Jump to content
Wednesday 08 December 2021
Mackey

Ett bättre båtliv - Samling av enkla tips till låg kostnad

Recommended Posts

 

Jag tänkte att vi kunde samla på lite smarta och ganska billiga tips som

på olika vis underlättar eller förbättrar vårt båtliv eller

tips som ger besparingar utan att kosta så mycket.

 

En kostnad under 1 000:- kronor tänker jag mig, men gärna mycket lägre.

 

Jag vill också passa på att påminna om Tugges tråd REA Fyndpriser på nya båtdelar och tillbehör. REA

 

Skriv några korta rader och länka direkt till ert tips eller gör en fullständig beskrivning av tipset. Det viktiga är inte formen utan att tipsen blir samlade så att det blir lättare att hitta de som både är billigt och fungerar.

 

Fyll på!

Mackey

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öka kapaciteten och förläng livet på batteribanken

Vi köpte en batterirekonditionerare (Battery Activator, Battery Refresher, Battery Desulfator, etc, etc) för 250:- kronor för ett par år sedan när vår 9 - 10 år gamla batteribank började bli lite trött och den funkar verkligen. läs mera här.

 

Årlig besparing ungefär 1/10-del av hela batteribankens kostnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ankarsegel för att slippa segla omkring

Vår båt "seglar" väldigt bra på skrovet när vi svajankrar, säkert för att vi använder ankarband.

Vi tänkte att vi skulle pröva ett ankarsegel och "byggde ett för cirka 50:- kronor och några presenningsklämmor vi hade.

 

Vi är helnöjda, båten ligger ganska stabilt med fören i vindögat och "konstruktionen" klarar upp till 10 - 12 m/s.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hoppas att några andra snart lägger in något bra tipa...

 

Ett gratistips...

Markera kastrullstorleken på spisens "glidskydd".

Många gasolspisar har någon form av "kastrullhållare/glidskydd" som håller kvar kastrullerna i rätt läge över brännaren.

Efter evig tid till havs kom jag på att det är listigt att markera var dessa glidskydd ska skruvas fast för olika kastruller. Inte för alla, men för de man använder mest.660824470_Screenshot_20210823-234545_SamsungInternet.jpg.3e6e0f45513429388615fb8ea8b87231.jpg

Med små tuschmarkeringar på skenan enligt bilden går det snabt och lätt att "återställa" allt till normalläge där standardkastrullerna passar.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

"Laga" bästa penseln som torkat ihop!

 

LeFant Paint Remover kan användas för att lösa upp torkade penslar.

Det blir lite "bös" kvar i penseln så man måste borsta ur den ordentligt när den torkat.

 

Kostar inget om man råkar ha LeFant Paint Remover hemma, men man slipper köpa ny pensel.

 

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips; Avfrostningspåsar

 

När man vill ta bort vätska/or under motorn där det är trångt eller t.ex lägga ut under impellerbyte & mycket annat. Suger upp till 5liter sen är det bara att lyfta ”påsen” utan att värskan rinner ut för vidare transport bort från båten. Använder alltid dessa när tillfälle ges. Förundras över hur j*kla bra dem är😃

 

Finns bland annat hos Bauhaus, Clas Ohlson osv osv. 
 

Skickar med en bild då jag inte får till det med länk;

 


 

 

 

42A680C1-920F-4DC3-8B19-ECA38F90B98F.png

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2021-08-21 vid 14:10 skrev Mackey:

Jag tänkte att vi kunde samla på lite smarta och ganska billiga tips som

på olika vis underlättar eller förbättrar vårt båtliv eller

tips som ger besparingar utan att kosta så mycket.

Trevligt initiativ. Kanske talande att mitt första inlägg här blir i den här tråden, när jag tänker efter är det nog (bl.a.) den typen av typen av tips som fick mig att registrera mig här.

För att bidra med något i tråden slänger jag in de här. Jag köpte dem innan sjösättningen i våras när jag var tvungen att ta bort förtöjningsfjädrarna för renovering. De har nu fungerat som substitut hela sommaren. Jag var lite orolig för hållbarheten men kan än så länge inte upptäcka något slitage. Tystare än metallfjädrar, billigare än "riktiga" gummifjädrar och lättare att fästa/ta loss, med eller utan schackel. Jag satte två stycken på varje förtöjningstamp för säkerhets skull men det är nästan väl stumt. Men ytterligare en fördel med den "seriekopplingen" är att det ju går att reglera hur elastisk man vill ha snodden.

 

Kanske är det inget man vill ha i sina permanenta förtöjningar, men kanske när man ligger i gästhamn och har tillfälliga förtöjningar?

 

EDIT: kanske ska tillägga att båten ifråga är en segelbåt på 1500 kg.

Edited by Rent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slänger in ett litet tips som väl egentligen alla vet och gör? Eller?

Smörj era gummilister runt luckor, fönster och dörrar med glycerin så håller de (tätt) mycket längre. 
Köps med fördel på apoteket för en billig peng och räcker länge!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev ChristerN:

Slänger in ett litet tips som väl egentligen alla vet och gör? Eller?

Smörj era gummilister runt luckor, fönster och dörrar med glycerin så håller de (tätt) mycket längre. 
Köps med fördel på apoteket för en billig peng och räcker länge!

Bra tips och påpekande.

Jag tror det slarvas med att hålla gummilister i gott och tätt skick.

 

Vi har använt sådant där man har till bildörrarna för att de inte ska frysa gast, men glyserin är nog bättre.

 

Dessutom kan man få väldigt fina stora såpbubblor mha. glyserin.

3 liter vatten

2 dl diskmedel

0,5 dl glycerol 

 

Flera recept, https://www.klokagubben.se/pyssel-och-knap/hur-du-gor-jattesapbubblor/

 

Vet inte om båtlivet blir direkt lättare av att barn leker med såpbubblor ombord så att däcket blir snorhalt och kladdigt...

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man bör ha gummifendrar för att skona en aluminiumbåt från repor. 

 

I princip kan man använda en punkterad cykelsslang som kättingstrumpa. 

 

En vågig båtplats kan i teorin röra om i batterierna, så sulfateringen av batterier reduceras genom att elektrolysen skapar friktion mot anoderna och katoderna. Men det förutsätter att batteriet är i gott skick och fulladdat.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blöjor för att suga upp slaskvatten i kölsvinet och andra tråkiga ställen.

Funkar ungefär som påsen i några inlägg ovan, men billigare. 

Kan i o f s droppa lite när man tar upp den om den är full.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog del av ett tips här på forumet i våras som hjälpt mig i sommar.

Jag ligger med y-bommar och har fyra fasta tampar som sitter fast där hela säsongen. Vi tilläggning har jag alltid fått justera dem vid knaparna några gånger för att hamna centrerat mellan bommarna,  rakt och lagom långt från bryggan.

Efter att ha satt ett varv tejp på varje tamp blir det nu alltid rätt på första försöket, oavsett vem i besättningen som gör fast. 
Så simpelt. Och gratis. Nästan så man skäms att man inte kommit på det själv tidigare. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev FinaKillen:

Jag tog del av ett tips här på forumet i våras som hjälpt mig i sommar.

Jag ligger med y-bommar och har fyra fasta tampar som sitter fast där hela säsongen. Vi tilläggning har jag alltid fått justera dem vid knaparna några gånger för att hamna centrerat mellan bommarna,  rakt och lagom långt från bryggan.

Efter att ha satt ett varv tejp på varje tamp blir det nu alltid rätt på första försöket, oavsett vem i besättningen som gör fast. 
Så simpelt. Och gratis. Nästan så man skäms att man inte kommit på det själv tidigare. 

Ett annat alternativ är att göra öglor vid rätt längd, t ex genom att splitsa eller bara en pålstek. Det underlättar väldigt mycket!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev ChristerN:

Slänger in ett litet tips som väl egentligen alla vet och gör? Eller?

Smörj era gummilister runt luckor, fönster och dörrar med glycerin så håller de (tätt) mycket längre. 
Köps med fördel på apoteket för en billig peng och räcker länge!

Har till och med hört att man bör hälla 1dl glycerin i toan, en gång om året för att hålla gummit i bra form.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev anuba:

Har till och med hört att man bör hälla 1dl glycerin i toan, en gång om året för att hålla gummit i bra form.

Ja, har också hört det och gissar att det är för de som har manuell pump med ett gummi membran.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tamphållare

 

Ganska lätt tillverkning och priset per par är 100:- kronor.

Se även hela tråden här.

  

2021-07-05 vid 17:35 skrev Mackey:

Kul tråd som jag missat tidigare, eller som jag inte var tillräckligt gammal för att vara intresserad av.

 

Jag tänker mig ett sådant här bygge för runt 130:- kronor för ett par att hänga aktertamparna på.

 

image.png.f89399a143de36eac38153ec734ea963.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Töm toatanken innan den blir full. 

Vilket jag hade glömt. 

 

Blev igenkorkad avluftning. Inte kul. 

Edited by Hybro
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Billig och enkel kontroll av fyllnadsgraden i toatanken.

 

Vi har anammat principen att mäta inkommande spolvatten och det funkar riktigt bra efter lite intrimning. Ursprungligt tips från @Tomas99 Det tackar vi för!

 

Lätt installation på inkommande vatten till toan.

Endast 99:- kronor på Conrad just nn (+ frakt).

Finns även andra fabrikat, men vi gillar at man ser hur mycket man spolar varje gång.

 

image.png.4b3130772c3e5c507fb785362b10a61e.png

 

För oss går det åt 2 dl spolvatten för #1 och 1,6 liter för #2.

Vår tank bör tömmas när vi använt 20 liter spolvatten och tanken är 40 liter stor.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fönsterskarapa ger torra tofter toksnabbt.

 

En liten "fönsterskrapa" är guld värd för att snabbt bli av med regnvatten eller dagg från tofterna i sittbrunnen. Vår är 20 cm bred och det går jättesnabbt att få både sittytor och ryggstöd torra.

 

201577466_Screenshot_20210829-065653_SamsungInternet.jpg.17d14bba488d18aea27f08665a6419bd.jpg

Edited by Mackey
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har de senaste 40 åren inte använt saxpinnar i vantskruvarna. En snörstump genom alla tre, med en knut i vardera änden. Tanken är inte att snöret ska hålla för att stoppa vridningen utan bara visa när det rört sig, men det verkar hålla emot. Det händer att någon skruv vridit sig ett halvt varv och det är ju lätt åtgärdat.

Jobbet vid av- och påmastning inskränker sig till att lossa en knut så är tre vantskruvar upplåsta. Och inget tejpande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaxa först, måla sedan!

 

Vaxa friborden ända ned till vattenlinjen, var inte så noga med att polera den nedersta centimetern.

Nu kan man allmänhet måla vattenlinjen på fri hand utan att maskera, färgen fastnar inte i vaxet. Man tar sedan bort den oönskade färgen med en rakbladsskrapa, eller kanske hellre en plastskrapa.

 

Klippfast.

 

Av alla sorters bergdubbar jag testat är Klippfast den bästa, dessvärre rätt så dyr, men man sover gott om natten i naturhamn om man förtöjt i en sådan och under förutsättning att det finns en bra spricka i berget att fästa den i och det gör det i allmänhet då Klippfast har stor greppvidd.

 

0OIP.jpg.b7f359ee8e7b9ec4725c3443c7f00235.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klätterkilar istället för traditionella bergkilar.

 

Vi har använt klätterkilar sedan 2014 och det funkar hur bra som helst.

Bara att hitta en lämplig spricka eller skreva i berget och stoppa ner kolen.

Inget hamrande och inga spräckta klippor.

Läs mera här.

 

image.png.2f71d82140c0414dbd83bd22cab16278.png

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Längdmarkeringar på ankarkättingen

 

När man svajankrar underlättar det mycket att veta hur mycket ankarkätting man lagt ut. Saknar man kättingräknare får man lösa det på det gamla "traditionella" sättet - markering av något slag direkt på kättingen.

 

I år testade jag att använda buntband som längdmarkeringar på ankarkättingen. Detta efter att jag läst att det använts av andra med framgång.

Jag var lite fundersam om buntbanden verkligen skulle hålla och inte skarvas sönder och lossna. Men som det ser ut nu är det en billig och enkel lösning som verkar hålla.

Jag köpte de här oranga buntbanden 150 mm x 3,6 mm på amazon.se.

 

PSX_20210902_120256.jpg.8332417dd401598b98e4b00c76b504a0.jpg

 

Varför jag köpte 1000 stycken kan man fundera över men det kändes bra just då. Nu har jag buntband av den här dimensionen och "diskreta" färg resten av livet.

 

Att märka upp kättingen går lättast att göra när båten ligger på land.
Jag drog ut hela kättingen och lade den i bukter om 5 m. Var 5:e meter satte jag en markering med eltejp.
När kättingen spelades in stannade jag vid varje eltejpsmarkering och satte på buntband. Ett buntband på varje fem meters markering och varje tio meters markering med det antal buntband som motsvarar tiotalen.


Jag inser att det kanske är lättare att förstå vad jag menar så här:

 

5 m ett buntband
10 m ett buntband
15 m ett buntband
20 m två buntband
25 m ett buntband
30 m tre buntband
35 m ett buntband
40 m fyra buntband
osv

 

Dessutom sattes tre buntband när ankaret var strax under vattenytan. Då vet man att ankaret snart är uppe. Man kan låta det hänga där en stund, strax under ytan, och sköljas rent när man tuffar ut ur viken. Då är ankaret rent när man så småningom tar upp det.

 

Buntbanden sattes ett per länk och i övre delen av länken (utsidan) när kättingen låg i kättinghjulet på ankarspelet. Ändarna på buntbanden lämnas oklippta och sticker ut tvärs kättinghjulet.
På så sätt går alla delar av buntbanden fria från kättinghjulet och passerar ankarspelet utan att skavas sönder.
Eftersom ändarna är oklippta syns markeringarna väl och det är ingen risk att man skär sig på vassa avklippta buntband.

Edited by McLasse
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samma princip med ankorolinan. 

 

Sytt igenom med grov svart tråd.

En söm vid 10 meter. 

Två vid 20 meter. 

Tre vid 30 meter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Hybro:

Samma princip med ankorolinan. 

Ankatolinans skyddssidor har markeringar så att man ser hur mycket band som är utrullning.

Tyvärr är den lite svår att se, men om man bättrar på med lite vit färg går det bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där med buntband på kättingen tycker jag var en osedvanligt bra idé!

Biltema har kolorerade buntband i olika kulörer.

Jag tänkte att man kunde ha olika färg för de olika längdmarkeringarna.

Jag kanske är trög, men jag förstod inte riktigt hur @McLasse hade satt fast buntbanden på kättingen. Och sedan kan jag nog inte låta tampen vara kvar, då skulle mitt HX-1 får sig ett .....(fyll i lämpligt ord), men buntband med avklippt tamp skulle säkert funka även för mig.

Iofs har detta ankarspel en magnet inbyggd i kättinghjulet, och ett tungelement eller liknande, i huset, så jag kan ju ansluta en enkel räknare, bara det att hjulet är omkring 30 cm i omkrets, kanske en fot, jag vill ha svar ned metriska mått.

 

Men kan jag få besvära dig om en bild på hur du satt fast buntbanden?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina säkringsdosor sitter litet dumt till, det går inte att se vilken säkring som eventuellt är trasig, löst ut.

Därför planerar jag att fast ansluta en sådan där enkel spänningstestare till jordske....* förlåt, till minusskenan, och ha den där ”pinnen med lysdioderna” fri så att man kan mäta med den på säkringsdosans utgångsanslutningar. Om lysdioden lyser är säkringen hel, om inte är det sannolikt trasig om nu den är spänningssatt.

 

ACEA0ADE-9ECF-48B6-BEF8-89234D352517.jpeg.8366ae524d314dacdf7f51e59bd6ccf1.jpeg

Jag tänkte använda en sådan här, fast en enklare variant med vara två lysdioder.

 

*Det blev tydligen lätt infekterat nån annanstans.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kanske är trög

Med tanke på min osedvanligt ordbajsande intetsägande beskrivning av hur buntbanden sattes är det nog snarare jag som är trög.

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men kan jag få besvära dig om en bild på hur du satt fast buntbanden?

Bild kommer! Behöver bara förära båten med ett besök.

Jag har stora förhoppningar att det kan bli "om söndag". Fast förhoppningar har grusats förr...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kättingmarkörer är också bra...

image.png.3ab32f9c956490d81dd339b12653d04b.png

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ska jag tipsa om en av mina bättre modifieringar på båten. På vår båt är det ett ett smärre företag att komma åt motorn, för inspektion. Det är definitivt inget man gör varje dag. Vid några tillfällen, när jag väl lyft alla durkar mm som krävs för en inspektion, har jag överraskats av att flera liter diesel skvimpat runt i tråget under motorn. Pga läckage. Inte alltför spännande upptäckt, och hur länge har jag åkt omkring i denna bomb? 

Sen i våras har jag full koll på div läckage som kan inträffa i motorutrymmet, diesel, kylvatten motorolja. Jag köpte backkamera, med tillhörande skärm, i det här fallet på Biltema. Kameran har jag monterat framför motorn, med uppsikt under densamma. Minsta pöl under motorn avslöjas direkt. 

Ett bonustips, jag har även en kamera på ankarspelet, som avslöjar om något hakar upp sej där.  Kameran aktiveras när jag slår på strömbrytaren till ankarspelet. 

60A4C773-651F-46AD-BAD7-6B2214EAB49B.png

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy