Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gausafeten

Länspump med låg standbyförbrukning.

Rekommendera Poster

Tjena, det var ett tag sedan jag var aktiv här, men nu har båtintresset vaknat till liv igen.

 

Fast nu med en styrpulpetare i aluminium istället för en stor kabinbåt.

 

Den nu inhandlade båten har några år på nacken och skulle behöva en ny länspump. Det jag söker är en med automatik och med så låg tomgångsförbrukning som möjligt. Jag har inte behov av så stor kapacitet utan hellre en mindre pump med längre förbrukning.

 

Sen får det också gärna vara en pump som har rätt kort spann, vill gärna att den pumpar ner till 10-15 mm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0A1A9C34-94B2-4038-B684-54F8B12FC3D0.jpeg.c9cdbe87ed1bed664d5fb3ac2aa248f7.jpeg

Välkommen tillbaka!

Det som drar minst ström, exakt noll ampere, i viloläge är en ”oautomatisk” länspump med en mekanisk nivåvakt kopplad i serie med pumpen, eller över en treläges omkopplare ”manuell, avstängd, automatisk”.

 


209B56EC-3347-416F-810A-38CAB56EA76E.jpeg.ebf106443e88068cec9d230c531523fe.jpeg

 

Sedan finns det lågprofilpumpar, med eller utan automatik.

Båda bilderna är från Biltema, och det förefaller som om pumpen är enbart autmatisk, det är ju denna automatik som dra några få miliampere.

 

Själv har jag en dyr lågprofilpump med automatikelektronik som man kan välja att köra som manuell eller som automatisk, om man vill.

 

F8616DE6-EB01-4FE6-BAF4-058B2B48941F.jpeg.c0732c38d4d5e94eb87f6e470060e7c4.jpeg

 

Men jag tror att du skulle bli nöjd med denna här från Seasea, 499 kronor, och så komplettera med en mekanisk nivåvakt, eller nivåbrytare som dom också kallas.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Biltemas nivåvippa har jag inte så mycket förtroende för. Själv har jag Rocnas nivåvakt, mest på grund av att det satt en sån tidigare och jag har bra förtroende för den. Men när kulan slutar fungera så blir det problem.

 

Ska du köpa en med automatik skulle jag rösta på en Rule 25S som automatiskt känner av vattennivån var tredje minut. Eller en motsvarande avlång.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Jernhand:

Just Biltemas nivåvippa har jag inte så mycket förtroende för. Själv har jag Rocnas nivåvakt, mest på grund av att det satt en sån tidigare och jag har bra förtroende för den. Men när kulan slutar fungera så blir det problem.

 

Ska du köpa en med automatik skulle jag rösta på en Rule 25S som automatiskt känner av vattennivån var tredje minut. Eller en motsvarande avlång.

 

Jag tog ju mer Biltemas som ett exempel. 
Just det, det är en kula inuti som rullar emot två kontaktpunkter när flottören vinklas uppåt, då rullar kulan mot dessa punkter och sluter kretsen, pumpen startar. Garanterat fri från elektronik, och förbrukar ingen ström i viloläge.
Alla båttillbehörsbutiker fysiska som nätbaserade, har minst en sådan mekanisk nivåvakt i sitt sortiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tog ju mer Biltemas som ett exempel. 

Troligen ett helt okej exempel att använda även i verkligheten.

Givare oavsett fabrikat går till slut sönder och när till slut inträffar kan man få problem oavsett vilket fabrikat givaren har.

 

Två paralellkopplade givare ger större trygghet att pumpen startar, men ökar risken att den aldtig stannar. När batteriet är slut sjunker båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en givare som består av två nedåtriktade metallstavar och när vattnet når upp och sluter kretsen mellan dessa startar pumpen.

Kvaliteten verkar bra, jag har haft den sen 1990 när jag köpte ny pump och ny givare till den nyköpta begagnade (1937) båten. Pumpen har jag bytt en gång i förebyggande syfte för 4-5 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rascal:

Jag har en givare som består av två nedåtriktade metallstavar och när vattnet når upp och sluter kretsen mellan dessa startar pumpen.

Kvaliteten verkar bra, jag har haft den sen 1990 när jag köpte ny pump och ny givare till den nyköpta begagnade (1937) båten. Pumpen har jag bytt en gång i förebyggande syfte för 4-5 år sedan.

Jag har också en av den typen, den drar litet ström!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har också en av den typen, den drar litet ström!

Gör den!? Har jag inte märkt, men jag ju aldrig kollat. Vet du hur mycket? 

Nu har du förstört min goda nattsömn😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Rascal:

Gör den!? Har jag inte märkt, men jag ju aldrig kollat. Vet du hur mycket? 

Nu har du förstört min goda nattsömn😠

Min har en tvådärgad lysdiod, grön om nivån är låg, och röd när den startat pumpen. Bara den drar ju litet granna.

Sedan är det ju en avkännande elektronik som hela tiden mäter motståndet eller induktansen mellan sonderna.

Denna drar 0,008 A. inte mycket men om man eftersträvar att man inte vill ha en strömförbrukning för någontingen som är i standby-läge är det ju för mycket.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Min har en tvådärgad lysdiod, grön om nivån är låg, och röd när den startat pumpen. Bara sen drar ju några hundradelar.

Sedan är det ju en avkännande elektronik som hela tiden mäter motståndet eller induktansen mellan sonderna.

Denna drar 0,008 A. inte mycket men om man eftersträvar att man inte vill ha en strömförbrukning för någontingen som är i standby-läge är det ju för mycket.

 

Min borde gå "billigare" för den har inga lysdioder. Snikversionen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rascal:

Min borde gå "billigare" för den har inga lysdioder. Snikversionen ?

Kanske det.

Men den mekaniska nivåvakten drar ingen ström alls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra svar :)

 

På väg hem förra helgen stannade vi inom biltema i Varberg (som av någon märklig anledning verkar ha ett betydligt bättre båtsortiment än Kristianstad som vi normalt åker till :D ) och kollade lite nogrannare på deras pumpar för att försöka få lite bättre känsla för hur de kan vara.

 

De har just nu tre stycken med automatik, plus den lösa vippan.

 

Den lösa vippan gillar jag inte eftersom den har samma nivå för av och på. Nu är problemet inte så stort just för min båt men annars är det lätt att man hamnar i läget att den pumpar ut vattnet, stannar, sen rinner det tillbaka som var i slangen och då startar den igen, igen, igen.

 

Deras billigaste autopump för 399 har mekanisk vippa som är formad så att det blir olika nivå för start och stopp, det är nog den metod jag föredrar. Sen om kvaliten, tja vem vet :) 

 

Deras dyraste kostar 499 och har "digital" av och på. Det är en ring som flyter och ligger runt en pinne. Kan inte bedömma vilka lägen start och stopp har men manualen säger start 40mm och stopp 20mm vilket är helt ok, Manualen säger även att den inte drar ström vid vila, men isåfall förstår jag inte hur den nivåvakten funkar. Borde väl vara en spole, och då behöver den spänningsättas för att funka?

 

Sen har de en ny lågprofil, ser ut som en ren rule-kopia, verkar helt ok, men svårare att komma åt att göra rent silen om pumpen är fast monterad. Sen hur nivåvakten funkar i den har jag ingen aning om, allt verkar sitta i "handtaget" i pumpänden.

 

Det blev inget köp av pump, men vi tog med oss ett av deras största båtöverdrag hem för att testa om det passar på båten trots targan.

 

Sedan nu i veckan har jag lagt en dag på att skura min 'underhållsfria' aluminiumbåt invändigt, tror inte de båda senaste ägarna gjort mer än att spola av synliga ytor. Det var rejält görigt under aktertoften. Och långt där nere inne under allt annat finns så klart den gamla länspumpen.

 

Till slut var allt så pass rent att jag kunde åla mig tillräckligt långt ner för att komma åt pumpen och göra rent även den. Tydligen är den röd och vit :D  dvs en helt ok rule pump som efter rengöring snurrar tyst och fint så den får sitta ett tag till, däremot slangen behöver lite kärlek, det är inte allt vatten som åker hela vägen ut, en del hoppar av halvvägs :P Torrsprickor. :)

 

Det jag också hittade under all skiten var att den har tre eltåtar, vilket borde innebära att den ska gå att koppla med automatik så kan det bara bli uppehåll några timmar så det torkar upp igen så ska jag försöka följa kablarna och se om det är trasigt eller bara felkopplat nånstans.

 

Så kontentan är att jag lärt mig lite mer om pumpar, har mer att lära för jag fattar fortfarande inte hur automatiken funkar på de flesta pumparna. Men jag har en fungerande pump som troligen kan kopplas i automatikläge. Och inte ens en rulepump är osårbar mot femton års mög i kölsvinet :D Men det verkar ha överlevt för den pumpar på riktigt bra nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-21 vid 19:22 skrev Georg_Ohm:

0A1A9C34-94B2-4038-B684-54F8B12FC3D0.jpeg.c9cdbe87ed1bed664d5fb3ac2aa248f7.jpeg

Välkommen tillbaka!

Det som drar minst ström, exakt noll ampere, i viloläge är en ”oautomatisk” länspump med en mekanisk nivåvakt kopplad i serie med pumpen, eller över en treläges omkopplare ”manuell, avstängd, automatisk”.

 


209B56EC-3347-416F-810A-38CAB56EA76E.jpeg.ebf106443e88068cec9d230c531523fe.jpeg

 

Sedan finns det lågprofilpumpar, med eller utan automatik.

Båda bilderna är från Biltema, och det förefaller som om pumpen är enbart autmatisk, det är ju denna automatik som dra några få miliampere.

 

Själv har jag en dyr lågprofilpump med automatikelektronik som man kan välja att köra som manuell eller som automatisk, om man vill.

 

F8616DE6-EB01-4FE6-BAF4-058B2B48941F.jpeg.c0732c38d4d5e94eb87f6e470060e7c4.jpeg

 

Men jag tror att du skulle bli nöjd med denna här från Seasea, 499 kronor, och så komplettera med en mekanisk nivåvakt, eller nivåbrytare som dom också kallas.

Denna varianten av Whale super sub med inbyggd nivåvakt hade jag i förra båten och byter jag köper jag en sån igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den har ju ett snäppfäste så man kan klicka loss den och göra rent. Biltema har prioriterat bort den tyvärr så deras måste man skuva loss för att rengöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...