön vid de tillfällen som du nyttjar den så finns det ingen anledning att måla med VC17M, det kommer inte att börja växa snäckor och sjögräs på land😜

Om du ändå vill ha VC17M så skulle jag välja att måla med Internationals grundfärg som är anpassad till 17M, och inte blanda olika fabrikat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Biltemas epoxy primer som ligger på , två tjocka lager (5L totalt. Kanske inte världens bästa , men förstod mig på att det inte var lönt att lägga ett annat dyrare märke till mina behov ). Renslipa var kanske fel ordval , finslipa kanske ? Mest ta bort eventuella ojämnheter som uppstått under målningen och sedan lägga på ett tunnare lager epoxy , avsluta med bottenfärg.

 

Jag har slipat hela båten , samt strukit epoxy på hela båten . Tanken är att måla hela båten, om jag nu behöver två olika färger (en ovan och en under vattenlinjen gör mig inget )

 

Denna epoxyn

 

Denna guiden har jag gått efter

 

Finns ju snäckor och sniglar även på land 🤔😉

Redigerad av NickWest
La till länk för epoxy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför mattade du inte ner den gick till närmsta billackerare och fick/köpte en slatt vanlig 2-k ingen grundning hade behövts biter perfekt på glasfiber,  har lackat skrov så och det funkar perfekt och på bilsidan finns ju vissa tillverkare som byggde bilar som plastbåtar.  Finns även mjukmedel att blanda i om man vill få mer elastisk 2-k 

   image.png.d4a4ee6c928c555e439708cfcc767110.png  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Eile:

Varför mattade du inte ner den......

Ja du , jag mattade ner allt ovan vattenlinjen och all gammal färg under(vattenlinjen) är borta, förstod det som att man var tvungen att ha epoxy primer så inte plasten skulle suga åt sig vatten.

 

Men men, det som är gjort är gjort. Lätt att vara efterklok.

Redigerad av NickWest

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suger åt sig vatten gör plast, men allt är ju relativt och skall sättas i ett perspektiv. Det är ju ingen svamp. Ligger den i en säsong - jo, kanske att den blir lite fuktigare. Men du skall ju ta upp båten efter varje gång och då behövs det absolut inte.

Lika lite som en stygg bottenfärg, för innan tulpanerna hittat din båt och bestämt sig för att sätta sig där har du ju tagit upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev NickWest:

Bilden är från innan jag slipade och epoxyn åkte på.

Det röda är färg, det orangea är gelcoat. 
Ta bort det röda innan epoxyn åker på. 

 

2 timmar sedan skrev NickWest:

förstod det som att man var tvungen att ha epoxy primer så inte plasten skulle suga åt sig vatten.

En öppen båt är ju blöt från två håll. Tveksamt om epoxyn gör någon som helst nytta om du lägger på den från utsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att du är klar. 2 lager epoxi blir väl bra om du har den på trailer. 
jag har båten i sötvatten hela sommaren med bara epoxigrund, utan bottenfärg och det funkar utan problem. Blir bara skitigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Paul_Schtek:

Jag tycker det låter som att du är klar. 2 lager epoxi blir väl bra om du har den på trailer. 
jag har båten i sötvatten hela sommaren med bara epoxigrund, utan bottenfärg och det funkar utan problem. Blir bara skitigt. 

Färgen är väl mest för min egen skull då kanske? Roligare att titta på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...