Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chrille26

Söker lite guidning angående VP md5a.

Rekommendera Poster

Hej! Jag har precis köpt en båt med en Volvo Penta md5a. Jag tänkte byta alla oljor, impeller och byta samtliga filter för både olja och diesel för att säkerställa att allt är i gott skick. Jag har läst md5 for dummies men jag är ändå lite osäker på bränslefilterna, är det korrekt att dom 2 bilderna visar finfiltret och bränslefiltret? 
På bilden med vad jag misstänker är förfiltret är det en kran i botten, denna är för att tömma vattenavskiljaren eller?

Tack för tips!

mvh Christian

 

finfilter och vattenavskiljare?

168CBB1A-F259-458E-9E96-F032B44D9584.thumb.jpeg.9868b94eb1925f48d519c7a708be292e.jpeg

 

Bränslefilter?
1A6D520E-6C2A-41E7-9D18-534DFC99ED7A.thumb.jpeg.e5336a9d9ef2b4bdc8565bd924bb170b.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Chrille26:

finfilter och vattenavskiljare?

Är det där inte en gasol-pryl..? 
I alla fall är det inte ett finfilter. 

 

Det där du ringat in är finfiltret. Det sitter ett löst pappersfilter i den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det där inte en gasol-pryl..? 
I alla fall är det inte ett finfilter. 

 

Det där du ringat in är finfiltret. Det sitter ett löst pappersfilter i den. 


Jag tror inte det är gasol, vad jag vet finns inget gasol indraget överhuvudtaget i båten.

På den här bilden ser du att den svarta slangen som ser lindad ut går till bränslepumpen.

B192FF3B-36DC-496D-8799-3AF564FBC5C8.thumb.jpeg.80945fbde5e9e89a247cc9368506109b.jpeg

Okej kanon tack för indentifikationen av finfiltret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen med glasburk innehåller en sil. När man ska göra ren den skruvar man ner muttern under glaskoppen och drar bygeln åt sidan så att man kan lossa glaskoppen. Silen sitter högst upp i hållaren. Det finns en gummipackning som kan vara svår att få tät. Man bör ha en ny till hands. Det bästa vore att byta till ett riktigt vattenavskiljande filter, som rymmer lite mer vatten, om man skulle råka få vatten i tanken.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

På den övre bilden är det inte ett filter utan en vattenavskiljare, under locket sitter det troligen en metallsil. Skruven i botten är inte någon kran utan den lösgör glaset så att det kan tömmas och rengöras. Sådana använder man vanligtvis till mindre bensinmotorer. Att rekommendera är att du byter ut den mot ett CAV- filter med en glaskopp under insatsen, då dieselpumpar är väldigt känsliga för smuts och vatten.

Ingemar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Hej.

På den övre bilden är det inte ett filter utan en vattenavskiljare, under locket sitter det troligen en metallsil. Skruven i botten är inte någon kran utan den lösgör glaset så att det kan tömmas och rengöras. Sådana använder man vanligtvis till mindre bensinmotorer. Att rekommendera är att du byter ut den mot ett CAV- filter med en glaskopp under insatsen, då dieselpumpar är väldigt känsliga för smuts och vatten.

Ingemar


Tack för tipset! Det låter som att det är en god idé att ersätta med ett CAV-filter, bränslepumpen är precis nybytt så det vore tråkigt om den gav upp igen pga dålig filtrering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den pump som visas på dina bilder är matarpumpen och den ser ny ut. Den jag nämnde är insprutningspumpen som sitter akter om cylindern.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...