Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stormfocken

Fråga om solpanelssäkring och laddning

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att jag glömt stänga av kylskåpet i min nya segelbåt (ny och ny, från 1980) fick jag börja med att ladda batterierna och passade då på att kolla batterikopplingarna, slipa upp kontakterna, och lite allmänt fix i batteriutrymmet. Det hela gick bra, motorn startade fint och solpanelen verkar ha börjat ligga på laddning. Men trots att jag försökt läsa på här i ett antal trådar om solpaneler och batterier har jag två frågor som förhoppningsvis inte är någon större match för det här forumet. Den första handlar om den lilla säkring (se bild) som sitter på en röd sladd från solpanelen ett av batterierna. En dum fråga kanske, men vad kallas den? (Så att jag kan köpa en extra och ha i båten).

 

Den andra frågan handlar om att batterierna (2 st 12 volt bly), som är parallellkopplade ju borde båda bli uppladdade av solpanelen som å andra sidan bara är kopplat på det ena batteriet? Eller? Kanske blir det bara så när huvudströmbrytarna (två stycken ett per battteri) är tillslagna, men inte när huvudströmmen (båda brytarna) är av? Som ju är läget de får när man ställer båten efter segling och då laddas ju bara det ena batteriet av solpanelen? Har funderat på att lämna huvudströmbrytarna tillslagna (och lämna dem så någon vecka) men det kanske är dumt av någon annan anledning? Hur brukar ni göra? Lämna dem på? Eller alltid, alltid av när båten inte används?

säkring_av_något_slag.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringen är en vanlig flatstiftsäkring, samma som används i bilar. Finns för småpengar på t ex Biltema. Kolla bara om det är vanlig storlek eller mini.

Om batterierna är parallellkopplade utan nån brytare mellan, så räcker det att ansluta laddningen på ett av batterierna.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på om det bör sitta en regulator mellan solpanel och batteri, finns troligen någon tumregel solpanelkapacitet vs batt.kapacitet.

Har alltid maxat storlek på solpanelen så för egen del har jag alltid haft regulator på de 3 senaste båtarna.

 

Ett startbatteri behöver nästan inte laddas, en frisk motor startar på så kort tid.

 

Jag slår av huvudbrytarna när vi lämnar båten vid hemmabryggan.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren - är regulatorns funktion att från solpanelen ladda det batteri som är mest urladdat för stunden? Dvs att i mitt fall då koppla på solpanelen direkt inte bara på det ena batteriet utan parallellt på båda? Kan man förresten göra det utan regulator? (Med tanke på att man då kan slå av båda huvudströmbrytarna när man lämnar båten men få ladd på båda.)

 

När huvudströmbrytarna är i läge från laddas i nuläget endast ett batteri (och det är också det som dels verkar bäst, dvs blev minst urladdat av kylskåpet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Stormfocken:

 

Tack för svaren - är regulatorns funktion att från solpanelen ladda det batteri som är mest urladdat för stunden? Dvs att i mitt fall då koppla på solpanelen direkt inte bara på det ena batteriet utan parallellt på båda? Kan man förresten göra det utan regulator? (Med tanke på att man då kan slå av båda huvudströmbrytarna när man lämnar båten men få ladd på båda.)

 

När huvudströmbrytarna är i läge från laddas i nuläget endast ett batteri (och det är också det som dels verkar bäst, dvs blev minst urladdat av kylskåpet).

Regulatorns funktion är ge rätt laddning till det batteri den är inkopplad på. Du har garanterat en regulator mellan solcell och batterier.

 

"När huvudströmbrytarna är i läge från laddas i nuläget endast ett batteri (och det är också det som dels verkar bäst, dvs blev minst urladdat av kylskåpet)." Är batterierna parallellkopplade eller inte?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Kane:

Regulatorns funktion är ge rätt laddning till det batteri den är inkopplad på. Du har garanterat en regulator mellan solcell och batterier.

Jag skulle vilja förtydliga det med att regulatorns grundfunktion är att begränsa spänningen - när batteriet är fulladdat - så att de inte står och gasar. En spänningsregulator helt enkelt.

 

Sedan finns ovanpå detta i många regulatorer en mängd förfinade algoritmer och tekniker som med olika framgång försöker optimera användningen av från tid till annan tillgänglig effekt från panelen för att ge mest effektiv laddning. Ibland kan de ge 10-25% mer laddning under vissa förhållanden, medan de ibland inte ger mer alls. Men grundprincipen kvarstår alltid - begränsa spänningen så batterierna inte gasar.

 

Därför håller jag med @Kane - du har nog nästan garanterat en regulator på vägen mellan solpanel och säkringen du visar bild på.

 

Edit: Låter som att batterierna är parallellkopplade MEN med var sin huvudbrytare. Inte fel alls (jag gillar det skarpt själv, allt isärkopplat när man lämnat båten), men om du har solcellsladdning får du antingen bara ett batteri laddat ELLER också kan du fördela laddningen till båda batterierna via dioder. Eller även till ett tredje, startbatteriet.

Observera dock att det då måste vara lågförlust Schottky med riktigt lågt framspänningsfall och ingen alltför intelligent regulator för att det skall fungera bra. Dessutom måste varje batteri ha sin egen hängsäkring nära dess pluspol. Hemmapul/nördvarning på denna lösning, men gör man rätt kan det fungera mycket bra. Dvs så du får solladdning även när batterierna är separerade.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-19 vid 08:37 skrev Kane:

"När huvudströmbrytarna är i läge från laddas i nuläget endast ett batteri (och det är också det som dels verkar bäst, dvs blev minst urladdat av kylskåpet)." Är batterierna parallellkopplade eller inte?

 

Japp, de är parallellkopplade. Men när man slår av huvudströmbrytarna (2 st, en per batteri) så slår man ju också bort parallellkopplingen och då laddas bara det ena batteriet från solpanelen.

 

Kanske bättre att inte slå av någon av de två huvudströmbrytarna när man lämnar båten? Så laddas båda av solpanelen tänker jag. Men det kanske finns nackdelar med att lämna båten, säg upp till en vecka, med strömmen på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Stormfocken:

 

Japp, de är parallellkopplade. Men när man slår av huvudströmbrytarna (2 st, en per batteri) så slår man ju också bort parallellkopplingen och då laddas bara det ena batteriet från solpanelen.

Det där verkar kladdigt, är du 100 på det?

Koppla solcellsregulatorn direkt på förbrukningsbatteriet så bör det alltid vara bra laddat.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-19 vid 08:56 skrev IngemarE:

Därför håller jag med @Kane - du har nog nästan garanterat en regulator på vägen mellan solpanel och säkringen du visar bild på.

 

Edit: Låter som att batterierna är parallellkopplade MEN med var sin huvudbrytare. Inte fel alls (jag gillar det skarpt själv, allt isärkopplat när man lämnat båten), men om du har solcellsladdning får du antingen bara ett batteri laddat ELLER också kan du fördela laddningen till båda batterierna via dioder. Eller även till ett tredje, startbatteriet.

Observera dock att det då måste vara lågförlust Schottky med riktigt lågt framspänningsfall och ingen alltför intelligent regulator för att det skall fungera bra. Dessutom måste varje batteri ha sin egen hängsäkring nära dess pluspol. Hemmapul/nördvarning på denna lösning, men gör man rätt kan det fungera mycket bra. Dvs så du får solladdning även när batterierna är separerade.

 

Japp, det finns en regulator som sitter inne i ruffen. Har dock inget tredje batteri för start utan bara två. Och det vore ju toppen om man fördela laddningen till dem via dioder även när båda huvudströmbrytarna är i läge från! Finns det någon färdig sats man kan köpa och sätta dit? Eller bör det kanske installeras av proffs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen! 

Till Kane, ja, jag tror det utifrån att pluskablarna från båda batterierna går till en "brytarsats" med två kranar och genom att testa av vrida av en i taget verkar får man en uppfattning om att parallellkopplingen går att koppla bort. Vid det startproblem jag hade efter kylskåpsfadäsen så kopplade jag bort det dåligt laddade batteriet och då gick det att starta på det som har solcellsladdningen kopplat till sig, som inte laddat ur lika mycket (men med båda batterierna inkopplade orkade de inte dra runt startmotorn).

 

I korthet verkar båda batterierna vara startbatterier och båda också samtidigt förbrukningsbatterier, vilket kanske är logiskt om båda får ladd genom solcellerna. Men bara en får det när de är huvudströmbrytarna är av (varpå det som inte får ladd snabbare blir ett sämre batteri tänker jag men här gissar jag lite eftersom jag inte kan så mycket om batterier...)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten körde vi med en stor virtuell bank, start och förbrukning ihopkopplade dock med undespänningsskydd på startbatteriet.

 

Skulle spänningen sjunka för mycket kopplades start bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...