Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Maskpask

Akterspegel Ryds hajen HT

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

Jag står eventuellt inför en renovering i höst av akterspegeln på min Ryds. 
Inte för att den i dagsläget kanske är dålig men det är en gammal båt med ett flertal 

tidigare hål från olika motorfästen sen den ser så där lagom tråkig ut. 

Det jag främst undrar över är hur akterspegeln på just min ryds hajen är byggd, ska tilläggas att det 

är en av dom senare modellerna som vart godkänd för 65hk. Jag fattar att det är en sandwichkonstruktion med plywood och laminat.

Men är det någon som vet om t ex plywoodskivan täcker hela akterspegeln eller bara området där motorn sitter?

Blir ju lite skillnad i jobb vare sig det är det ena eller det andra.

Anledningen till att jag frågar är helt enkelt att det är rätt skönt med så mycket information som möjligt innan jag 

börjar kapa upp den för att hitta hur det ser ut. Har även provat att maila direkt till Ryds samt nån av deras återförsäljare men får inget svar alls av dom.
På nätet är det rätt svårt att hitta något modellspecifikt, mest om hur man renoverar akterspeglar i allmänhet.

 

Med vänlig hälsning
Robin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.fiskesnack.com/forum/fiskebåtar-och-fiskekajaker/allmänt-om-fiskebåtar-och-fiskekajaker/147563-renovering-av-ryds-hajen-första-båten
 

Här kanske finns något matnyttigt.
Man kan inte se akterspegeln inifrån - eller knacka sig fram till hur långt ut det är förstärkt? 
Om man får hänga på såpass stor motor som 65 hk gissar jag att hela akterspegeln är sandwich-laminerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

https://www.fiskesnack.com/forum/fiskebåtar-och-fiskekajaker/allmänt-om-fiskebåtar-och-fiskekajaker/147563-renovering-av-ryds-hajen-första-båten
 

Här kanske finns något matnyttigt.
Man kan inte se akterspegeln inifrån - eller knacka sig fram till hur långt ut det är förstärkt? 
Om man får hänga på såpass stor motor som 65 hk gissar jag att hela akterspegeln är sandwich-laminerad.

Hej!

Inifrån har jag inte lyckats se mycket alls och när jag knackar så tycker jag mig inte höra nån direkt skillnad, utifrån det kanske man ska anta att plywoodskivan täcker hela akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...