Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andyman_se

Ankarspel går inte hela vägen upp

Rekommendera Poster

Precis blivit med båt som har ankarspel. Den slutar dra när det är ett par meter kvar. Slirar bara. Funderar på om det är för att det blir fullt i boxen? Nån annan teori? Känns lite meckigt att inte all lina går in i boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

För att lättare få hjälp är det bra om du skriver vilket fabrikat på ankarspel du har. Gärna också hur gammalt det är.

Jag hade ett gammalt Engbo-spel i en tidigare båt som alltid slirade. Hittade att det fanns en ombyggnadssats som jag köpte men jag lyckades aldrig få till det. Tröttnade och lät installera ett bandankarspel till slut. En annan vanlig orsak till att linan slirar är att den helt enkelt är utsliten. Sen kan det också vara linhjulen (kabularerna) som är utslitna. 
Men berätta först vad det är för spel och ungefär hur gammalt det är så kan du säkert få hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Andyman_se:

Precis blivit med båt som har ankarspel. Den slutar dra när det är ett par meter kvar. Slirar bara. Funderar på om det är för att det blir fullt i boxen? Nån annan teori? Känns lite meckigt att inte all lina går in i boxen.

Vad är det för fabrikat.

Vad har du för lina, blyad eller treslagen?
 

Hur som helst låter det som om din lina är sliten just där det slirar, du kanske kan vända på den?

Om det slirar på samma ställe gång efter annan slits ju linan snabbt där och till slut blir det inget grepp alls. Men om linan visar stort slitage skall ju den skadade delen kapas borr, eller så byter man ut hela linan, vilket kanske är det bästa. Men om slitagepunkten sitter nära ändan kan man ju då vända på linan.

 

Full box...

Ett vanligt problem är ju då en stack i boxen, linan bygger en pyramid eller stack och hindrar till slut mer lina att få plats, man kan då sticka in handen i boxen och sprida ut linan mer åt kanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ankarspelet är ett Captain M från Power il med vad jag antar är blyad lina. 

 

tänkte först att det var meningen att det skulle bromsa in innan draggen är helt uppe för att den inte skulle slå i båten men det kan ju vara så att det är slitage. Jag ser ju knappt ner i boxen men anar att det blir fullt så det kan ju vara så att det är det som spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Andyman_se:

Tack för svar. Ankarspelet är ett Captain M från Power il med vad jag antar är blyad lina. 

 

tänkte först att det var meningen att det skulle bromsa in innan draggen är helt uppe för att den inte skulle slå i båten men det kan ju vara så att det är slitage. Jag ser ju knappt ner i boxen men anar att det blir fullt så det kan ju vara så att det är det som spökar.

En blyad lina är flätad och ganska tung. Kolla noga där det brukar slira om du kan se något slitage.

I varje ända av linan är det en ögla med en kaus i. Du skall helst inte kapa en blyad lina, då det är väldigt svårt att göra en ny ögla då linan är flätad. Det går ju lättare med treslagna linor.

Men du kan ju prova att vända linan, så att den slitna delen hamnar i den yttre delen nära ankaret.

 

En del ankarapel, främst sådana med band, har ett avsköljningsläge, där ankaret stannar strax under vattenytan för att det under gång ut ur hamnen skall kunna sköljas av från lera eller dy.

Men då skall ju inte linhjulet slira.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke, utan någon erfarenhet av ankarspel ännu,

 

Kan det vara så att även självspelade ankarlinor mår bra (blir mjukare och mindre glatta) av att rengöra dem i tvättmaskin som man gör med sina andra linor? Kanske en självklarhet för er med spel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev pannkaka:

En tanke, utan någon erfarenhet av ankarspel ännu,

 

Kan det vara så att även självspelade ankarlinor mår bra (blir mjukare och mindre glatta) av att rengöra dem i tvättmaskin som man gör med sina andra linor? Kanske en självklarhet för er med spel...

Det är en bra idé att tvätta sina linor och tampar på hösten i tvättmaskinen.

Men vanliga treslagna ankarlinor är ju rätt så långa, 50-60 meter är ganska vanligt. Om man öht får in en sådan lång lina i maskinen blir den svår att få ut då den trasslat ihop sig, om man nu inte lagt den i en nätkasse. Jag vet för jag har provat...


De blyade linorna blir ju tunga, jag har inte lyckats lista ut vad dom väger, en del är ju blyade i hela sin längd, andra är bara blyade de tio första metrarna. Men jag kan tänka mig att man kör sönder tvättmaskinen, iallafall under centrifugeringen om man försöker tvätta en sådan lina.

När jag hade ankarlina, lade jag ut den på asfalten i slingor och dränkte in den med något bra rengöringsmedel, sedan spolades den av med högtryckstvätten, oftast var det bara de första tjugo metrarna som var smutsiga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är en bra idé att tvätta sina linor och tampar på hösten i tvättmaskinen.

Men vanliga treslagna ankarlinor är ju rätt så långa, 50-60 meter är ganska vanligt. Om man öht får in en sådan lång lina i maskinen blir den svår att få ut då den trasslat ihop sig, om man nu inte lagt den i en nätkasse. Jag vet för jag har provat...


De blyade linorna blir ju tunga, jag har inte lyckats lista ut vad dom väger, en del är ju blyade i hela sin längd, andra är bara blyade de tio första metrarna. Men jag kan tänka mig att man kör sönder tvättmaskinen, iallafall under centrifugeringen om man försöker tvätta en sådan lina.

När jag hade ankarlina, lade jag ut den på asfalten i slingor och dränkte in den med något bra rengöringsmedel, sedan spolades den av med högtryckstvätten, oftast var det bara de första tjugo metrarna som var smutsiga.

Ja de vanliga linorna går i tvättmaskinen men en blyad går ju bort på grund av vikten, en hyfsat stor tvättmaskin tar 7-8kg och där kommer man ju inte långt med 50m blyad lina som väger 15-20 kg 😄

Men handtvätt i balja med varmt vatten nedanför båten kan ju också vara värt ett försök 🙂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Men handtvätt i balja med varmt vatten nedanför båten kan ju också vara värt ett försök 🙂

Brukar ”roa mig” med att tvätta linan till ankarspelet någon dag varje år i en balja med ljummet vatten och diskmedel. Efter det får den torka och sedan brukar jag fylla i mina markeringar och siffror som visar hur mycket lina jag har ute, tycker det är väldigt användbart.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Andyman_se:

Ser ut så här om det hjälper. Svårt att se ner i boxen om den är fullZ

 

AB674A43-B8C2-460C-B854-90B4B98739E7.jpeg

OK, kan linan falla av egen kraft ner i boxen?

Kan du komma åt boxen inifrån båten?

Kan du se någon avvikelse på linan där linhjulet har slirat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ordning på det verkar det som. Jag släppte ut så mycket lina jag kunde på djupt vatten och körde upp den igen. Troligen hade det lagt sig knasigt i boxen innan. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är en bra idé att tvätta sina linor och tampar på hösten i tvättmaskinen.

Men vanliga treslagna ankarlinor är ju rätt så långa, 50-60 meter är ganska vanligt. Om man öht får in en sådan lång lina i maskinen blir den svår att få ut då den trasslat ihop sig, om man nu inte lagt den i en nätkasse. Jag vet för jag har provat...


De blyade linorna blir ju tunga, jag har inte lyckats lista ut vad dom väger, en del är ju blyade i hela sin längd, andra är bara blyade de tio första metrarna. Men jag kan tänka mig att man kör sönder tvättmaskinen, iallafall under centrifugeringen om man försöker tvätta en sådan lina.

När jag hade ankarlina, lade jag ut den på asfalten i slingor och dränkte in den med något bra rengöringsmedel, sedan spolades den av med högtryckstvätten, oftast var det bara de första tjugo metrarna som var smutsiga.

Aha! Låter också som ett argument för ankarband - har inte bestämt mig ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev pannkaka:

Aha! Låter också som ett argument för ankarband - har inte bestämt mig ännu.

Ja dessa spel tycker jag funkar bättre. Nackdelen som jag tidigare skrev, är ju den att installationen kan bli besvärlig och platskrävande om man vill ha några meter kätting närmast ankaret, då man inte kan rulla in annat än bandet i spelets rulle.

Men om du klarar dig utan kätting är bandankarspel ett bra val.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...