Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Båtbockar på gräsmattan

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Har letat vinterplats i stockholm (dyrt) men kommit fram till att jag faktiskt skulle få plats att ha den på gräsmattan på tomten. Tänkt att skaffa 2st tyresöbockar av lilla modellen. Den skall väl stå där från mitten på Okt till Maj.

 

För att bockarna inte skall sjunka ner tänka jag lägga formflyfa eller nått sånt. Men frugan är rädd att vi sabbar gräsmattan.


Någon som har efterenhet av att ha båten på gräsmattan, går det bra eller blir det stora märken etc.?

 

(Båten ligger på ca 1,8 ton i torrvikt)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag. Båtvikt ca 4 ton. 2x9 tum tvärs flera på varandra för stabilitet.

20210819_192352.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Så här gör jag. Båtvikt ca 4 ton. 2x9 tum tvärs flera på varandra för stabilitet.

20210819_192352.jpg

Okej, och gräset klarar läka ”skada” under sommaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, vaggan står så hela året, båten är viktigast å jag får ha det så i min hörna av trädgården 🙃. Gräsmattan under finns inte längre!

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Nejdå, vaggan står så hela året, båten är viktigast å jag får ha det så i min hörna av trädgården 🙃. Gräsmattan under finns inte längre!

Men hur kommer båten dit om den inte transporteras i vaggan!?!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två kajaker 30-40 cm över marken. I skuggan där under växer ingenting

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två Press & Son-bockar som min båt på ca 1800 kg står på, på gräsmattan. Det blir inte så farliga märken efter bockarna, däremot ordentliga spår efter släpet som båten lämpas över från eftersom det enligt tradition alltid ska regna ordentligt precis innan så att marken är riktigt mjuk. Man borde väl ta upp när det är tjäle istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Så här, 2,5 ton på 18 meter går det bra

20181009_152301219_iOS.jpg

Tar du den över huset , dvs kranbilen står på andra sidan och lyfter båten över huset ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Delvis men mest framför gaveln, bilen står på gatan

Ah, jag har en plätt på baksidan som är ännu bättre. Blir dock kranbil av stora modellen ifall det skall funka.

 

nu skall jag iallafall sluta jaga vinterplats utan bara ordna fram ett par lämpliga bockar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara fördelar och kostar samma som att ha båten på klubben. Mycket enklare när man grejar med båten, allt man glömt finns i garaget 1 minut bort istället för en tur med bilen!! Det blir även mer gjort då det är lätt att gå ut å göra nåt litet så man blir klar...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Det är bara fördelar och kostar samma som att ha båten på klubben. Mycket enklare när man grejar med båten, allt man glömt finns i garaget 1 minut bort istället för en tur med bilen!! Det blir även mer gjort då det är lätt att gå ut å göra nåt litet så man blir klar...

Låter väldigt bra. Tråkigt att man inte har någon tomt att ställa båtarna på…

Alltid är det något man glömt och för mig är det ca 9 mil enkel resa så det blir aldrig av att åka tillbaka för att hämta det man glömt. Det glömmer man till nästa gång också 🤨.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det blir lite märken i matttan men, värt det för att ha nära är mkt värt som nämnts. var noga vid täckning så minskar prasslet från pressen  B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D0D4D933-5D4F-48E4-8578-B22FE9009AB8.jpeg.4891695809dc7d904d89285bfbc5ec22.jpeg

 

Gräsmattan syns ju inte på bilden.

Jag har en båt på ca 5,5 ton, jag har tre Tyresöbockar samt en trefot under förskeppet.

Två av Tyresöbockarna står på någon slags typ av skifferplattor, som utgör parkering under sommaren. En av bockarna och trefoten står på gräsmattan. Under dess fötter har jag betongplattor, 60x60 cm, två och två, samt tre under trefoten. Marken där dessa stått är väldigt hård och kompakt. Gräsmattan är klart påverkad men inte förstörd, den tar sig igen en tid efter sjösättningen.

Om inte gräset växer så gör mossan det istället, och den är ju grön den också.

 

Sedan har jag Press och Sons ställning, den syns på bilden, och den är bra och lättjobbad, bra mycket bättre än NOA som jag tidigare hade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

D0D4D933-5D4F-48E4-8578-B22FE9009AB8.jpeg.4891695809dc7d904d89285bfbc5ec22.jpeg

 

Gräsmattan syns ju inte på bilden.

Jag har en båt på ca 5,5 ton, jag har tre Tyresöbockar samt en trefot under förskeppet.

Två av Tyresöbockarna står på någon slags typ av skifferplattor, som utgör parkering under sommaren. En av bockarna och trefoten står på gräsmattan. Under dess fötter har jag betongplattor, 60x60 cm, två och två, samt tre under trefoten. Marken där dessa stått är väldigt hård och kompakt. Gräsmattan är klart påverkad men inte förstörd, den tar sig igen en tid efter sjösättningen.

Om inte gräset växer så gör mossan det istället, och den är ju grön den också.

 

Sedan har jag Press och Sons ställning, den syns på bilden, och den är bra och lättjobbad, bra mycket bättre än NOA som jag tidigare hade.

Nu är vi lite OT, men jag måste fråga. 
Vad är det som gör att du tycker Press och Sons är mer lättjobbad?
Jag har själv NOA, den funkar väl bra, men jag tycker den är allt annat än lättjobbad, precis som du skriver. Det går åt mycket fula ord varje höst när den ska monteras. Och har man inte assistans är det nästan omöjligt. Men när den väl är på plats gör den sitt jobb.

Har Press och Son bättre lösning på klämfästen runt ”nockstången”?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FinaKillen:

Nu är vi lite OT, men jag måste fråga. 
Vad är det som gör att du tycker Press och Sons är mer lättjobbad?
Jag har själv NOA, den funkar väl bra, men jag tycker den är allt annat än lättjobbad, precis som du skriver. Det går åt mycket fula ord varje höst när den ska monteras. Och har man inte assistans är det nästan omöjligt. Men när den väl är på plats gör den sitt jobb.

Har Press och Son bättre lösning på klämfästen runt ”nockstången”?

 

Ja P&S har en helt annan typ av klämfästen, och med 13 mm sexkantsbult överallt där man behöver skruva. NOAs plastrattar och små lösa delar som kunde trilla ur skapade en hel del irritation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl låta tråden rinna över i vinteruppställning. 
 

Igår ropade jag hem 2 st press och son lilla bock på blocket. 
 

nästa inköp blir en täckställning samt press. Jag har tänkt inhandla Biltemas täckställning i Alu samt deras formsydda press. 
 

någon här som har erfarenhet av dessa ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Vi kan väl låta tråden rinna över i vinteruppställning. 
 

Igår ropade jag hem 2 st press och son lilla bock på blocket. 
 

nästa inköp blir en täckställning samt press. Jag har tänkt inhandla Biltemas täckställning i Alu samt deras formsydda press. 
 

någon här som har erfarenhet av dessa ?

Jag har bara sett Biltemas däcksställning på bild. Men den ser ut som NOAs.

Jag har alltså ingen erfarenhet av den, men kan dela med mig av andra erfarenheter.

Det är bra med P&S att man bara behöver en spärrskaft och 13 mm hylsa när man bygger och river denna. Den sitter på min båt med ”avgasrörsklammer” runt pulpit och räckverk.

 

Undvik ställningar med kopplingar som du inte kan montera utan handskar på händerna, det är ofta kallt både när man skall bygga samt riva ställningen. Undvik också sådana med lösa smådelar som man kan tappa bort.
Både NOA och P&S har reservdelar man kan beställa på resp. firmas webbplats, har Biltema några reservdelar till sin ställning?


Det är lockande att köpa lättviktspresenning, gör inte det, om nu inte båten står extremt vindskyddat, (typ inomhus...) dessa presseningar brukar bli förvandlade till långa serpentiner redan efter den första höststormen, om inte tidigare.

 

Köp inte heller en enda stor presenning, det blir tung och svår att hantera, svår att lyfta upp på ställningens ås. Det är bättre att köpa två eller tre mindre presenningar, och vika dom på ett smart sätt då att su kan lyfta upp dem på åsen för att sedan veckla ut dem så att det av gravitationskraften faller på plats på varje sida. 
Jag har med en sådan där vit däckpenna märkt mina presenningar med måtten, samt skrivit ”Långsida” och ”Kortsida” både på avan och rätan, då är det aldrig någon tvekan hur dom skall ligga.

 

Det kan också vara lättare att lägga presenningarna på båtens däck innan denna lyfts upp på land, då gör ju hamnens kran ett av lyften för dig.

Jag har i kanske omkring tio år använt Julas gröna 600 grams presenningar, jag lägger dessa med dessa långsida tvärs båtens längdriktning och låter som överlappa varandra, så att vinden från den vanligaste riktningen inte kommer åt att lyfta presenningen i skarven.

Dessa presenningar är inte direkt ”världens bästa” men duger bra för min båt som står relativt vindskyddat mellan två hus, sannolikt skulle dom överleva tre eller fyra höststormar ute i hamnen också, men där går nog gränsen.

 

Sedan har jag spännband att förankra pressen med, dessa går under båten, och man då spänna dessa ”lagom hårt” annars sliter man loss öljetterna. Ett större spännband ligger också över skarven och runt botten på båten, detta kan spännas hårt, men inte så att man knäcker åsen.

Jag har i många år haft ”blått plastsnöre” att binda fast presenningarna med, detta har övergivits, jag anser att detta är värdelöst, särskilt efter att ha sett filmen ”En man som heter Ove” dock har jag inte reklamerat mina blåa plastsnören.


I gavlarna, för och akter, brukar jag ha det öppet för ventilation, några år har jag en trekantig bit av en kasserad lättviktspresenning akterut, bara för att set inte skall regna in allt för mycket.


Men tunnare press ön 600 g per kvm skall du nog inte köpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har bara sett Biltemas däcksställning på bild. Men den ser ut som NOAs.

Jag har alltså ingen erfarenhet av den, men kan dela med mig av andra erfarenheter.

Det är bra med P&S att man bara behöver en spärrskaft och 13 mm hylsa när man bygger och river denna. Den sitter på min båt med ”avgasrörsklammer” runt pulpit och räckverk.

 

Undvik ställningar med kopplingar som du inte kan montera utan handskar på händerna, det är ofta kallt både när man skall bygga samt riva ställningen. Undvik också sådana med lösa smådelar som man kan tappa bort.
Både NOA och P&S har reservdelar man kan beställa på resp. firmas webbplats, har Biltema några reservdelar till sin ställning?


Det är lockande att köpa lättviktspresenning, gör inte det, om nu inte båten står extremt vindskyddat, (typ inomhus...) dessa presseningar brukar bli förvandlade till långa serpentiner redan efter den första höststormen, om inte tidigare.

 

Köp inte heller en enda stor presenning, det blir tung och svår att hantera, svår att lyfta upp på ställningens ås. Det är bättre att köpa två eller tre mindre presenningar, och vika dom på ett smart sätt då att su kan lyfta upp dem på åsen för att sedan veckla ut dem så att det av gravitationskraften faller på plats på varje sida. 
Jag har med en sådan där vit däckpenna märkt mina presenningar med måtten, samt skrivit ”Långsida” och ”Kortsida” både på avan och rätan, då är det aldrig någon tvekan hur dom skall ligga.

 

Det kan också vara lättare att lägga presenningarna på båtens däck innan denna lyfts upp på land, då gör ju hamnens kran ett av lyften för dig.

Jag har i kanske omkring tio år använt Julas gröna 600 grams presenningar, jag lägger dessa med dessa långsida tvärs båtens längdriktning och låter som överlappa varandra, så att vinden från den vanligaste riktningen inte kommer åt att lyfta presenningen i skarven.

Dessa presenningar är inte direkt ”världens bästa” men duger bra för min båt som står relativt vindskyddat mellan två hus, sannolikt skulle dom överleva tre eller fyra höststormar ute i hamnen också, men där går nog gränsen.

 

Sedan har jag spännband att förankra pressen med, dessa går under båten, och man då spänna dessa ”lagom hårt” annars sliter man loss öljetterna. Ett större spännband ligger också över skarven och runt botten på båten, detta kan spännas hårt, men inte så att man knäcker åsen.

Jag har i många år haft ”blått plastsnöre” att binda fast presenningarna med, detta har övergivits, jag anser att detta är värdelöst, särskilt efter att ha sett filmen ”En man som heter Ove” dock har jag inte reklamerat mina blåa plastsnören.


I gavlarna, för och akter, brukar jag ha det öppet för ventilation, några år har jag en trekantig bit av en kasserad lättviktspresenning akterut, bara för att set inte skall regna in allt för mycket.


Men tunnare press ön 600 g per kvm skall du nog inte köpa.

Tack för goda råd

 

det var en sån här press jag spanat in;

https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batpresenning/formsydd-batpresenning-2000041713
 

Men ser nu att det bara 240g/kvm. Kanske glasfiberförstärknignen kanske skall kompensera för tunnare material? Vore ju märkligt att sälja dessa speciellt för båttäckning om de är för klena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack för goda råd

 

det var en sån här press jag spanat in;

https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batpresenning/formsydd-batpresenning-2000041713
 

Men ser nu att det bara 240g/kvm. Kanske glasfiberförstärknignen kanske skall kompensera för tunnare material? Vore ju märkligt att sälja dessa speciellt för båttäckning om de är för klena.

Biltma har väl inga skrupler, samvetsbetänkligheter, dom har nog ingen aning om hur höst- och vintervindarna kan slita upp en presenning, särskilt inte om den ligger över en båt nära kusten.

 

Gå till butiken och känn på den, gå sedan till Jula, och till en firma som formsyr professionella presenningar till lastbilar och sådana fordon.

Sedan gör du en kalkyl, hur mycket får det kosta, hur länge skall den hålla, hur många kilo orkar du lyfta upp på båten... ?? Det blir ju kompromisser hur man än gör.

 

Det som sabbar såväl dyra tjocka presenningar såsom tunna billiga, är om dom ligger och skaver över ett vasst hörne eller liknande på båten, har man sådana skall som kläs in med någonting, jag har med varierad framgång använt bubbelplast, inte optimalt, då det också slits sönder. Men trasor och skumgummibitar från en kasserad madrass, samt bitar av liggunderlag och platonmatta har testats. Det beror ju på hur vadderingen skall se ut och hur den skall fästas.

 

Bubbelplasten köpte jag på rulle hos Jula och den fungerar iallafall att vaddera spännarna till spännbanden med, så att dom inte skaver i friborden. Bubbelplasten tejpades fast med billig eltape.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med bra resultat använt rörisolering för att skydda mot skav.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Wildeside:

Jag har med bra resultat använt rörisolering för att skydda mot skav.

Bra idé, det tror jag att jag skall använda på åsen, särskilt över beslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack för goda råd

 

det var en sån här press jag spanat in;

https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batpresenning/formsydd-batpresenning-2000041713
 

Men ser nu att det bara 240g/kvm. Kanske glasfiberförstärknignen kanske skall kompensera för tunnare material? Vore ju märkligt att sälja dessa speciellt för båttäckning om de är för klena.

Vi har köpt liknande från båtaffärer och de håller sådär tre till fem säsonger, men vi fortsätter att köpa mindre bra pressar för att vi uppakattar att de släpper igenom ljus.

 

Som skydd mot slitage har vi prövar trasor, bubbelplast och lagom stora bitar av gammal presenning som vi tejpat fast med billig "hattejp" (silvertejp som vi inte gillar något vidare).

 

Rörisolering har vi provat en stump av och det är nog det bästa, men det gäller ju att komma ihåg att köpa det också.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Vi har köpt liknande från båtaffärer och de håller sådär tre till fem säsonger, men vi fortsätter att köpa mindre bra pressar för att vi uppakattar att de släpper igenom ljus.

 

Som skydd mot slitage har vi prövar trasor, bubbelplast och lagom stora bitar av gammal presenning som vi tejpat fast med billig "hattejp" (silvertejp som vi inte gillar något vidare).

 

Rörisolering har vi provat en stump av och det är nog det bästa, men det gäller ju att komma ihåg att köpa det också.

Det är ju helt ok, låt säga att den håller 3 vintrar så är det ca 400kr / vinter. Det kan man ju leva med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det är ju helt ok, låt säga att den håller 3 vintrar så är det ca 400kr / vinter. Det kan man ju leva med.

Fast problemet som jag ser det, och som jag upplevt, är att man inte vet med säkerhet när tiden gått ut för pressen. En gång höll en ”armerad lättviktspress” i nästan två år. Nästa höll inte ens ett år. Bägge gångerna fick jag skotta is och snö av båten och snabbt handla en ny press som jag fick sätta upp i kylan. Det där jobbet mitt i vintern slipper jag helst så därför har jag två tunga (som s_tan) pressar som nu hållit i 12 vintrar. Tror de är på 500g/m2. 
Till lillbåten är det lite annorlunda. Där har jag Biltemas blåa med al-baksida. Har nästan hållit i två vintrar. Nu är det en del större hål i den men jag tror jag börjar med den i höst. Skulle den gå helt sönder kan jag riva den stående på marken och sätta upp en ny likaså stående på marken. Går på en halvtimme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...