Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jocks

Motorn når ej maxvarv, monteringshöjd??

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en Buster XS med en 15 HK yamaha 4-takt årsmodell 2007. Problemet jag har är att motorn inte riktigt vill nå maxvarv med växel i. Motorn når maxvarv utan växel i men när man lägger i växel och max gas så orkar motorn upp i Uppskattningsvis 4500 RPM. Jag har bytt från en 9 1/4 x 10 propeller till en 9 1/4 x 8. Den minsta stigningen jag tror finns som passar min motor men den orkar inte ändå.

 

Motorn fungerar som den ska i övrigt, jämn o fin gång, aldrig dött eller svårstartad. 

Jag har bytt tändstift samt kikat igenom bensinförsörjningen, filter, slangar, pump m.m. utan att än så länge hitta någon förklaring till problemet. 

(Jag har än så länge inte skruvat isär förgasaren.)

 

En sak som slog mig idag är att motorn möjligtvis sitter för lågt monterad. Kavitationsplattan sitter cirka 4,5 CM under botten på båten. Enligt vad jag hört så bör kavitationsplattan vara i linje med botten eller Max 2,5 cm under botten på båten. 

 

Finns det någon här inne med erfarenhet av detta? Eller om ni har något annat tips på vad som kan vara förklaringen till att båten inte vill varva ut helt. Allt mottages tacksamt. 

 

Redigerad av Jocks

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jocks:

En sak som slog mig idag är att motorn möjligtvis sitter för lågt monterad. Kavitationsplattan sitter cirka 4,5 CM under botten på båten. Enligt vad jag hört så bör kavitationsplattan vara i linje med botten eller Max 2,5 cm under botten på båten. 

 

Dessa två cm har ingen alls praktisk effekt på motståndet eller varvtalet.

 

Om vi har ett problem så är det någon annanstans. Riggvinkeln ser inte galen ut heller.

 

Vad motorn kan varva obelastad är ganska ointressant också.

 

Föreslår att du skaffar eller lånar en varvtalsmätare (kanske finns som app) och tar reda på vad motorn ska varva enligt specifikationen (det är ett intervall). Kolla manualen eller Internet. Det är där du behöver börja. Återkom gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minutes ago, excel319 said:

Vilken fart får du vid max gaspådrag? 

 

Cirka 16,5 knop med 1 person i båten.

12,5 knop med 2 personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jocks:

 

Cirka 16,5 knop med 1 person i båten.

12,5 knop med 2 personer.

På Busters hemsida säger de ca. 20 knop med en 20hk. Så helt fel är nog inte din fart. Med så liten motor som 15 blir det mycket känsligare för belastningsändringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farten anges till 22,5 knop med 1 person samt 18,5 med 2 personer i det test jag tagit del av. 

Farten med en 20hk anges till 24,5 knop.

Problemet är ändå att maxvarv inte nås med min motor, samtidigt som stigningen är den lägsta möjliga.

När jag ställde frågan till en annan person ägandes en likadan motor+båt fick jag svaret cirka 21 knop ensam och 18 knop med 2 man, 13-14 knop med 4 personer och fiskeutrustning.

Redigerad av Jocks

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minutes ago, excel319 said:

På Busters hemsida säger de ca. 20 knop med en 20hk. Så helt fel är nog inte din fart. Med så liten motor som 15 blir det mycket känsligare för belastningsändringar. 


Vart hittar du det?

 

Farten anges till 22,5 knop med 1 person samt 18,5 med 2 personer med en 15 hk i det test jag tagit del av. 

Farten med en 20hk anges till 24,5 knop.

Problemet är ändå att maxvarv inte nås med min motor, samtidigt som stigningen är den lägsta möjliga.

När jag ställde frågan till en annan person ägandes en likadan motor+båt fick jag svaret cirka 21 knop ensam och 18 knop med 2 man, 13-14 knop med 4 personer och fiskeutrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn varvar precis likadant (och detta inte är motorns nominella maxvarv) med mycket lägre stigning är ju ett mysterium värdigt Agatha Christie.

 

Ett par ideer:

 

Kolla att gasspjället verkligen trycks till sitt ändläge (utanpå förgasaren) när du vridit gashandtaget i botten. Gärna under gång, men glöm inte titta framåt samtidigt😳.

 

Nu vet jag inte om din motor har elektronisk tändning och hur sådan styrs. Men på en begagnad motor jag köpte för många år sedan, vill jag minnas att det i stället var tändinställningen (nära svänghjulet) som inte hängde med gashandtaget hela vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Resultaten i datablad är väldigt svåra att uppnå i verkliga livet. En annan fråga, hur ser ditt båtbotten ut ? Jag tycker det ser inte så roligt ut på bilden. Jag föreslår att du tvättar och fixat båtbotten så det ser perfekt ut, vaxa gärna (överkurs, men så gör man på seglingsbåtar på tävlingar). Är inte aluminium perfekt glatt så måla gärna med kopparfri färg. VC-17 insjö t.ex.

Påväxtning  på botten har stor betydelse, i synnerhet om du har en lite väl svag motor. Jag tappar alltid några knop på hösten, är det bara lite havstulpaner så kan maxfarten gå ner från 37 till 22 knop.

Rejäl tvätt kan vara ett billigt sätt att fixa farten och varvtalet.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Tack för hjälpen och tipsen här i tråden.

Efter att återigen ha kollat igenom bränsleförsörjning samt tändning utan att ha hittat några problem så gav jag mig på att höja motorn så mycket jag kunde utan att borra nya hål. Jag insåg nämligen att det fanns flera hål i motorfästet, jag kunde höja motorn cirka 2 cm utan att borra nytt.

 

Helt plötsligt orkade motorn varva på ett sätt som den aldrig gjort tidigare och det gav mig ca 2 knop till. Jag vet somsagt inte riktigt vad motorn varvar nu men en väldigt märkbar skillnad både i fart och varvtal. 

Jag tycker fortfarande att motorn sitter något lågt och jag ska i helgen borra nya hål och höja cirka 2-3 cm till, efter det kanske jag tillochmed kan gå upp i stigning på propeller!

 

Ps. Jag ska även tvätta rent botten och vem vet, jag kanske då får ytterliggare någon knop!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant och motsäger mitt påstående tidigare i tråden!

 

I så fall  har jag lärt något nytt, vilket (ju aldrig) har hänt förr😃

 

Följer dina försök med stort intresse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag borrat nya hål, samt monterat motorn ytterliggare ett par CM högre, totalt cirka 5 cm högre än när jag började. 

Motorn blev ytterliggare piggare av detta och jag skulle Uppskatta att motorn nu varvar ur som den ska. Uppmätt fart cirka 20 knop vilket jag är mer än nöjd med!

 Just nu sitter antikavitationsplattan i exakt samma nivå som lägsta punkten på skrovet. 

 

Tips till alla: Kontrollera höjden på er utombordare ! Det verkar spela en stor roll!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad motorn varvar helt obelastad är inte samma sak som max rekommenderat varvtals intervall under belastning. Jämförelsen är lite tokig tycker jag.

För att reda ut detta måste max rpm-intervallet tas reda på och sen mäta varvtalet med en extern inkopplad varvräknare.
Ligger varvtalet utan för rekommendationerna kan man börja fundera på åtgärder.

 

Eller har jag förstått problemet fel?
Här finns lite WOT/rpm data.

 

image.png.6d72d55891544cf5bc2fd299929e9d4e.png

Redigerad av PerWe
Hittade lite mer data

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/27/2021 at 4:28 PM, Jocks said:

Sådär, nu har jag borrat nya hål, samt monterat motorn ytterliggare ett par CM högre, totalt cirka 5 cm högre än när jag började. 

Motorn blev ytterliggare piggare av detta och jag skulle Uppskatta att motorn nu varvar ur som den ska. Uppmätt fart cirka 20 knop vilket jag är mer än nöjd med!

 Just nu sitter antikavitationsplattan i exakt samma nivå som lägsta punkten på skrovet. 

 

Tips till alla: Kontrollera höjden på er utombordare ! Det verkar spela en stor roll!

Det spelar mycket stor roll. Jag har kavitationsplattan 3-4 cm över den förlängda botten på min XL. Om du kör 20kn med din 8" propeller så övervarvar du motorn. Med 10" propp, 5500 varv och 10% slip så når du 19,5kn (utv 2.08). Med en 8" propeller ska du upp i 7000 varv för att nå 20kn med 10% slip. Skaffa en ordentlig varvräknare om du vill få fram rätt propeller. Att lyssna fungerar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-27 vid 15:28 skrev Jocks:

Sådär, nu har jag borrat nya hål, samt monterat motorn ytterliggare ett par CM högre, totalt cirka 5 cm högre än när jag började. 

Motorn blev ytterliggare piggare av detta och jag skulle Uppskatta att motorn nu varvar ur som den ska. Uppmätt fart cirka 20 knop vilket jag är mer än nöjd med!

 Just nu sitter antikavitationsplattan i exakt samma nivå som lägsta punkten på skrovet. 

 

Tips till alla: Kontrollera höjden på er utombordare ! Det verkar spela en stor roll!

Jahapp, det får alltså bli till att lyfta upp motorn ganska rejält till nästa säsong, förra ägaren till båten som monterade motorn verkar ha tagit fel på vad de olika delarna på motorn/riggen heter🙂.

kommer upp i 23knop med min Utter 510ht 1982 samt motor Johnson 70hp når maxvarv 4200rpm, i somras var en bekant och hans små barn med och aktern grävde ner sig utan att plana, när barnen satte sig längst fram planade båten hjälpligt men nådde endast 15knop.

ursäkta mörk bild,var ute för 1 timme sedan och tog bilden.

20220920_214345.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

idag höjde jag upp motorn med ca 65-70mm, återstår att se vad som händer när jag får båten  i vattnet.

verkar som akterspegeln är fuktig eftersom det fräste lite då borret kom igenom den rostfria förstärkningsplåten in till plyfan.

20230430_144614.jpg

20230430_144623.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-30 vid 17:54 skrev magis:

idag höjde jag upp motorn med ca 65-70mm, återstår att se vad som händer när jag får båten  i vattnet.

verkar som akterspegeln är fuktig eftersom det fräste lite då borret kom igenom den rostfria förstärkningsplåten in till plyfan.

20230430_144614.jpg

20230430_144623.jpg

verkar som att jag fick 5-8knop extra efter höjning av motorn, nu är magiska 30knop inte långt bort.

finjustering av tändning å gasreglage justering så är man hemma.

28-29knop idag på ett spegelblankt kalmarsund, första dopparedagen(sjösättning)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-30 vid 17:54 skrev magis:

 

verkar som akterspegeln är fuktig eftersom det fräste lite då borret kom igenom den rostfria förstärkningsplåten in till plyfan.

 


 

Det brukar ju tyvärr vara därför det sätts dit rostfria plåtar, de sitter inte där från början. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...