Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
excel319

Smörja Furlex

Rekommendera Poster

Någon som har någon smart idé kring att smörja lagren i rullen. Det är en gammal Typ B. Att göra som instruktionsboken säger tycker jag inte fungerar speciellt bra. Svårt att säkerställa att fettet kommer in ordentligt genom de smala springorna. Det mesta jäser tillbaka. Idag har jag tvättat rent lagren från all gammalt fett och öppnat till det innersta lagret och där var det mycket fett men inte något, nästan, på kulorna. Vad tror ni om högpenetrerande kedjespray? Tål höga tryck och flyter runt bra innan lösningsmedlet dunstat.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

 

Jag har uppenbarligen inte läst instruktionerna och har därför använt torrt smörjmedel och det har funkat bra hittills.

 

Jag har lite svårt att se att ett fett gör någon vidare nytta annat än för att hålla borta korrosion i en Furlex. Stora delar av tiden står lagret stilla och då blir det ju ändå kontakt mellan kulor och lagerbanor och när man rullar ut och rullar in seglet någon eller några ggr per dag 30, 40, 50 dagar per år tror jag inte slitaget blir särskilt förödande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Någon som har någon smart idé kring att smörja lagren i rullen. Det är en gammal Typ B.

- - -

Min rulle är nog lite yngre. Där finns "en urgröpning" på ett ställe i springan så det går att sätta till pipen på fettuben o klämma in lite fett. Men det är fortfarande lika smal springa runtom och fördelas dåligt bland kulorna.

 

Jag smörjer rullarna före påmastningen när grejorna ligger på marken (det blir nog inte varje år...).  Det gör det enklare att snurra på lagerna. Sedan tar jag en spetsig trätandpetare och försöker flytta in fettet till kulorna så gott det går medan jag vrider runt rullen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med fett på sprayburk. 

Använder medföljande slang. 

Köpte på Hydroscand. 

 

O vips så kommer det in lite fett i dimform, utan söl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Jag kör med fett på sprayburk. 

Använder medföljande slang. 

Köpte på Hydroscand. 

 

O vips så kommer det in lite fett i dimform, utan söl. 

Jag valde den varianten jag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...