Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stormfocken

Starthjälp i båten

Rekommendera Poster

Hej! 

Funderar på att ha en starthjälp - jump starter - i båten som får följa med på seglingen så att man alltid kan starta motorn om man råkat ladda ur batterierna. Äär det någon som har tips och erfarenheter av vilken som kanske är bäst?

 

Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Stormfocken:

Hej! 

Funderar på att ha en starthjälp - jump starter - i båten som får följa med på seglingen så att man alltid kan starta motorn om man råkat ladda ur batterierna. Äär det någon som har tips och erfarenheter av vilken som kanske är bäst?

 

Tacksam för alla tips!

Den som man kommit ihåg att hålla laddad är ju bäst. En "jump starter" som ligger i båten utan att underhållas gör ju ingen nytta.

 

Annars fungerar nog de flesta till en segelbåtsmotor, som ofta är betydligt mindre än en bilmotor.

men överväg gärna ett extra batteri, som enbart är för motorn. Jag anar på frågan att du inte har separat motor- och förbrukarsystem.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ingen erfarenhet,  men...

Ett skiljerelä som kopplar bort startbatteriet från förbrukningsbanken är väl att föredra, men det är klart att ett extra "batteri" kan vara en lösning.

 

Vi har ett 10 Ah MC-batteri från Biltema som enda startbatteri till vår 25 hk Beta-motor så det behöver ju inte vara någon jättekraftig jump-starter kan man tänka.

Vår nödlösning är att ha en uppsättning startkablar i båten så att man kan koppla in batteribanken (eller något annat batteri) och starta med vid ev. behov.

 

Ett alternativ för dig är ju att uppgradera med ett MC-batteri som startbatteri och ett skiljerelä och på så vis inte riskera att få ett urladdat startbatteri.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar! 

Jo, stämmer - det är inget separat startbatteri utan två parallellkopplade 12 v blybatterier. Får fundera till nästa säsong om att koppla in ett separat startbatteri och skiljerelä, eller dioder (se annan tråd i ElSnack) eller någon annan lösning (så att båda batterierna kan få ladd från solpanelen även när huvudströmbrytarna är i läge från). Tänkte att en quick and dirty-lösning skulle vara att ha en jumpstarter (som ju kanske är lite enklare att ta hem från bryggan för laddning/underhåll än batterierna) för att öka säkerheten, dvs ha en "extrastart på lager".

 

Motorn är en MD5 (MD5b tror jag) med relativt ny generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en handvev. 

Garanterat underhållsfri. 

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det fanns till MD5a men att de tog bort handvevsmöjligheten till MD5b... någon som vet säkert? Helt klart ett bra alternativ :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stormfocken:

Tänkte att en quick and dirty-lösning skulle vara att ha en jumpstarter...

 

...till nästa säsong om att koppla in ett separat startbatteri...

Om du inte har någon starthjälp utan tänkt köpa en kan det vara en idé att köpa ett startbatteri och startkablar i stället. 

Det kanske finns någonstans du kan stuva undan ett reservbatteri (säsongen ut) så du kan starta motorn om strömmen skulle sina i de andra batterierna.

 

Jag köpte ett Exide 70 Ah AGM från Tyskland för att ha som ankarspelsbatteri men det hamnade som startbatteri tills vidare. Det finns även 60 Ah.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stormfocken:

Tänkte att en quick and dirty-lösning skulle vara att ha en jumpstarter (som ju kanske är lite enklare att ta hem från bryggan för laddning/underhåll än batterierna) för att öka säkerheten, dvs ha en "extrastart på lager".

Om motorn är någorlunda lättstartad och du vågar chansa på att ha ett MC-batteri som startbatteri framöver kan du ju köpa ett 10 Ah sådant här på Biltema för 319:- kronor + ett par startkablar till att börja med.

 

Senare är det ju "bara" att använda de batterier du då har och komplettera med en skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Jag har en handvev. 

Garanterat underhållsfri. 

 

 

Njae... jag minns att jag för många år sedan renoverat en sådan med smärgelduk och en viss grön kulör på sprayburk...  veven hade legat fuktigt i båten under lång tid....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Stormfocken:

 

Tackar! 

Jo, stämmer - det är inget separat startbatteri utan två parallellkopplade 12 v blybatterier. Får fundera till nästa säsong om att koppla in ett separat startbatteri och skiljerelä, eller dioder (se annan tråd i ElSnack) eller någon annan lösning (så att båda batterierna kan få ladd från solpanelen även när huvudströmbrytarna är i läge från). Tänkte att en quick and dirty-lösning skulle vara att ha en jumpstarter (som ju kanske är lite enklare att ta hem från bryggan för laddning/underhåll än batterierna) för att öka säkerheten, dvs ha en "extrastart på lager".

 

Motorn är en MD5 (MD5b tror jag) med relativt ny generator.

Ja det låter som en synnerligen bra idé.

AGM batterier är bra som startbatterier. 
Skiljedioder fungerat men är egentligen en mindre bra lösning, då dessa ger 0,7 volts spänningsfall, utifall du inte har en generator som kompenserar för detta.

 

Ett skiljerelä kopplas mellan startbatteriet och förbrukarbatterierna. 
Då laddas båda när generatorn kommit upp i varv.

Solcellspanelernas regulator kopplas enbart till förbrukarbatterierna, innan batterifrånskiljaren/huvudströmbrytaren, så att batterierna kan få laddning även om denna är avstängd. Glöm inte att säkra av kabeln mellan regulatorn och batteriplus med en säkring så nära batteriets pluspol som möjligt, det är kabeln man skyddar med en säkring. Om denna kabel vore osäkrad och exempelvis kommer i kläm tillsammans med en minuskabel får man ganska snabbt en otäck kabelbrand.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en liten starthjälp som heter Noco 40 på Mekonomen när de hade drive på den.Ser att de finns på Amazon nu ocksåJag känner mig otroligt säker på att få igång det mesta nu när jag testat den på gräsklippare utombordare bilar.Den klarar t.o.m.att dra runt V6an i min Fjord som enda inkopplade batteri.För mig nästan obegripligt med den lilla manicken man har med sig i fickan.Rekomenderas.

Redigerad av Brawn
Felskriving
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Noco Genius GB70 Boost HD Jumpstart 12V 

fungerar kanon och kan starta bilar och båtar ett 20tal gånger på en laddning. Går också koppla USB laddare till den om man får slut på kräm i telefonen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-21 vid 15:36 skrev Stormfocken:

Tror det fanns till MD5a men att de tog bort handvevsmöjligheten till MD5b... någon som vet säkert? Helt klart ett bra alternativ :)

 

Enligt vad som sas när MD5b, utan vev, kom så var det en stor båttillverkare som ville att veven skulle tas bort då det inte fanns utrymme i tillverkarens båt för vevstart utan att slå handen blodig. Skröna eller sanning? Ingen aning, men tillverkare som Albin och Maxi kunde nog diktera vilkor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej och stort tack för alla svaren! Efter lite funderande så tänkte jag lösa frågan för den här säsongen med en bra jumpstarter (och den kommer säkert till användning också för ladd av paddor, telefoner, ficklampor och annat som de andra i båten använder mer än jag).

 

Till nästa säsong får det bli två nya batterier och någon lösning för att båda ska få ladd från solpanelen. Kanske också ett separat startbatteri, dvs ett tredje batteri, och låta de två första bli förbrukningsbank. Med skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbank.

 

Har förstått från svaren och andra trådar att startbatteriet kan vara av annat slag än förbrukningsbanken. Men å andra sidan står också på olika ställen att man bör ha samma typ av batterier. Blir lite förvirrad - kan startbatteriet skilja sig åt utan problem, eller ska alla batterier helst alltid vara av samma typ, märke och skick?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-21 vid 15:36 skrev Stormfocken:

Tror det fanns till MD5a men att de tog bort handvevsmöjligheten till MD5b... någon som vet säkert?

De MD5 som hade rak axel hade vev, inte de med S-drev. 
 

10 timmar sedan skrev Stormfocken:

Blir lite förvirrad - kan startbatteriet skilja sig åt utan problem, eller ska alla batterier helst alltid vara av samma typ, märke och skick?

Om du skiljer dem åt med ett skiljerelä kan de vara av olika typ och storlek. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Toppen - då tror jag kan behålla det bättre av de två batterierna som jag har och låta det bli startbatteri. Ska också försöka gå en kurs i "båtel" innan jag börjar skruva isär saker alltför mycket. Det var allt för länge sedan jag håll på med motorer och el - märker att det blir för många frågor när jag sitter och tänker fram 'hur det borde vara'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej, men du väljer ett startbatteri för start av motorn, dessa kan lämna stor ström under kort tid, det är det som startmotorn behöver. AGM brukar rekommenderas, men det finns även andra startbatterier.

Till förbrukarbatterier väljer du traktionära batterier som kan lämna en mindre ström under lång tid och som tål djupare urladdningar än var startbatterier i allmänhet gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...