Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Oprecis tankmätare

Rekommendera Poster

Tankmätare i min Flipper 700 är synnerligen oprecis.

 

Den visar full tank redan när tanken är fylld till 75% och sedan vid full tank så har den slagit i taken sedan länge.

 

Kan jag kompensera felvisningen på tankmätaren på instrumentpanelen? Det lockar inte att riva upp och ta bort tankgivaren etc.

 

Hur funkar dessa instrument? Minskar motståndet när tanken fylls eller är det tvärtom? 

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde gå att lösa med ett motstånd paralellt eller i serie beroende på om full tank är 0 Ohm eller 180 Ohm.

 

0 till 180 Ohm är väl ganska standard så för att minska resistansen vid full tank bör du paralellkoppla ett motstånd på runt 1000 Ohm.

 

Mät motståndet i givaren vid olika nivå och räkna ut ett lämpligt motstånd.

https://www.digikey.se/sv/resources/conversion-calculators/conversion-calculator-parallel-and-series-resistor

 

Då ser du även vilket mätområde din givare har och om den är hel.

 

Det kan ju också vara så att mätaren inte passar till givaren, finns olika standarder.

 

Lite info/foton om givare och mätare behövs för att du ska få bra svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Du gav mig verktygen att rätta till detta tror jag. Det verkar som mätaren visar för mycket vilket kanske beror på att man bytt t ex givaren någon gång och då struntat i att köpa tillhörande instrument eller tvärtom.

 

Jag får väl mäta vid full tank så får jag en uppfattning om vad givaren ger. Är det standard skulle jag kanske kunna köpa nytt instrument och få det att funka direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en VDO-givare måste det anpassas till tankens höjd vid monteringen. Om den inte är anpassad kommer den inte att visa rätt även om du monterar ett motstånd på kabeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är av typ Wema. Den består av tungelement, motstånd och en magnetisk flottör. De finns i olika längder och beställs efter hur hög tanken är. Ju kortare de är, desto mer oprecisa är de. De kortaste har bara fyra motstånd. Det betyder att mätaren har fyra steg. Full, trekvarts, halv och tom tank. Har man en låg tank, är det bättre att montera en givare med hävarm. Då blir det bättre precision. Givaren är gängad i flänsen, så det är enkelt att lossa den om du vill kolla hur mätaren uppför sig när du flyttar flottören.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Givaren är av typ Wema. Den består av tungelement, motstånd och en magnetisk flottör. De finns i olika längder och beställs efter hur hög tanken är. Ju kortare de är, desto mer oprecisa är de. De kortaste har bara fyra motstånd. Det betyder att mätaren har fyra steg. Full, trekvarts, halv och tom tank. Har man en låg tank, är det bättre att montera en givare med hävarm. Då blir det bättre precision. Givaren är gängad i flänsen, så det är enkelt att lossa den om du vill kolla hur mätaren uppför sig när du flyttar flottören.

Jag kunde inte sagt det bättre själv!

Biltema har likadana och kompatibla givare.

 

Men sedan dessa instrument, tillika voltmetrar, oljetrycks- och tempmätare som man vanligtvis finner i båtarnas instrumenttavlor, är ju inte direkt några under av precision, dom ger ju egentligen vara en fingervisning om hur det står till med parametrarna, jag har skrivit det många gånger, men visarnålen är tjock och skalan är oexakt.

 

Men jag håller då med @Rollen om att det är bättre prcision i hävarmsgivarna, som dessutom kan justeras, så en sådan bör det vara i en bränsletank.

 

Sedan är kanske inte bränsletanken formad som ett rätblock, vanligtvis är dom utformade efter skrovets form, och blir då smalare närmare botten, vilket får nålen på instrumentet att sjunka extra snabbt den sista fjärdedelen av skalan.

 

😳Man kan även klippa en av givarens kablar, då åker visarnålen upp i maxläge, man har alltid full tank, och det kan ju vara ett bra bränslebesparingstips!🙃

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Givaren är av typ Wema. Den består av tungelement, motstånd och en magnetisk flottör. De finns i olika längder och beställs efter hur hög tanken är. Ju kortare de är, desto mer oprecisa är de. De kortaste har bara fyra motstånd. Det betyder att mätaren har fyra steg. Full, trekvarts, halv och tom tank. Har man en låg tank, är det bättre att montera en givare med hävarm. Då blir det bättre precision. Givaren är gängad i flänsen, så det är enkelt att lossa den om du vill kolla hur mätaren uppför sig när du flyttar flottören.

Och som jag precis skrev i en annan tråd, Wema har även givare med högre precision "High Accuracy" just för att minska problemet med dom stora stegen. Den har 10 mm avstånd mellan stegen på givare kortare än 40cm och 16mm på dom som är längre. Sist jag kollade verkade inte butikerna ta in den som standard utan man var tvungen att be dom att ta hem den. Så om man behöver en kortare givare, var inte dumsnål och köp standardgivaren!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Propellerlelle:

Har du inte en ny båt med Smartcraftinstrument?

Har du inte hög upplösning på givaren spelar det ingen roll hur vackra klockor du än har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Har du inte hög upplösning på givaren spelar det ingen roll hur vackra klockor du än har!

Även med dålig upplösning skall den visa rätt vid tom och full tank!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-19 vid 12:35 skrev Boko57:

Tankmätare i min Flipper 700 är synnerligen oprecis.

 

Den visar full tank redan när tanken är fylld till 75% och sedan vid full tank så har den slagit i taken sedan länge.

 

Kan jag kompensera felvisningen på tankmätaren på instrumentpanelen? Det lockar inte att riva upp och ta bort tankgivaren etc.

 

Hur funkar dessa instrument? Minskar motståndet när tanken fylls eller är det tvärtom? 

Vad har du för tankmätare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...