Jump to content
Tuesday 26 October 2021
Mackey

Ett bättre båtliv - Samling av enkla tips till låg kostnad

Recommended Posts

Jag skrev tidigare att jag mer använder en Klipfast än traditionella bergskilar.

Men ibland kärvs det ändå en bergskil, och då har jag för längesedan övergett den lilla hammaren som man brukar få med i diverse kit med bergskilar. Jag använder istället en studsfri hammare, den är gummiklädd med stålkärna. Den ger ju då ingen rekyl, det går inte ur några stålflisor som kan skada ögonen, den är tystare, den rostar inte. Den syns bra då den är orangeröd.
Den kan ju användas till andra saker ombord också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får du då inte mindre kraft med en sådan. Det känns som att bär en perfekt studsande hammare slår an kilen så överförs största rörelsemängd. Man kan också tänka mer funktionellt: rekylen dämpas väl genom att blyhaglet i hammarhuvudet deformeras. Alltså är det energi (japp nu hoppade jag från rörelsemängd till energi, borde va ok) som går till spillo.

 

kastar gärna ovanstående teoretiskt dravel åt sidan om du kan intyga att man inte upplever någon försämrad kraft med hammaren :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev AndW:

Får du då inte mindre kraft med en sådan. Det känns som att bär en perfekt studsande hammare slår an kilen så överförs största rörelsemängd. Man kan också tänka mer funktionellt: rekylen dämpas väl genom att blyhaglet i hammarhuvudet deformeras. Alltså är det energi (japp nu hoppade jag från rörelsemängd till energi, borde va ok) som går till spillo.

 

kastar gärna ovanstående teoretiskt dravel åt sidan om du kan intyga att man inte upplever någon försämrad kraft med hammaren :)

Tja, man får väl ta i litet mer, slå litet hårdare, jag valde ju den största av det tre storlekarna, 1300 gram. Skaftets längd tillåter ju även tvåhandsfattning om man nu behöver ta till det, det har jag aldrig behövt. Men nu blir det mer och mer Klippfast, men då dessa är dyra får de kompletteras med billiga bergskilar från Biltema, som under vintersäsongen kan ”renoveras” hemma i verkstaden med vinkelslipen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rigga och trimma - Resurser på nätet

 

För segelsnubbar och snubbor som är i början av segelkarriären kan det vara lite fundersamt hur man skall sköta, skota och ställa in sina segel (trimma) i olika situationer.

 

Skillnaden i felaktigt trimmade segel till mer eller mindre korrekt trimmade kan vara en helvetes dag på sjön, där båten skall säljas så fort som möjligt, till en härlig dagssegling där man får svårt att vänta till nästa tur.

 

Emellanåt kommer det upp frågor om hur man riggar sin båt och hur man skall ställa in sina segel.

Det finns några skrifter, som välvilligt delas på nätet, som besvarar många frågor:

 

Seldéns Råd & Tips beskriver hur man mastar på (reser masten) samt hur man trimmar riggen (spänner vant och stag).

 

Albatross - Segelhandbok beskriver kortfattat hur man trimmar sina segel utan en massa "teoretiskt dravel".

 

Granboken beskriver segeltrim lite mer på djupet.

Edited by McLasse
Stavfel
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spräyhoodförlängare av tunn vit presenning.

 

Perfekt när det börjar regna och man vill fortsätta att sitta ute.

Monteras på en minut eller två.

Går också bra att sitta under och styra vid motorgång, om man har fjärrkontroll till autopiloten.

 

Presenning cirka 2x3 m, 50:- kronor.

Båge till kupoltält, 150:- kronor.

 

Klipp till en lagom bit presenning.

Fixa längden på tältbågen så att den blir så hög du vill ha den.

Vik in bakkanten runt tältbågen och tejpa eller limma.

Bågarna vecklas ut och stoppas i hålen för vinschhandtagen eller fäst på något annat vis.

Fäst framkanten på presenningen med en "fin rosett".

Två "persiennsnören" fram till masten och ett till akterstaget.

Ett par gummisnören bakåt från tältbågen håller underkanten av pressen på plats.

Klart!

 

image.png.529262533c2c6b3968a523ddd4409fd4.png

 

Givetvis kan man göra något liknande i kapellväv, men en fördel med tunn presenning är att det blir ett väldigt litet paket när man viker och rullar ihop den.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropå bergskilar, gick utmed nedlagd järnväg, och plockade utströdd rälsspik, roade barnen.

"Renoverade" en med vinkelslipen och målade med hammarlack. Användbar i lite grövre sprickor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myggnät till däcksluckan - köpa möjligt för flera hundra. Eller så köper man ett myggnät för 79 kr till rutor/dörrar (fanns på Claes Olsson) och klipper till det, och en bit elastisk lina. Knyter en stor ögla på linan och vips så kan man spänna fast myggnätet runt däcksluckan oavsett hur öppen den är. 

 

På min båt så var det svårt att få bort öglan från däcksluckan när den var på plats men det löste sig genom att knyta dit en smalare lina på jämna avstånd i öglan, som man kan dra i. Jag satte en sådan kort lina så att de hamnade i varje hörn av däcksluckan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Stormfocken:

Myggnät till däcksluckan - köpa möjligt för flera hundra. Eller så köper man ett myggnät för 79 kr till rutor/dörrar (fanns på Claes Olsson) och klipper till det, och en bit elastisk lina. Knyter en stor ögla på linan och vips så kan man spänna fast myggnätet runt däcksluckan oavsett hur öppen den är. 

 

På min båt så var det svårt att få bort öglan från däcksluckan när den var på plats men det löste sig genom att knyta dit en smalare lina på jämna avstånd i öglan, som man kan dra i. Jag satte en sådan kort lina så att de hamnade i varje hörn av däcksluckan.

Bild? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har använt myggnät som fästs på "kardborreband", funkar bra även efter 11 år.

De säljs på Clas Ohlson och Bauhaus och säkert i andra affärer, misstänker att det är samma som Stormfocken har.

Tips:

Limmet på "kardborrebanden" är förvånansvärt bra, men håller inte riktigt i hörnorna.

  1. Skala bort taggarna 0,5 till 1 cm från bandens slut så drar man aldrig där banden är som känsligast att lossna.
  2. Limma med Sikaflex i bandändarna så sitter banden kvar länge.
  3. Komplettera limmningen direkt där bandet ev. lossnar innan det blir förstört.

0200749A.jpg.4a4de42120faafed67b8503f677d9cd4.jpg

Sedan har vi ett vanligt myggnät för dubbelsäng som vi hissar upp över sittbrunnen ibland när myggplågan är svår. Det kostar cirka 250:- kronor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-02 vid 12:18 skrev McLasse:

Längdmarkeringar på ankarkättingen

 

2021-09-03 vid 12:52 skrev Georg_Ohm:

Men kan jag få besvära dig om en bild på hur du satt fast buntbanden?

IMG_20210926_170541719.thumb.jpg.32e678eb7849e59e62f874686e9df3da.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Märk upp täckställningens delar så sparas månda svordommar.

Grön och röd tejp gör det lätt att sortera styrbords och babords delar.

Olika färgkoder för vilka rör som ska monteras ihop och vad som är fram och bak gör också jobbet enklare, och naturligtvis siffror som visar i vilken ordning från för till akter olika delar ska sitta.

 

Lagom stora bitar av en kasserad presenning blir bra skavskydd.

Vi har ett antal bitar (30 x 450 cm gissar jag) om lindas över ställen på ställningen som skaver på pressen och tejpas fast. Som en sådan här, fast gratis.

notskydd.thumb.jpg.87d02605c35f1136d024be24bef59487.jpg

 

Lite5-56 på alla skruvar gör susen.

 

En blocknyclkel med spärrfunktion sparar mycket tid vid ställningsmontaget.

9056286_zoom_1_(800x800).png.590405e3377f857ec15688cf49e67fbb.png

Biltemas nyckel för cirka 70:- kronor har hållit i många år för oss.

 

Fotografera detaljer där flera montagevarianter kan vara aktuella.

Förvara fotot i någon lämplig pärm i båten, för du kommer inte ihåg hur du gjorde förra året när det blev sååå bra, det gör i alla fall inte jag.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev McLasse:

 

IMG_20210926_170541719.thumb.jpg.32e678eb7849e59e62f874686e9df3da.jpg

Vad bra! Men om jag skall märka upp på det viset måste jag klippa av ändarna, tamparna, annars går inte kättingen ned i hålet till kättingboxen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra! Men om jag skall märka upp på det viset måste jag klippa av ändarna, tamparna, annars går inte kättingen ned i hålet till kättingboxen.

Jag kör med sprayfärg! sprayar ränder, 1 rand på ca 20 cm = 15 meter kvar. 2 ränder på ca 20 cm var = 10 meter kvar. Sen har jag 3 ränder oxå för 5 meter kvar. Har suttit i 3 år på kättingen och är lika rött nu som då jag började. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev gusvo085:

Jag kör med sprayfärg! sprayar ränder, 1 rand på ca 20 cm = 15 meter kvar. 2 ränder på ca 20 cm var = 10 meter kvar. Sen har jag 3 ränder oxå för 5 meter kvar. Har suttit i 3 år på kättingen och är lika rött nu som då jag började. 

På stora fartyg har jag sett att hela kättingsektioner är målade, i alla fall mot slutet.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mackey:

Märk upp täckställningens delar så sparas månda svordommar.

Grön och röd tejp gör det lätt att sortera styrbords och babords delar.

Olika färgkoder för vilka rör som ska monteras ihop och vad som är fram och bak gör också jobbet enklare, och naturligtvis siffror som visar i vilken ordning från för till akter olika delar ska sitta.

 

Lagom stora bitar av en kasserad presenning blir bra skavskydd.

Vi har ett antal bitar (30 x 450 cm gissar jag) om lindas över ställen på ställningen som skaver på pressen och tejpas fast. Som en sådan här, fast gratis.

notskydd.thumb.jpg.87d02605c35f1136d024be24bef59487.jpg

 

Lite5-56 på alla skruvar gör susen.

 

En blocknyclkel med spärrfunktion sparar mycket tid vid ställningsmontaget.

9056286_zoom_1_(800x800).png.590405e3377f857ec15688cf49e67fbb.png

Biltemas nyckel för cirka 70:- kronor har hållit i många år för oss.

 

Fotografera detaljer där flera montagevarianter kan vara aktuella.

Förvara fotot i någon lämplig pärm i båten, för du kommer inte ihåg hur du gjorde förra året när det blev sååå bra, det gör i alla fall inte jag.

Själv använder jag vanlig rörisolering som nötskydd på min täckställning, dels längs hela överliggare, och sen lite småbitar där det behövs, fästs med tejp.

 

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-2000023027?

 

Förövrigt är det ju lustigt att press o son som säljer detta kit med 8st nötskydd och 8st buntband rekommenderar att man köper ytterligare buntband då 8st buntband inte är tillräckligt.

Då undrar man varför det inte följer med fler buntband i kitet?

 

https://www.press-son.se/butik/mekanisk-verkstad/presenningar-mekanisk-verkstad/notskydd-presenningar-8-pack/ 

Edited by No_jah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy