Jump to content
Saturday 18 September 2021
Jocks

Motorn når ej maxvarv, monteringshöjd??

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har nyligen köpt en Buster XS med en 15 HK yamaha 4-takt årsmodell 2007. Problemet jag har är att motorn inte riktigt vill nå maxvarv med växel i. Motorn når maxvarv utan växel i men när man lägger i växel och max gas så orkar motorn upp i Uppskattningsvis 4500 RPM. Jag har bytt från en 9 1/4 x 10 propeller till en 9 1/4 x 8. Den minsta stigningen jag tror finns som passar min motor men den orkar inte ändå.

 

Motorn fungerar som den ska i övrigt, jämn o fin gång, aldrig dött eller svårstartad. 

Jag har bytt tändstift samt kikat igenom bensinförsörjningen, filter, slangar, pump m.m. utan att än så länge hitta någon förklaring till problemet. 

(Jag har än så länge inte skruvat isär förgasaren.)

 

En sak som slog mig idag är att motorn möjligtvis sitter för lågt monterad. Kavitationsplattan sitter cirka 4,5 CM under botten på båten. Enligt vad jag hört så bör kavitationsplattan vara i linje med botten eller Max 2,5 cm under botten på båten. 

 

Finns det någon här inne med erfarenhet av detta? Eller om ni har något annat tips på vad som kan vara förklaringen till att båten inte vill varva ut helt. Allt mottages tacksamt. 

 

Edited by Jocks

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Jocks:

En sak som slog mig idag är att motorn möjligtvis sitter för lågt monterad. Kavitationsplattan sitter cirka 4,5 CM under botten på båten. Enligt vad jag hört så bör kavitationsplattan vara i linje med botten eller Max 2,5 cm under botten på båten. 

 

Dessa två cm har ingen alls praktisk effekt på motståndet eller varvtalet.

 

Om vi har ett problem så är det någon annanstans. Riggvinkeln ser inte galen ut heller.

 

Vad motorn kan varva obelastad är ganska ointressant också.

 

Föreslår att du skaffar eller lånar en varvtalsmätare (kanske finns som app) och tar reda på vad motorn ska varva enligt specifikationen (det är ett intervall). Kolla manualen eller Internet. Det är där du behöver börja. Återkom gärna!

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minutes ago, excel319 said:

Vilken fart får du vid max gaspådrag? 

 

Cirka 16,5 knop med 1 person i båten.

12,5 knop med 2 personer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jocks:

 

Cirka 16,5 knop med 1 person i båten.

12,5 knop med 2 personer.

På Busters hemsida säger de ca. 20 knop med en 20hk. Så helt fel är nog inte din fart. Med så liten motor som 15 blir det mycket känsligare för belastningsändringar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Farten anges till 22,5 knop med 1 person samt 18,5 med 2 personer i det test jag tagit del av. 

Farten med en 20hk anges till 24,5 knop.

Problemet är ändå att maxvarv inte nås med min motor, samtidigt som stigningen är den lägsta möjliga.

När jag ställde frågan till en annan person ägandes en likadan motor+båt fick jag svaret cirka 21 knop ensam och 18 knop med 2 man, 13-14 knop med 4 personer och fiskeutrustning.

Edited by Jocks

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minutes ago, excel319 said:

På Busters hemsida säger de ca. 20 knop med en 20hk. Så helt fel är nog inte din fart. Med så liten motor som 15 blir det mycket känsligare för belastningsändringar. 


Vart hittar du det?

 

Farten anges till 22,5 knop med 1 person samt 18,5 med 2 personer med en 15 hk i det test jag tagit del av. 

Farten med en 20hk anges till 24,5 knop.

Problemet är ändå att maxvarv inte nås med min motor, samtidigt som stigningen är den lägsta möjliga.

När jag ställde frågan till en annan person ägandes en likadan motor+båt fick jag svaret cirka 21 knop ensam och 18 knop med 2 man, 13-14 knop med 4 personer och fiskeutrustning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att motorn varvar precis likadant (och detta inte är motorns nominella maxvarv) med mycket lägre stigning är ju ett mysterium värdigt Agatha Christie.

 

Ett par ideer:

 

Kolla att gasspjället verkligen trycks till sitt ändläge (utanpå förgasaren) när du vridit gashandtaget i botten. Gärna under gång, men glöm inte titta framåt samtidigt😳.

 

Nu vet jag inte om din motor har elektronisk tändning och hur sådan styrs. Men på en begagnad motor jag köpte för många år sedan, vill jag minnas att det i stället var tändinställningen (nära svänghjulet) som inte hängde med gashandtaget hela vägen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej
Resultaten i datablad är väldigt svåra att uppnå i verkliga livet. En annan fråga, hur ser ditt båtbotten ut ? Jag tycker det ser inte så roligt ut på bilden. Jag föreslår att du tvättar och fixat båtbotten så det ser perfekt ut, vaxa gärna (överkurs, men så gör man på seglingsbåtar på tävlingar). Är inte aluminium perfekt glatt så måla gärna med kopparfri färg. VC-17 insjö t.ex.

Påväxtning  på botten har stor betydelse, i synnerhet om du har en lite väl svag motor. Jag tappar alltid några knop på hösten, är det bara lite havstulpaner så kan maxfarten gå ner från 37 till 22 knop.

Rejäl tvätt kan vara ett billigt sätt att fixa farten och varvtalet.

Edited by jan_af_lisoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan

Tack för hjälpen och tipsen här i tråden.

Efter att återigen ha kollat igenom bränsleförsörjning samt tändning utan att ha hittat några problem så gav jag mig på att höja motorn så mycket jag kunde utan att borra nya hål. Jag insåg nämligen att det fanns flera hål i motorfästet, jag kunde höja motorn cirka 2 cm utan att borra nytt.

 

Helt plötsligt orkade motorn varva på ett sätt som den aldrig gjort tidigare och det gav mig ca 2 knop till. Jag vet somsagt inte riktigt vad motorn varvar nu men en väldigt märkbar skillnad både i fart och varvtal. 

Jag tycker fortfarande att motorn sitter något lågt och jag ska i helgen borra nya hål och höja cirka 2-3 cm till, efter det kanske jag tillochmed kan gå upp i stigning på propeller!

 

Ps. Jag ska även tvätta rent botten och vem vet, jag kanske då får ytterliggare någon knop!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant och motsäger mitt påstående tidigare i tråden!

 

I så fall  har jag lärt något nytt, vilket (ju aldrig) har hänt förr😃

 

Följer dina försök med stort intresse!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sådär, nu har jag borrat nya hål, samt monterat motorn ytterliggare ett par CM högre, totalt cirka 5 cm högre än när jag började. 

Motorn blev ytterliggare piggare av detta och jag skulle Uppskatta att motorn nu varvar ur som den ska. Uppmätt fart cirka 20 knop vilket jag är mer än nöjd med!

 Just nu sitter antikavitationsplattan i exakt samma nivå som lägsta punkten på skrovet. 

 

Tips till alla: Kontrollera höjden på er utombordare ! Det verkar spela en stor roll!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad motorn varvar helt obelastad är inte samma sak som max rekommenderat varvtals intervall under belastning. Jämförelsen är lite tokig tycker jag.

För att reda ut detta måste max rpm-intervallet tas reda på och sen mäta varvtalet med en extern inkopplad varvräknare.
Ligger varvtalet utan för rekommendationerna kan man börja fundera på åtgärder.

 

Eller har jag förstått problemet fel?
Här finns lite WOT/rpm data.

 

image.png.6d72d55891544cf5bc2fd299929e9d4e.png

Edited by PerWe
Hittade lite mer data

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy