Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MaxiSailing

Gobius pro, en tankmätare ger två nivåer? vilka nivåer? Förstår inte hur det funkar.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle vilja veta nivån i min 32l rostfria septitank INNAN den är full.

 

Har sett att akustiska mätare från Gobius har en variant där dom hävdar att "1 sensor ger 2 nivåer", hur funkar det?

 

Sensorn verkar vara Ø7cm, är det dom två nivåerna man får (hittar inte info) eller kan den lyssna nedåt och uppåt?

 

Om man kan få två värden med 7cm i mellan:

Tanken är 30cm hög så om man får två nivåer med 7cm i mellan borde detta funka?

Centrum mätare på 20cm borde ge info om när tanken är (16,5cm) 55% och (23,5cm) 78% full.

 

Egentligen undrar jag om jag klarar mig på en sensor som kan ge en liten heads-up samt en "förstärkt" varning att nu är det dags att göra något.

 

https://www.seasea.se/gobius-pro-1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två nivåerna är väl helt enkelt över och under sensorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MaxiSailing:

Egentligen undrar jag om jag klarar mig på en sensor som kan ge en liten heads-up samt en "förstärkt" varning att nu är det dags att göra något.

Vi har sedan 2013 (tror jag) en mätare på spolvattnet som ger nödvändig information om när det är dags att tömma toatanken.

 

Efter lite intrimning med överfylld tank som ett moment så vet vi numera att när vi använt 20 liter spolvatten är det tid att tömma.

 

Två värden finns att tillgå

  1. Vattenmängd sedan senaste nollställningen, som används för att indikera att det är dags att tömma.
  2. Vattenmängd vid aktuell spolning, som är bra för att lära sig att spara på spolvattnet.

Mätaren kostar just nu 99:- kronor på Conrad, se här.

 

Installationen är ju lätt, men man får ingen varningssignal.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sajjen:

De två nivåerna är väl helt enkelt över och under sensorn.

Jag antar att det är när den når dom två kanterna men vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har sedan 2013 en mätare på spolvattnet som ger nödvändig information om när det är dags att tömma toatanken.

 

Efter lite intrimning med överfylld tank som ett moment så vet vi numera att när vi använt 20 liter spolvatten är det tid att tömma.

 

Mätaren kostar just nu 99:- kronor på Conrad och installationen är väldigt okomplicerad.

https://www.conrad.se/p/552059-digital-vattenfloedesmaetare-vattenfloedesmaetare-batteri-552059?gclid=CjwKCAjwyIKJBhBPEiwAu7zllyRdHpCJEeCHpdBfn4M8jSF7kUtvVQ5WU0cFfH7VU1LfyiczTnWYYRoCDfYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_medium=surfaces&utm_source=google&utm_term=552059&vat=true

Det var en annan approach! flödesmätare. Smart. Men går en rejäl korv och papper igenom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MaxiSailing:

Jag antar att det är när den når dom två kanterna men vet inte.

Nej, sensorn talar om när vätskan nått upp till den.

 

Den "knackar" på tanken och lyssnar på ekot för att avgöra om där finns vätska innanför. Så köper man varianten med 3 sensorer kan man placera ut dom på 25%, 50% och 75% nivå för att veta på ett ungefär hur mycket man har i tanken.

Och har man bara en sensor så får man veta när vätskenivån når den sensorn - och rimligt är väl att sätta den kring 75% för att få veta när det närmar sig att bli fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

Nej, sensorn talar om när vätskan nått upp till den.

 

Den "knackar" på tanken och lyssnar på ekot för att avgöra om där finns vätska innanför. Så köper man varianten med 3 sensorer kan man placera ut dom på 25%, 50% och 75% nivå för att veta på ett ungefär hur mycket man har i tanken.

Och har man bara en sensor så får man veta när vätskenivån når den sensorn - och rimligt är väl att sätta den kring 75% för att få veta när det närmar sig att bli fullt.

Ja så tänker jag också men dom säger verkligen två nivåer från en sensor. Helst hade jag haft tre sensorer men det springer fort iväg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev MaxiSailing:

Det var en annan approach! flödesmätare. Smart. Men går en rejäl korv och papper igenom?

Vi mäter spolvattnet, vattnet till toan alltså.

 

Det blir en indirekt mätning som funkar förvånansvärt bra efter några inledande missar.

 

Våra spoldata.

Urin kräver 0,2 liter spolvatten.

Fast avföring kräver 1,6 liter spolvatten.

 

När vi spolat 20 liter är vår 40 liter stora tank nästan full.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MaxiSailing:

Ja så tänker jag också men dom säger verkligen två nivåer från en sensor. Helst hade jag haft tre sensorer men det springer fort iväg...

Jag vet att det är så, har själv tre Gobius-givare till min septiktank 😀

Dom säger själva att en-sesor-varianten Gobius 1 är ett överfyllnadsskydd till tanken, alltså att du får veta när vätskenivån når sensorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Jag vet att det är så, har själv tre Gobius-givare till min septiktank 😀

Dom säger själva att en-sesor-varianten Gobius 1 är ett överfyllnadsskydd till tanken, alltså att du får veta när vätskenivån når sensorn.

"Gobius nya sensor monteras även den på utsidan av metall- och plasttankar. Den fungerar på alla vätsketankar, dvs för vatten, olja, bränsle, gråvatten och toatanken. Ingenting på insidan tanken och inga hål behöver du borra. Sensorn kan användas ensam på en tank, som en nivåvakt eller tillsammans med flera sensorer.

1 sensor ger 2 nivåer."

Jag tänker mig som du beskriver men jag fattar fortfarande inte vad dom menar. Står likadant på massor av sidor så det är inte just Seasea somn skrivit fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev MaxiSailing:

1 sensor ger 2 nivåer."

Jag tänker mig som du beskriver men jag fattar fortfarande inte vad dom menar. Står likadant på massor av sidor så det är inte just Seasea somn skrivit fel.

Min gissning är att någon har haft svårt att översätta från engelska.

 

The sensor has built-in Bluetooth communication for 
Android and iOS phones. In addition, the sensor has two 
outputs
for integration, for example, in Bus-systems, 
control relays, lights or buzzers. Useful for all kinds of 
fluids, like fresh water, fuel, oil, grey/black water and 
waste water.

 

Tillägg: Det verkar vara Gobius själva som misslyckats...

 

Ny och spännande nivåvakt. 1 sensor ger 2 nivåer. Installera, gör inställningar och se resultatet på din smarta telefon. App för iPhone och Android telefoner ingår utan kostnad. Du kan använda Gobius Pro för alla vätskor och tankmaterial. Välj vatten, bränsle eller septik. 2 digitala utgångar för att ansluta t ex lampa, summer, relä eller koppla sensorn till ett system. 12 -24 Volt. Sensorkabeln är 2 m lång. Läs mer på gobiuspro.com.

 

 https://www.gobius.se/produkt/gobius-pro-1-sensor/

 

Ett alternativ som är väldigt osannolikt är att jag har fel, men det hände faktiskt en gång 1992. ;)

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mackey:

Min gissning är att någon har haft svårt att översätta från engelska.

 

The sensor has built-in Bluetooth communication for 
Android and iOS phones. In addition, the sensor has two 
outputs
for integration, for example, in Bus-systems, 
control relays, lights or buzzers. Useful for all kinds of 
fluids, like fresh water, fuel, oil, grey/black water and 
waste water.

 

Tillägg: Det verkar vara Gobius själva som misslyckats...

 

Ny och spännande nivåvakt. 1 sensor ger 2 nivåer. Installera, gör inställningar och se resultatet på din smarta telefon. App för iPhone och Android telefoner ingår utan kostnad. Du kan använda Gobius Pro för alla vätskor och tankmaterial. Välj vatten, bränsle eller septik. 2 digitala utgångar för att ansluta t ex lampa, summer, relä eller koppla sensorn till ett system. 12 -24 Volt. Sensorkabeln är 2 m lång. Läs mer på gobiuspro.com.

 

 https://www.gobius.se/produkt/gobius-pro-1-sensor/

 

Ett alternativ som är väldigt osannolikt är att jag har fel, men det hände faktiskt en gång 1992. ;)

Du trodde du hade fel 92, men det visade sig vara ett misstag :)

 

Dom kör stenhårt https://www.gobiuspro.com/produkt/gobius-pro-2/

"Gobius Pro – 2 levels

In the box you will get 1 sensor with 2 meter cable, 1 cleaning tissue (3M), 1 extra sensor tape (3M), 1 panel with red & green lamp and a Quick Guide. All packed in a nice box. Voltage 12 – 24 volt."

 

Men ärligt talat är indikatorn så ful (ser ut som en leksak) att jag avstår från pro. För bara 1000:- SEK till får man ett sånt "traditionellt" med tre sensorer och snygg indikator.

Redigerad av MaxiSailing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen vill ju ha fula indikatorer på en bajstank inbyggd under någon soffa eller koj!

 

Gobius är svenkt kom jag på så det där med felöversättning var ju absolut min andra tabbe på 30 år.

 

Någon på marknadsavdelningen som töjt lite på sanningen eller så kan den verkligen känna av två nivåer. I sådana fall misstänker jag att dessa två nivåer ligger nära varandra vilket gör funktionen rätt ointressant om man har en givare, men kan snygga till mätningen om man har flera givare.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju onekligen marknadsföringsdravel, men tekniskt sett så kan ju en sensor känna två nivåer: en när nivån inte kommit upp till sensorn och en när den har det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev sajjen:

Det är ju onekligen marknadsföringsdravel, men tekniskt sett så kan ju en sensor känna två nivåer: en när nivån inte kommit upp till sensorn och en när den har det.

Hahaha! Ja det hade ju varit på gränsen till bluff, men som sagt jag förstår inte. Skickade en fråga till dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sajjen:

Det är ju onekligen marknadsföringsdravel, men tekniskt sett så kan ju en sensor känna två nivåer: en när nivån inte kommit upp till sensorn och en när den har det.

Precis så tänkte jag också. Av och på = 2 olika nivåer, under och över pucken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...