Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Candela C-POD

Rekommendera Poster

Ser riktigt ball ut. Kan tänka mig den på en liten dc, och verkligen cruisa istället för att bröla fram. Nackdel: kommer inte på något just nu annat än att det lär bli nervöst med grundstötning…kan väl bli en dyr affär, men det kan det ju alltid bli. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en grundstötning med den är riktigt tråkigt gissar jag. Nackdelen är väl kanske, som vanligt med eldrift, kravet på laddning som måste finnas tillgängligt samt räckvidden. Får se om det löses det också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart, en grundstötning är ju alltid tråkigt men det lär ju förstås vara extra tråkigt när hela motorn befinner sig där nere.

 

Vad gäller räckvidden så låter det ju som att den ska vara ruskigt mycket effektivare än andra motorer, så då borde ju räckvidden därmed också bli längre med motsvarande batterikapacitet. Sedan kan jag tycka att det är likadant med elbilar, att det är ett väldigt tjat om kapacitet. Själv har jag ingen elbil än (tycker fortfarande de är för dyra), men hade jag det skulle en räckvidd på kanske 20 mil räcka gott, jag ska ju bara till och från jobbet. Samma med en båt, vi använder vår för att åka ut till olika öar och bada, har aldrig kört mer än kanske 30 distans på en dag. Så kan vi bara ladda fullt på hembryggan (och det kan vi) så är inte räckvidden ett problem heller.

 

Däremot TROR jag att ett stort problem kan vara priset. Candelas båtar är ju inte direkt billiga, kan inte tänka mig att denna motor heller är det. De vet ju att de har en position där de kan ta betalt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kapa underdelen av drevet, montera en podd, släng ut motor och bränsletank och sätt batterier i dess plats.

 

Fast det stora frågan när det kommer till elbåtar kommer ju vara laddinfrastruktur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Eld-:

Fast det stora frågan när det kommer till elbåtar kommer ju vara laddinfrastruktur. 

Fast jag ser ärligt talat inte det stora problemet här heller, åtminstone inte för mig personligen (och jag tänker mig att jag inte är unik). Vi har uttag på bryggorna i min båtklubb. Jag har inte kollat vad de är uppsäkrade till, men även om det bara är säg 10A så borde det inte vara något problem, när man kommer till hemmahamnen så går det ju oftast ganska många timmar innan man ska ut igen. Visst, det lär bli problem senare om det är många på bryggan som räknar med att få 10A var, men innan vi är där lär det nog hinna gå några år.

 

Borde kanske räkna på det där... Om man tar vikten för en normal inombordare plus vikten av några hundra liter soppa och så sätter man istället in batterier motsvarande samma vikt, hur många Ah får man då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med uttagen på bryggorna är att hela bryggan antagligen är uppsäkrad med högst 3*16A. (Antagligen mindre ) Det kommer inte räcka långt om 20 båtägare sätter i sina laddkablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eld-:

Problemet med uttagen på bryggorna är att hela bryggan antagligen är uppsäkrad med högst 3*16A. (Antagligen mindre ) Det kommer inte räcka långt om 20 båtägare sätter i sina laddkablar.

Som jag skrev ovan så har jag svårt att tänka mig att det blir ett problem förrän ett antal år framåt i tiden, så det känns som en senare fråga.

 

Men jag tror vi kommer ifrån ämnet lite, det här är ju en mer generell elmotor-diskussion 🙂

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning. Gillar innovationen att de höjt varvtalet för att kompensera en mindre motor (translationshastigheten X moment). Frågan är väl också hur självaste propellern och riggen hanterar turbulens, kavitation och vibrationer, som följd av ökade varvtalet. Lär bli enorm kavitation om propellern skulle få luft vid t.ex stora vågor. Vatten är förvisso närmast inkompressibelt. 

 

Lite vridmoment kan även innebära en viss begränsning i val av propeller. T.ex att man max får ha en mindre 3 bladig propeller med liten stigning. För att komma upp i full effekt. Vid t.ex planing, krävs då att propellern varvar upp till t.ex 15.000 varv/minut innan båten drar iväg. Trög respons. 

 

Men energivinsten kanske är större än en traditionell lösning,  samt den "passiva kylningen" lär spara en del motstånd och t.ex impelllerbyte. 

 

Hoppas i alla fall att detta medför tystare båtar och gillar att de är innovativa, då jag upplevt att C7, även den låter en del från land, om än svallet som har de löst jättebra. Rätt steg i rätt riktning.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå grundstötning, kanske som handen i handsken att sätta denna konstruktion på en segelbåt?

 

@BusteriApropå att komma upp i full effekt, det är väl vanligtvis ett mindre problem med elmotorer? Och om kavitation, menade du duoprop-lösningen? Det är ju inget nytt och ska hjälpa upp i planing.

 

Apropå räckvidd, fattar jag det som att man egentligen bör ha bärplans-båt för att maxa räckvidden ordentligt. Men jag ser inte heller att räckvidden behöver vara ett problem i de allra flesta rekreations-situationerna.

 

Och visst lär det bli skönare med tystare båtar (sneglar på mina tvåtaktare...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha en ersättare till min 15hk diesel med rak axel i en båt som ska maxa 7-8kts.

Kanske högre varvtal kan kompensera för liten storlek även där. 

Har jag sedan batteri för 4-5 timmar så är jag nöjd.

Ladda kan mina solpaneler göra, så ofta kör jag inte med båten, men det skulle bli mer än nu helt säkert.

 

Glömde, det ska vara billigt också 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev farn:

Men jag ser inte heller att räckvidden behöver vara ett problem i de allra flesta rekreations-situationerna.

Mina turer med båten är ofta mellan 40 och 80 Nm. Per dag. Ofta är det så att vi åker i ett par/tre dagar innan vi är framme vid målet (naturhamn) där vi stannar ett par dagar. Ser det som omöjligt att hinna ladda batterierna så de har denna kapacitet mha solpaneler. 
Blir nog fast i bränsle-ekorr-hjulet ett tag till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev ChristerN:

Mina turer med båten är ofta mellan 40 och 80 Nm. Per dag. Ofta är det så att vi åker i ett par/tre dagar innan vi är framme vid målet

Ja, inte är vi där att den där motorn löser precis allas behov, ännu. Men det är väl en förhållandevis lång sträcka du gör för dina dagsturer, om du är i sthlm skärgård är väl 80 Nm som att åka från city till ytterskärgården typ stora nassa och tillbaka..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev farn:

Men det är väl en förhållandevis lång sträcka du gör för dina dagsturer,

Inte varje dag men ofta. Från en bit norr om mitten till en bit söder eller tvärtom. 7 knop i 7-8 timmar ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Mina turer med båten är ofta mellan 40 och 80 Nm. Per dag. Ofta är det så att vi åker i ett par/tre dagar innan vi är framme vid målet (naturhamn) där vi stannar ett par dagar. Ser det som omöjligt att hinna ladda batterierna så de har denna kapacitet mha solpaneler. 
Blir nog fast i bränsle-ekorr-hjulet ett tag till. 

Nej, då känns det ju inte realistiskt med något annat än förbränningsmotor (eller segel) förrän elmotorerna har utvecklats ytterligare ett tag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Nej, då känns det ju inte realistiskt med något annat än förbränningsmotor (eller segel) förrän elmotorerna har utvecklats ytterligare ett tag.

Eller laddningen eller batterikapaciteten (isf genom någon ny teknik).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon sett siffror på räckvidd och hur många kWh batterier man förväntas bära med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när strömmen tar slut ute till havs när det blåst upp till storm och kraften slukas av ovädret, då ringer man bärgningskåren.😂

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Philipsson:

Har någon sett siffror på räckvidd och hur många kWh batterier man förväntas bära med?

Candela C-8 har batterier på 44 KWh och ska på det komma 50 distans i 22 knop (de räknar tydligen med att den drar 16 kW i den hastigheten). Räcker ju ganska gott för de flesta skärgårdsresor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-13 vid 01:09 skrev kossor:

Och när strömmen tar slut ute till havs när det blåst upp till storm och kraften slukas av ovädret, då ringer man bärgningskåren.😂

Bland frivilliga sjöräddningens uppdrag är just bränslestopp eller problem med stockat bränslesystem ett av de vanligaste. Oberoende om det körs på bensin, diesel eller i framtiden också ström. Inget nytt problem alltså, tanken och tanklocket ser bara lite annorlunda ut 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-19 vid 20:04 skrev farn:

Ser riktigt ball ut. Kan tänka mig den på en liten dc, och verkligen cruisa istället för att bröla fram. Nackdel: kommer inte på något just nu annat än att det lär bli nervöst med grundstötning…kan väl bli en dyr affär, men det kan det ju alltid bli. 

Först skall jag säga att jag blir jätteglad när man ser innovationer som denna. Men erfarenheten har gjort mig mer kritisk med åren.

 

Först funderar jag på vad som hänt sedan denna pressrelease. På hemsidan finns i princip inget nytt, trots att serieproduktionen ju borde ha startat nu (våren 2022).

Ser man sedan till det mer tekniska så är ju effekten helt ok. Motsvarar 80-100hk bensinmotor. Men det finns inget om hur den matas (spänning, kraftkurva o.s.v.), mer än någon siffra från deras egen installation, som dock bara nämner ett batteri i storleksordningen 50 alt 70kWh.

 

Vad innebär då 50kWh batteri ? 

- Att man kan köra på halvgas i två timmar. Sedan är batteriet tokslut.

- 50-70kWh batteri är vad elbilarna med bäst räckvidd har idag. Vi talar alltså om mycket batteri.

- Redan ett 50kWh batteripack väger 350-400kg. Dvs inget alternativ för en "liten DC" (citatet)

- Kostnaden för enbart ett batteripack på 50kWh landar på minst 250.000:-

- Efter dessa kanske två timmar måste batteriet laddas. Det tar över två dygn i ett 10A-uttag...

- Är du då i naturhamn kommer du inte hem. Inte på ett par veckor, även om du har solpaneler

 

Mot bakgrund av detta är deras påstående om att det skulle kunna vara lösningen för passagerarfärjor inte bara naivt utan t.o.m. inkompetent. För med de 1000-tals hk som behövs för en passagerarfärja kan vem som helst räkna ut att det skulle gå åt enormt många motorer av deras typ:

 

"För våra passagerarfärjor innebär 3 000 timmars serviceintervall en lägre kostnad. Tillsammans med nära noll i drivkostnad blir det billigare att köra på el jämfört med diesel. Då kan omställningen till fossilfria hav och sjöar gå fort, säger Gustav Hasselskog"

 

Lägg där till batterimängden/livslängd, laddtider och inte minst investeringskostnaden, så lär besparingen för längre serviceintervall som de har som huvudargument försvinna i sammanhanget. Och elen är faktiskt inte gratis som många fortfarande tycks tro. Kanske har ändrats lite denna vinter, dock.

 

Därför tror jag tyvärr detta kommer fortsätta vara en nischprodukt som inte kommer lyfta och företaget kommer hanka sig fram ute i periferin. Tyvärr, som sagt....

 

---------------

 

För att istället se det lite mer sansat: Varför inte ta fram en helt fossilfri segelbåt ?

- Effektbehovet är måttligt eftersom den håller sig i deplacementfart

- Batterivikten är inget problem, lägg dem i kölen så får man också kylningen löst

- Då effektbehovet är rimligare skulle man kunna köra upp till en hel dag för motor

- Utrymme skulle frigöras i båten, idag är ofta motorn inklämd under trappan/mellan stickkojer

- Grundstötningssäker, då kölen skyddar motorn till stor del

 

Problemet är väl dock att dessa båttyper inte är företagets affärsidé.

Och "häftighetsfaktorn" på en segelbåt är låg (för de flesta). Dessutom skulle man inte kunna vinna lika många (billiga) politiska poänger, då ju alla redan vet att segelbåtar redan är "snälla" för miljön, medan fartbåtar och färjor är "stygga"  🙄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...