Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johannes1018

Propellerskydd, bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Jag har ett antal hyrbåtar, Buster S1, M1 och Linder 445 Max.

vi har inte haft så mycket skador, men 4st propellrar har gått åt på ca 300 uthyrningar.

 

jag tycker det är kul att experimentera med nya saker och har därför testat att montera på ett propellerskydd.

 

vad tror ni, är detta bra för propellern och att det inte gör skada på motor eller kommer det skada mer vid en grundstötning?

 

jag återkommer givetvis när jag ser hur det går men det vore skoj med lite spekulationer.

 

just denna sitter på en Buster M1 med F40 Yamaha.

 

 

8DDD5417-EC8B-40FA-9134-F9DC631BCF12.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Johannes1018:

Jag har ett antal hyrbåtar, Buster S1, M1 och Linder 445 Max.

vi har inte haft så mycket skador, men 4st propellrar har gått åt på ca 300 uthyrningar.

 

jag tycker det är kul att experimentera med nya saker och har därför testat att montera på ett propellerskydd.

 

vad tror ni, är detta bra för propellern och att det inte gör skada på motor eller kommer det skada mer vid en grundstötning?

 

jag återkommer givetvis när jag ser hur det går men det vore skoj med lite spekulationer.

 

just denna sitter på en Buster M1 med F40 Yamaha.

 

 

8DDD5417-EC8B-40FA-9134-F9DC631BCF12.jpeg

För längesedan hade jag en hemmagjord sådan ”propellertrumma” i aluminium på en utombordare.

Det var mest för att då bättre styregenskaper i låga hastigheter och kanske även för att det skulle vara svårare att få in linor i propellern. 
Jag vet att jag körde upp den båten på en eller annan sandstrand och då skyddades propellern.

Den du monterat är väl i någon plast eller komposit? Den tar ju första smällen, jag kan tänka mig att den skyddar propellern för de små skadorna. Men om man smäller på ordentligt blir det väl flisor av den och stukade propellerblad iallafall, kanske dessutom skador på växelhuset.

 Och om den hade varit i ett stabilare och hårdare material kanske istället kavitationsplattan hade skadats. Men idén är bra och värt att testas iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara en del vunnet med att slippa diverse småskador som ändå är så stora att propellern måste bytas eller åtgärdas, mem...

1,25 skador per hundra uthyrningar tycker jag låter väldigt lite vilket är glädjande.

 

Frågan är om besparingen i arbete och pengar täcker kostnaden för att köpa och montera propellerskydden.

 

Samtidigt är det ju en setvice till mindre vana båtförare att minska riskerna för att skada propellern och dessutom ger väl skyddet även lite bättre möjlighet att styra båten utan ilagd växel.

 

Man kan också spekulera i om hyrespersonerna blir mindre försiktiga när de vet att propellern är skyddad?

Det är bara en spekulation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag uppdatera med hur utfallet varit såhär långt.

jag har satt denna ”bur” på tre båtar.

två av dessa burar har blivit totalförstörda.

vid dessa två tillfällen har då bara burarna blivit förstörda men propellern har klarat sig helt utan skråmor, inte heller någon annan del av motorn tog skada.

 

fakta:

-buren är dyrare, nästan dubbelt så dyrt som propellern vilket gör det olönsamt

- skyddet tog tid att montera och jag var tvungen att borra i motorn för att få fast skyddet vilket drar ner andrahandsvärdet

- skyddet gjorde att motorn tappade 1000varv och 10knop i maxfart (på både 25&40hk Yamaha)

 

fördelen med skyddet var dock att när det normalt sett hade tagit stopp på ett grund kunde kunden nu ta sig till hamn på egen maskin

 

Sammanfattningsvis,  vi  kommer inte fortsätta med propellerskydd…

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken Tohatsu eller Honda kan leverera jetmotorer till Europa pga avsaknad i CE märkning.

inte heller Yamaha kan få fram detta till Sverige så nu återstår svar från Mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd. Men ni har missat säkerhetsaspekten i resonemanget. Propellerskyddens vanliga användningsområde är i situationer där man värnar om säkerheten. Jag säljer ganska många propellerskydd till bl.a. rederier och räddningstjänster runt om i landet. Det kan också vara en bra grej om man åker mycket vattenskidor och dylikt för att minimera riskerna för personskador.

Redigerad av Sardaukar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-16 vid 17:21 skrev Sardaukar:

Gammal tråd. Men ni har missat säkerhetsaspekten i resonemanget. Propellerskyddens vanliga användningsområde är i situationer där man värnar om säkerheten. Jag säljer ganska många propellerskydd till bl.a. rederier och räddningstjänster runt om i landet. Det kan också vara en bra grej om man åker mycket vattenskidor och dylikt för att minimera riskerna för personskador.

Det är ganska tydligt för mig att räddningstjänsten kan ha stor nytta av propellerskydd, men måste erkänna att jag inte fattar hur propellerskyddet minskar risken för personskador vid vattenskidåkningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Det är ganska tydligt för mig att räddningstjänsten kan ha stor nytta av propellerskydd, men måste erkänna att jag inte fattar hur propellerskyddet minskar risken för personskador vid vattenskidåkningen?

https://m.youtube.com/watch?v=CA-SDf1wvTQ

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...