Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Bottenfärg...blir galen pga havstulpaner

Rekommendera Poster

Har en 6,5m motorbåt, kör mellan 20-25knop oftast. Har under många år använt mig av Biltemas färg för västkusten (göteborg) med gott resultat. I år verkar dock havstulpanerna skita i färgen och suger sig fast ändå. Finns det något man kan göra? 

Låt oss bara rent teoretiskt tänka att man använder fartygsfärg, är denna självpolerande?

 

Kan man blanda i nått i biltema-färgen för att den ska få bättre effekt? Rent teoretiskt alltså..

 

mvh

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rolle85:

Låt oss bara rent teoretiskt tänka att man använder fartygsfärg, är denna självpolerande?

Min erfarenhet av fartygsfärg är (rent hypotetiskt alltså 😉) begränsad till ostkusten. Där håller den väldigt många år. Tror jag är inne på mitt elfte år med i stort sett samma (rent hypotetiskt alltså) färg där jag bara har bättrat där det flagat eller där presenningsrepen har skavt av färgen. 
Den jag har (hört talas om) är inte självpolerande men släpper lite när man borstar på den. Alltså, rent hypotetiskt alltså.

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger på västkusten. Målar aldrig botten, ligger i hela året. Skrapar aldrig snäckor, tappar aldrig fart, hur lyckas jag med detta trolleritrick? Jo med en skrovskyddsduk.. det måste vara båtägarens bästa uppfinning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Lostsailor:

Ligger på västkusten. Målar aldrig botten, ligger i hela året. Skrapar aldrig snäckor, tappar aldrig fart, hur lyckas jag med detta trolleritrick? Jo med en skrovskyddsduk.. det måste vara båtägarens bästa uppfinning. 

Ligger man på boj är det nog inte båtägarens bästa uppfinning;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mange249:

Ligger man på boj är det nog inte båtägarens bästa uppfinning;)

Nej då får man skaffa bättre båtplats 😅

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rolle85:

Har under många år använt mig av Biltemas färg för västkusten (göteborg) med gott resultat. I år verkar dock havstulpanerna skita i färgen och suger sig fast ändå.

Det här är ju lite problemet med Biltema. Nu har de hittat någon annan färgtillverkare som producerar färgen lite billigare än den förra, men man säljer den som samma färg.

 

Ett alternativ till olaglig fartygsfärg kan vara att köpa laglig färg från en annan tillverkare som INTE är ett lågprisvaruhus för bildelar och pryttlar?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det så enkelt som att problemet är "Biltema" ? Nja....

 

Det verkar ju som att det varit mycket mer aggresivt på havstulpanfronten i år än på länge. I alla fall vad man kunnat läsa i trådar här på MG (alldeles oavsett fabrikat på färgen).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lostsailor:

Nej då får man skaffa bättre båtplats 😅

Eller ha 4 bojar......😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lostsailor:

Ligger på västkusten. Målar aldrig botten, ligger i hela året. Skrapar aldrig snäckor, tappar aldrig fart, hur lyckas jag med detta trolleritrick? Jo med en skrovskyddsduk.. det måste vara båtägarens bästa uppfinning. 

Litet svårt kanske om man använder båten ofta och ligger i olika hamnar.

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Men är det så enkelt som att problemet är "Biltema" ? Nja....

 

Det verkar ju som att det varit mycket mer aggresivt på havstulpanfronten i år än på länge. I alla fall vad man kunnat läsa i trådar här på MG (alldeles oavsett fabrikat på färgen).

Jag vet inte om det stämmer.
 

Nu i sommar har jag pratat med varvsägare och andra båtägare, såväl de som har ett yrkesfartyg (med fartygsfärg) som andra båtägare, alla säger att dom har eller haft större problem med havstulpaner denna säsong än vad man annars har haft.

 

Jag har med hjälp av fridykutrustning skrapat två gånger, men har fortfarande en stor bukett med havstulpaner kvar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har med hjälp av fridykutrustning skrapat två gånger, men har fortfarande en stor bukett med havstulpaner kvar.

Något att erbjuda den väna hustrun eller annan fager dam.😉

  • Haha 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ChristerN:

Något att erbjuda den väna hustrun eller annan fager dam.😉

Kanske till någon inbiten och högkvalificerad ruffhäxa! 🤑.

Hustrun blir misstänksam och tror alltid jag har dåligt samvete om jag köper med mig en blombukett hem.

 

Havstulpanerna hamnar sedermera i gräsmattan, och höjer väl pH-vädet i den.

Efter den första frostnatten med båten på land, brukar havstulpanerna vara lättare att skrapa av.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenfärger verkar vara rätt verkningslösa idag. Men skrovduk som andra nämnt, kan vara en bra lösning. Ett enkelt draggankare kanske löser problemet med självaste placeringen. 

 

En annan tänkbar lösning skulle kanske kunna vara ultraljud. Nackdelen är att det krävs el och vet inte riktigt hur bra det funkar i verkligheten. Än verkar det vara en okonventionell lösning.

 https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2016/03/Stig-Storhammar-test-SoncShield-version-2.pdf

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Något att erbjuda den väna hustrun eller annan fager dam.😉

lika löser lika principen  topp...   B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns något som heter copper coat. 

Ska hålla i nästan 15 år. Blir väll en ganska hård yta som. Något man grunnar på. 

Torgny 

IMG_20210816_202200.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torgny-3055:

Finns något som heter copper coat. 

Ska hålla i nästan 15 år. Blir väll en ganska hård yta som. Något man grunnar på. 

Torgny 

IMG_20210816_202200.jpg

Är det tillåtet då?

Man ser ju på gamla fiskebåtar i trä att dom har kopparplåtar fastspikade en bit upp på friborden och under vattnet. Jag tror det kallades för ”kopparförhydring” (?) Det var kanske för att skydda skrovet då man går i is, men det växer ju ingenting där.

 

För en del år sedan lästa jag i en villatidning att det aldrig växte mossa eller grönalger på taket runt kopparledningar till åskledare, eller om man hade plåtslageriarbeten vid takkupor och liknande. 
Jag tog fasta på detta och testade ned att hänga upp en bit gammalt kopparrör under nockpannorna där det växte som mest, sedan glömde jag bort röret i några år. Det visade sig väl funka sisådär, närmast röret var det rent, men sedan var det ju ingen skillnad.

 

Om nu detta kan praktiseras på vattenlevande alger och havstulpaner är ju det bra, om det nu är tillåtet?

Ägare till aluminiumbåtar avrådes dock från att använda denna metod, där endast te- och kaffekoppar är tillåtna ombord på sådana båtar...😌

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Torgny-3055:

Finns något som heter copper coat. 

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Är det tillåtet då?

 

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tog fasta på detta och testade ned att hänga upp en bit gammalt kopparrör under nockpannorna där det växte som mest, sedan glömde jag bort röret i några år. Det visade sig väl funka sisådär, närmast röret var det rent, men sedan var det ju ingen skillnad.

 

Om nu detta kan praktiseras på vattenlevande alger och havstulpaner är ju det bra, om det nu är tillåtet?

Det är ju miljöstörningen med koppar man vill minska genom att minska mängden koppar i bottenfärgen så det är väl miljömässigt kontraproduktivt att hänga ner en massa kopparskrot i vattnet.

 

Jag pratade med en marinbiolog när jag gick bryggvakt en natt och han sa att koppar inte är ett problem i de stora haven, men däremot i Östersjön.

Var de stora haven börjar är väl lite oklart, men han nämnde Norges kust.

 

Jag har experimenterat lite med linor på vardera sidan av båten som får hänga i fören en stund på olika djup när man seglar och det hjälper absolut. Det tar bort en del beväxning så farten med motor ökar vid samma varvtal på motorn.

Med motorbåt finns ju viss risk för problem...

image.png.ad3f57a7f715c33a678c6310a35341c7.png

Det var mest på kul, men det borde gå att utveckla till något rätt bra som komplement att ta till mellan borsttvättarna.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

 

Det är ju miljöstörningen med koppar man vill minska genom att minska mängden koppar i bottenfärgen så det är väl miljömässigt kontraproduktivt att hänga ner en massa kopparskrot i vattnet.

 

Jag pratade med en marinbiolog när jag gick bryggvakt en natt och han sa att koppar inte är ett problem i de stora haven, men däremot i Östersjön.

Var de stora haven börjar är väl lite oklart, men han nämnde Norges kust.

 

Jag har experimenterat lite med linor på vardera sidan av båten som får hänga i fören en stund på olika djup när man seglar och det hjälper absolut. Det tar bort en del beväxning så farten med motor ökar vid samma varvtal på motorn.

Med motorbåt finns ju viss risk för problem...

image.png.ad3f57a7f715c33a678c6310a35341c7.png

Det var mest på kul, men det borde gå att utveckla till något rätt bra som komplement att ta till mellan borsttvättarna.

Kanske en bred stävskena av Cu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske en bred stävskena av Cu?

Jo, då är det ju inte skrot i alla fall...

Fortfarande kontraproduktivt för att minska mängden koppar i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev bemek:

 

Mackey 

Du får fylla i lite. Fast Koppar släpper den ifrån sig? Jag vet att koppar oxiderarför för att skydda sig och att inget kan börja växa på det eller få fäste. Men släpper koppar ifrån sig ämnen?? 

Nu menar jag koppar i fast form typ copper coat?? 

Torgny 

Redigerad av Torgny-3055
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-20 vid 21:59 skrev bemek:

lika löser lika principen  topp...   B

Jag vet att det går att köpa koppar pulver i färghandeln finns i olika korn storlekar. Man kan ju blanda in det i sin färg. Men släpper färgen lite så är det inge bra då hamnar ju  koppar i sjön 

Torgny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-20 vid 21:59 skrev bemek:

lika löser lika principen  topp...   B

Så bara att blanda i havstulpaner i färgen ;) 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torgny-3055:

Jag vet att det går att köpa koppar pulver i färghandeln finns i olika korn storlekar. Man kan ju blanda in det i sin färg. Men släpper färgen lite så är det inge bra då hamnar ju  koppar i sjön 

Torgny 

Det kan ju vara värt att prova, kanske det finns någon med kemikunskaper som kan berätta om eller hur det fungerar.

 

Vi hade en hel del koppar i havet...

 

51D7DB39-F0E1-45CA-A7B0-425DCBA4D7A9.jpeg.887675860fb23212700c703e82bfe16d.jpeg

 

Och även annat kinesiskt porslin.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppar kanske funkar att blanda i färgen, då får man ju samma typ av kopparbaserad färg som fanns förr. 
Dock tror jag att färg är för mjuk och släpper ifrån sig kopparen i vattnet. 
 

Koppar i epoxy finns ju redan att köpa, Coopercoat. Det har jag haft på min båt i sju år och det fungerar ypperligt. 
Funktionen där är ju att den yttersta kopparen i epoxyn oxiderar och bildar ett lager som tulpaner och annat inte växer i. 
Visst, man putsar av botten med en slipduk varje vår så det dammet innehåller en del onyttigt. Jag gör det med blöt duk så det inte ryker runt. 
 

Men behandlingen ska hålla minst tio år och den verkar räcka mycket längre för en del. 
Jag får väl se när jag måste göra om den. 
Behandliingen är godkänd, och fått miljöpriser, i stora delar av världen, men i Sverige har leverantören, eller någon ÅF aldrig gjort ansökan då man verkar tycka att marknaden är för liten för kostnaden. 
Jag vet inte om det stämmer, men det funkar och känns bättre än att lägga på några liter polerande färg varje år som släpper i havet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-21 vid 20:31 skrev Torgny-3055:

Mackey 

Du får fylla i lite. Fast Koppar släpper den ifrån sig? Jag vet att koppar oxiderarför för att skydda sig och att inget kan börja växa på det eller få fäste. Men släpper koppar ifrån sig ämnen?? 

Nu menar jag koppar i fast form typ copper coat?? 

Torgny 

Japp!

I Stockholm kommer tex. 4 ton kopparföreningar årligen från tappvatten (1/3 av Stockholms "utsläpp" av koppar) och 1 ton från tak, stupr och fasader. 

 

Minns inte kemin längre och orkar inte googla nu.

 

I saltvatten är läckaget av kopparföreningar större har jag för mig, men samtidigt bryts de giftiga ämena ner fortare i saltvatten än i sötvatten eller bräckvatten.

 

Problemet är väl egentligen att vi oftast har våra båtar i lite grundare vika där även växter och djur vill växa och frodas så då blir kopparföreningarna ändå ett problem även i saltvatten.

 

Jag skulle inte skämmas över att använda en lite mer effektiv kopparbaserad färg på västkusten, men i Östersjön är det en dålig idé. På sikt hoppas jag att några andra mera ofarliga gifter kan användas på fritidsbåtar istället fär koppar. 

 

Medetomidine säljs av I-Tech i/till fartygsfärger, https://i-tech.se/sv/

Avermectiner vet jag inte om någon säljer.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att köpa den godkända färgen med mest kopparinnehåll, och det är inte Biltemas färg, du hittar den i listan i första inlägget i denna tråden.

 

Och alla är ju inte ense om hur illa det är med koppar i bottenfärg.

https://pakryss.se/debatt-sluta-upp-med-klappjakten-pa-bottenmalade-fritidsbatar/

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Makro:

Börja med att köpa den godkända färgen med mest kopparinnehåll, och det är inte Biltemas färg, du hittar den i listan i första inlägget i denna tråden.

 

Och alla är ju inte ense om hur illa det är med koppar i bottenfärg.

https://pakryss.se/debatt-sluta-upp-med-klappjakten-pa-bottenmalade-fritidsbatar/

Så länge man är oense om något är farligt eller inte bör man ju generellt undvika detta farliga oavsett vad det är. 😇

Men

15 timmar sedan skrev Mackey:

Jag skulle inte skämmas över att använda en lite mer effektiv kopparbaserad färg på västkustenmen, men i Östersjön är det en dålig idé. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Mackey:

Så länge man är oense om något är farligt eller inte bör man ju generellt undvika detta farliga oavsett vad det är. 😇

Men

 

Hehehe, gäller det där i alla sammanhang? Sorry kunde inte låta bli😎😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempelvis Hempel SilicOne fungerar som utlovat och är laglig. På en planande båt åker nästan alla havstulpaner av av sig själva när man kör. De som är kvar eller på deplacerande båtar så är de jättelätta att få bort. Man kan dra av dem med handen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en hel vetenskap när det gäller bottenfärg.
Här kommer i alla fall resultatet av en empirisk studie som jag har gjort på min Winga25 i sommar.
Bottenfärg: Bilteamas svarta

Plats: Göteborgs södra skärgård

Sjösatte i början på maj och "seglade" i Bohuslän under juni månad.

Båten låg stilla i Göteborg hela juli och halva augusti.

Tog upp båten i slutet av oktober och hade nästan ingen påväxt alls! :) 👍

Båttransportören sa att Bilteamas blå färg är ännu bättre! 🤔Och han har lyft många båtar i höst!
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev PerAqua:

Båttransportören sa att Bilteamas blå färg är ännu bättre! 🤔Och han har lyft många båtar i höst!

 

 

Jag kan inte tänka mig att Biltemas färg har olika egenskaper beroende på vilka färgpigment man blandat i. Visserligen kan man tänka sig att den svarta och den blåa är olika produkter, eftersom Biltema inte är tillverkare, men ändå långsökt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...