Jump to content
Wednesday 17 August 2022
Mackey

Ett bättre båtliv - Samling av enkla tips till låg kostnad

Recommended Posts

Jag skrev tidigare att jag mer använder en Klipfast än traditionella bergskilar.

Men ibland kärvs det ändå en bergskil, och då har jag för längesedan övergett den lilla hammaren som man brukar få med i diverse kit med bergskilar. Jag använder istället en studsfri hammare, den är gummiklädd med stålkärna. Den ger ju då ingen rekyl, det går inte ur några stålflisor som kan skada ögonen, den är tystare, den rostar inte. Den syns bra då den är orangeröd.
Den kan ju användas till andra saker ombord också.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får du då inte mindre kraft med en sådan. Det känns som att bär en perfekt studsande hammare slår an kilen så överförs största rörelsemängd. Man kan också tänka mer funktionellt: rekylen dämpas väl genom att blyhaglet i hammarhuvudet deformeras. Alltså är det energi (japp nu hoppade jag från rörelsemängd till energi, borde va ok) som går till spillo.

 

kastar gärna ovanstående teoretiskt dravel åt sidan om du kan intyga att man inte upplever någon försämrad kraft med hammaren :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev AndW:

Får du då inte mindre kraft med en sådan. Det känns som att bär en perfekt studsande hammare slår an kilen så överförs största rörelsemängd. Man kan också tänka mer funktionellt: rekylen dämpas väl genom att blyhaglet i hammarhuvudet deformeras. Alltså är det energi (japp nu hoppade jag från rörelsemängd till energi, borde va ok) som går till spillo.

 

kastar gärna ovanstående teoretiskt dravel åt sidan om du kan intyga att man inte upplever någon försämrad kraft med hammaren :)

Tja, man får väl ta i litet mer, slå litet hårdare, jag valde ju den största av det tre storlekarna, 1300 gram. Skaftets längd tillåter ju även tvåhandsfattning om man nu behöver ta till det, det har jag aldrig behövt. Men nu blir det mer och mer Klippfast, men då dessa är dyra får de kompletteras med billiga bergskilar från Biltema, som under vintersäsongen kan ”renoveras” hemma i verkstaden med vinkelslipen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rigga och trimma - Resurser på nätet

 

För segelsnubbar och snubbor som är i början av segelkarriären kan det vara lite fundersamt hur man skall sköta, skota och ställa in sina segel (trimma) i olika situationer.

 

Skillnaden i felaktigt trimmade segel till mer eller mindre korrekt trimmade kan vara en helvetes dag på sjön, där båten skall säljas så fort som möjligt, till en härlig dagssegling där man får svårt att vänta till nästa tur.

 

Emellanåt kommer det upp frågor om hur man riggar sin båt och hur man skall ställa in sina segel.

Det finns några skrifter, som välvilligt delas på nätet, som besvarar många frågor:

 

Seldéns Råd & Tips beskriver hur man mastar på (reser masten) samt hur man trimmar riggen (spänner vant och stag).

 

Albatross - Segelhandbok beskriver kortfattat hur man trimmar sina segel utan en massa "teoretiskt dravel".

 

Granboken beskriver segeltrim lite mer på djupet.

Edited by McLasse
Stavfel
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spräyhoodförlängare av tunn vit presenning.

 

Perfekt när det börjar regna och man vill fortsätta att sitta ute.

Monteras på en minut eller två.

Går också bra att sitta under och styra vid motorgång, om man har fjärrkontroll till autopiloten.

 

Presenning cirka 2x3 m, 50:- kronor.

Båge till kupoltält, 150:- kronor.

 

Klipp till en lagom bit presenning.

Fixa längden på tältbågen så att den blir så hög du vill ha den.

Vik in bakkanten runt tältbågen och tejpa eller limma.

Bågarna vecklas ut och stoppas i hålen för vinschhandtagen eller fäst på något annat vis.

Fäst framkanten på presenningen med en "fin rosett".

Två "persiennsnören" fram till masten och ett till akterstaget.

Ett par gummisnören bakåt från tältbågen håller underkanten av pressen på plats.

Klart!

 

image.png.529262533c2c6b3968a523ddd4409fd4.png

 

Givetvis kan man göra något liknande i kapellväv, men en fördel med tunn presenning är att det blir ett väldigt litet paket när man viker och rullar ihop den.

Edited by Mackey
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropå bergskilar, gick utmed nedlagd järnväg, och plockade utströdd rälsspik, roade barnen.

"Renoverade" en med vinkelslipen och målade med hammarlack. Användbar i lite grövre sprickor.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myggnät till däcksluckan - köpa möjligt för flera hundra. Eller så köper man ett myggnät för 79 kr till rutor/dörrar (fanns på Claes Olsson) och klipper till det, och en bit elastisk lina. Knyter en stor ögla på linan och vips så kan man spänna fast myggnätet runt däcksluckan oavsett hur öppen den är. 

 

På min båt så var det svårt att få bort öglan från däcksluckan när den var på plats men det löste sig genom att knyta dit en smalare lina på jämna avstånd i öglan, som man kan dra i. Jag satte en sådan kort lina så att de hamnade i varje hörn av däcksluckan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Stormfocken:

Myggnät till däcksluckan - köpa möjligt för flera hundra. Eller så köper man ett myggnät för 79 kr till rutor/dörrar (fanns på Claes Olsson) och klipper till det, och en bit elastisk lina. Knyter en stor ögla på linan och vips så kan man spänna fast myggnätet runt däcksluckan oavsett hur öppen den är. 

 

På min båt så var det svårt att få bort öglan från däcksluckan när den var på plats men det löste sig genom att knyta dit en smalare lina på jämna avstånd i öglan, som man kan dra i. Jag satte en sådan kort lina så att de hamnade i varje hörn av däcksluckan.

Bild? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har använt myggnät som fästs på "kardborreband", funkar bra även efter 11 år.

De säljs på Clas Ohlson och Bauhaus och säkert i andra affärer, misstänker att det är samma som Stormfocken har.

Tips:

Limmet på "kardborrebanden" är förvånansvärt bra, men håller inte riktigt i hörnorna.

  1. Skala bort taggarna 0,5 till 1 cm från bandens slut så drar man aldrig där banden är som känsligast att lossna.
  2. Limma med Sikaflex i bandändarna så sitter banden kvar länge.
  3. Komplettera limmningen direkt där bandet ev. lossnar innan det blir förstört.

0200749A.jpg.4a4de42120faafed67b8503f677d9cd4.jpg

Sedan har vi ett vanligt myggnät för dubbelsäng som vi hissar upp över sittbrunnen ibland när myggplågan är svår. Det kostar cirka 250:- kronor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-02 vid 12:18 skrev McLasse:

Längdmarkeringar på ankarkättingen

 

2021-09-03 vid 12:52 skrev Georg_Ohm:

Men kan jag få besvära dig om en bild på hur du satt fast buntbanden?

IMG_20210926_170541719.thumb.jpg.32e678eb7849e59e62f874686e9df3da.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Märk upp täckställningens delar så sparas månda svordommar.

Grön och röd tejp gör det lätt att sortera styrbords och babords delar.

Olika färgkoder för vilka rör som ska monteras ihop och vad som är fram och bak gör också jobbet enklare, och naturligtvis siffror som visar i vilken ordning från för till akter olika delar ska sitta.

 

Lagom stora bitar av en kasserad presenning blir bra skavskydd.

Vi har ett antal bitar (30 x 450 cm gissar jag) om lindas över ställen på ställningen som skaver på pressen och tejpas fast. Som en sådan här, fast gratis.

notskydd.thumb.jpg.87d02605c35f1136d024be24bef59487.jpg

 

Lite5-56 på alla skruvar gör susen.

 

En blocknyclkel med spärrfunktion sparar mycket tid vid ställningsmontaget.

9056286_zoom_1_(800x800).png.590405e3377f857ec15688cf49e67fbb.png

Biltemas nyckel för cirka 70:- kronor har hållit i många år för oss.

 

Fotografera detaljer där flera montagevarianter kan vara aktuella.

Förvara fotot i någon lämplig pärm i båten, för du kommer inte ihåg hur du gjorde förra året när det blev sååå bra, det gör i alla fall inte jag.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev McLasse:

 

IMG_20210926_170541719.thumb.jpg.32e678eb7849e59e62f874686e9df3da.jpg

Vad bra! Men om jag skall märka upp på det viset måste jag klippa av ändarna, tamparna, annars går inte kättingen ned i hålet till kättingboxen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra! Men om jag skall märka upp på det viset måste jag klippa av ändarna, tamparna, annars går inte kättingen ned i hålet till kättingboxen.

Jag kör med sprayfärg! sprayar ränder, 1 rand på ca 20 cm = 15 meter kvar. 2 ränder på ca 20 cm var = 10 meter kvar. Sen har jag 3 ränder oxå för 5 meter kvar. Har suttit i 3 år på kättingen och är lika rött nu som då jag började. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev gusvo085:

Jag kör med sprayfärg! sprayar ränder, 1 rand på ca 20 cm = 15 meter kvar. 2 ränder på ca 20 cm var = 10 meter kvar. Sen har jag 3 ränder oxå för 5 meter kvar. Har suttit i 3 år på kättingen och är lika rött nu som då jag började. 

På stora fartyg har jag sett att hela kättingsektioner är målade, i alla fall mot slutet.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mackey:

Märk upp täckställningens delar så sparas månda svordommar.

Grön och röd tejp gör det lätt att sortera styrbords och babords delar.

Olika färgkoder för vilka rör som ska monteras ihop och vad som är fram och bak gör också jobbet enklare, och naturligtvis siffror som visar i vilken ordning från för till akter olika delar ska sitta.

 

Lagom stora bitar av en kasserad presenning blir bra skavskydd.

Vi har ett antal bitar (30 x 450 cm gissar jag) om lindas över ställen på ställningen som skaver på pressen och tejpas fast. Som en sådan här, fast gratis.

notskydd.thumb.jpg.87d02605c35f1136d024be24bef59487.jpg

 

Lite5-56 på alla skruvar gör susen.

 

En blocknyclkel med spärrfunktion sparar mycket tid vid ställningsmontaget.

9056286_zoom_1_(800x800).png.590405e3377f857ec15688cf49e67fbb.png

Biltemas nyckel för cirka 70:- kronor har hållit i många år för oss.

 

Fotografera detaljer där flera montagevarianter kan vara aktuella.

Förvara fotot i någon lämplig pärm i båten, för du kommer inte ihåg hur du gjorde förra året när det blev sååå bra, det gör i alla fall inte jag.

Själv använder jag vanlig rörisolering som nötskydd på min täckställning, dels längs hela överliggare, och sen lite småbitar där det behövs, fästs med tejp.

 

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-2000023027?

 

Förövrigt är det ju lustigt att press o son som säljer detta kit med 8st nötskydd och 8st buntband rekommenderar att man köper ytterligare buntband då 8st buntband inte är tillräckligt.

Då undrar man varför det inte följer med fler buntband i kitet?

 

https://www.press-son.se/butik/mekanisk-verkstad/presenningar-mekanisk-verkstad/notskydd-presenningar-8-pack/ 

Edited by No_jah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopplingsplint

 

Att köpa kopplingsplintar kan bli en diger kostnad. Speciellt om man behöver några stycken.


Tycker man om att greja är de inte svåra att göra själv.

 

På den lokala skroten/överskottsbolaget/maskinaffären hittade jag en 16 mm tjock plastskärbräda av lite större modell (200:-). De hade även ett plattjärn i mässing 10x50mm, dryga metern långt, liggandes (250:-).

 

PSX_20211027_125721.jpg.1ec270cfb931009fd623ed36302a89af.jpg

 

Plattjärnet kapades i rätt längder beroende på antalet anslutningspunkter. Därefter klövs den kapade biten (på längden) så det blev två lite smalare bitar.
Detta moment underlättades enormt av det här vinkelslipstativet.

 

De kapade bitarna slipades "mässingsblanka" med sandpapper och förtennades sedan. För att förtenna värmdes mässingsbiten upp med värmepistol och tennpasta (bera-fix) penslades på, sedan tvättades biten ren i vatten.

Till anslutningspunkterna borrades hål med 20 mm mellanrum och gängandes sedan till M8.

Jag använde en pelarborrmaskin från Jula. Till den har jag ett billigt 2-axlat skruvstycke (eller vad det nu heter) så arbetsstycket kan finjusteras till rätt position.

Borr och gängtappar köptes från Mekonomen.

 

Skärbrädan sågades till och formades i en kap- & gersåg.

 

PSX_20211027_125635.jpg.e84ecd1ea3708e49c527f1c13f138015.jpg

 

Den tillsågade skärbrädsbiten och den förtennade mässingsbiten skruvades till slut ihop med M6 skruv (borrat och gängat i mässingsbiten).

 

PSX_20211027_125432.jpg.e144e3832e9cbfe45b0021162ef2937b.jpg

PSX_20211027_125555.jpg.f0abe4536b3c730952cd4ac3f171cc31.jpg

Edited by McLasse
  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-27 vid 10:35 skrev Mackey:

 

Fotografera detaljer där flera montagevarianter kan vara aktuella.

Förvara fotot i någon lämplig pärm i båten, för du kommer inte ihåg hur du gjorde förra året när det blev sååå bra, det gör i alla fall inte jag.

Hmmm, det går ju lika bra att rita en skiss!?

9F5369EC-E076-4CCF-9247-E0301E3A54A3.gif.21f807e118586de00e010dc444c3857b.gif

 

Nu gäller ju denna skiss ”landsvägsfordon, typ personbil” men man kan ju rita en på en båt också.


 

Alla minns väl ”Macken” och de båda banktjänstemännen som tyckte det var onödigt att ta med hela bilen till verkstaden… ”Om TVn går sönder hemma tar du ju inte med dig hela huset till reparatören”….

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklare motorkonservering.


0883E62F-2986-4162-A9ED-9CEC9485D548.jpeg.d4632b021d8e23f3fa3e25b439d70c99.jpeg

Jag konserverade motorn idag.

Medan motorn gick hällde jag glykolblandning i den röda tratten.


F6474BB7-C2F3-4008-957E-F59BDE561708.jpeg.93b1eece0bd05dc3e315b859795e1513.jpeg

 

Sedan samlades blandningen upp i drevsäcken och tappades på en dunk som hälldes i den röda tratten en gång till. Därefter uppsamling och lagring för återanvändning.

 

Drevsäcken rymmer ju rätt så stor mängd vatten, och det hade gått åt mycket glykol för att fylla den med glykolblandning.

 

Den röda tratten är förbunden med sjövattenpumpen med en gammal S-formad kylvattenslang som har suttit mellan drevet och skölden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prova på att montera upp täckställning och la upp pressarna på båten liggandes längsmed bryggan innan vi lyfte upp den ur vattnet idag, det underlättade en hel del emot att klättra omkring när båten står på vagnen och dra upp pressarna på 40 kg styck.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Enklare motorkonservering.


0883E62F-2986-4162-A9ED-9CEC9485D548.jpeg.d4632b021d8e23f3fa3e25b439d70c99.jpeg

Jag konserverade motorn idag.

Medan motorn gick hällde jag glykolblandning i den röda tratten.


F6474BB7-C2F3-4008-957E-F59BDE561708.jpeg.93b1eece0bd05dc3e315b859795e1513.jpeg

 

Sedan samlades blandningen upp i drevsäcken och tappades på en dunk som hälldes i den röda tratten en gång till. Därefter uppsamling och lagring för återanvändning.

 

Drevsäcken rymmer ju rätt så stor mängd vatten, och det hade gått åt mycket glykol för att fylla den med glykolblandning.

 

Den röda tratten är förbunden med sjövattenpumpen med en gammal S-formad kylvattenslang som har suttit mellan drevet och skölden.

Jag hoppas att du mätte glykolhalten och spetsade blandningen innan andra glykolkörningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Rascal:

Jag hoppas att du mätte glykolhalten och spetsade blandningen innan andra glykolkörningen.

Japp, jag hade några olika dunkar sedan förra hösten med färdigblandad glykolblandning. Dessa klarar - 25° kallare lär det nog inte bli nuförtiden. Sedan har jag två frostvakter installerade, en under motorn och en på annat ställe. Om det skulle bli kallare får jag väl göra om proceduren, SMHI med fler brukar ju varna i god tid… hoppas jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte en massa rälsspikar för många år sedan, och brukar ha en handfull ombord. De passar utmärkt i de lite bredare sprickorna som ofta finns i Bohuslän. (Sprickor på ostkusten är oftast så smala att inga dubbar får plats alls) 

Hittar jag bra tillägg så lämnar jag kvar dubben tills nästa gång. 


Jovisst, man kan snubbla på dem. Gäller alla permanenta dubbar också. Och jovisst, man skall inte lämna skräp i naturen. Dessa spikar är inte galvade och rostar bort helt efter c:a 10 år.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Japp, jag hade några olika dunkar sedan förra hösten med färdigblandad glykolblandning. Dessa klarar - 25° kallare lär det nog inte bli nuförtiden. Sedan har jag två frostvakter installerade, en under motorn och en på annat ställe. Om det skulle bli kallare får jag väl göra om proceduren, SMHI med fler brukar ju varna i god tid… hoppas jag.

Dina 25 grader stämmer nog inte när vätskan har blandats med kvarstående vatten i motorn/värmeväxlaren så jag brukar mäta det som kommer ut efter passage. I mitt fall brukar ändringen bli ca 10-15 grader trots urblåsning av avgasslangen. Vi får inte ha någon el ansluten om vi inte är på plats och grejar med båten så jag måste lita på glykolen. Att avbryta julfirandet för att åka ner och köra glykol låter inte lockande för mig så jag kör med marginaler:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Rascal:

Dina 25 grader stämmer nog inte när vätskan har blandats med kvarstående vatten i motorn/värmeväxlaren så jag brukar mäta det som kommer ut efter passage. I mitt fall brukar ändringen bli ca 10-15 grader trots urblåsning av avgasslangen. Vi får inte ha någon el ansluten om vi inte är på plats och grejar med båten så jag måste lita på glykolen. Att avbryta julfirandet för att åka ner och köra glykol låter inte lockande för mig så jag kör med marginaler:)

Jag mätte faktiskt både innan och efter vätskan hade passerat motorn, ingen skillnad.

Jag körde motorn en korts stund på ca 2000 rpm när båten kommit på plats hemma, då sprutande det ut iallafall några liter saltvatten. Sedan innan jag konserverade fyllde jag drevsäcken med hjälp av trädgårdsslangen, och testade hur det fungerade, motorn gick en bra stund i detta kommunala dricksvatten, säkert tio minuter, jag tömde båtens färskvattentankar och vv-beredare under tiden.

Så tömde jag drevsäcken, och startade ånyo motorn och lät den gå tills det inte kom ut något mer vatten (jag hade ändå tänkt att byta impellern) nu kan det inte ha varit speciellt mycket vatten kvar i motorns primära kylvattenssystem, då konserverade jag med glykolblandningen, det var omkring 30 liter x 2 som passerade. För övrigt klarade sig impellern, det var tredje säsongen för den, men till våren särrs en ny impeller in i pumpen. Den gamla sparas som reserv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var på Hornbach igår och kom på att jag köpt diverse olika "plastmuttrar".
Bra priser och ganska lättillgängligt för många av oss.

 

image.png.32d9ab02429f37e599a1546dff5a253a.png  image.png.c93e568c0fc90dc8f4700ecda9f656ec.png

image.png.b1898da704ee38c9263d169fdb376aea.png    image.png.931fc2e161c0f3c1e51b6951e12e75fc.png 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Mackey:

Jag var på Hornbach igår och kom på att jag köpt diverse olika "plastmuttrar".
Bra priser och ganska lättillgängligt för många av oss.

 

image.png.32d9ab02429f37e599a1546dff5a253a.png  image.png.c93e568c0fc90dc8f4700ecda9f656ec.png

image.png.b1898da704ee38c9263d169fdb376aea.png    image.png.931fc2e161c0f3c1e51b6951e12e75fc.png 

Jag hade sådana i förra båten för att justera solcellspanelen med, det vredet längst upp till vänster, fungerade väldigt bra första säsongen, sedan tog rosten den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade sådana i förra båten för att justera solcellspanelen med, det vredet längst upp till vänster, fungerade väldigt bra första säsongen, sedan tog rosten den.

Bra synpunkt, man måste lägga lite extra möda (ett lager Tef Gel tex.) på att undvika rost.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-01-16 vid 12:03 skrev Mackey:

Bra synpunkt, man måste lägga lite extra möda (ett lager Tef Gel tex.) på att undvika rost.

”Längst upp till höger” skulle det vara. Dessa är bra då man kan flytta handtaget på splines om det är trångt om utrymme, men inte alls syrafasta, inte ens rostfria.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

”Längst upp till höger” skulle det vara. Dessa är bra då man kan flytta handtaget på splines om det är trångt om utrymme, men inte alls syrafasta, inte ens rostfria.

En sådan har vi till solpanelen sedan några år, funkar bra än så länge...

Våra farvatten vatten är ju lite snällare än dina rent korrosionskemiskt också.

 

Eller så är det honvarianten med en mutter i?

Den är nog lättare att få att överleva på en båt.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...