Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pannkaka

Självurladdning och underhållsladdning med solpanel - Litet behov och enkel lösning?

Rekommendera Poster

När motorbåten ligger stilla flera veckor i sträck vid bryggan (ingen landström) brukar Yachtsafe larma om ”låg extern batterispänning” (den är installerad i motorn dvs går på startbatteriet, så startbatterikretsen måste alltid vara påslagen); typiskt 12,2V). Batterierna (och båten) är tre år nu, men det känns som detta inträffat redan från första året.

 

Förbrukningsbatteriet ligger ännu lägre när jag sedan kommer till båten, fastän urkopplat med sin huvudströmbrytare (används annars i huvudsak för kylskåpet).

 

Batterierna ser ut att få bra laddspänning under körning.

 

Läste hos Tudor m fl om normal självurladdning runt en halv Ah per dygn per 100 Ah batteri. Tänker då vidare att kanske en fast 50W panel (vilket är vad jag får plats med på taket) med ett par timmars sol per dag skulle kunna ge ett tillskott (baserat på medelsolvinkel o soltimmar enl SMHI) på 0-6 Ah per dag. 

 

Vilket skulle ta hand om självurladdningen de flesta perioder plus förhoppningsvis toppa upp för lite annan förbrukning man haft när man är ute.

 

Det kan iofs också vara så att mina batterier haft en kass barndom och borde bytas ut inom kort. Och då vill jag att göra det samtidigt som jag löser underhållsladdningen från solen. 

 

Tänket inkluderar hittills också MPPT-regulator, ev med batteritempavkännare, grova kablar, automatsäkring, osv.

 

Vad säger ni - är detta upplägg realistiskt, och vad mer bör jag tänka på?

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev pannkaka:

När motorbåten ligger stilla flera veckor i sträck vid bryggan (ingen landström) brukar Yachtsafe larma om ”låg extern batterispänning” (den är installerad i motorn dvs går på startbatteriet, så startbatterikretsen måste alltid vara påslagen); typiskt 12,2V). Batterierna (och båten) är tre år nu, men det känns som detta inträffat redan från första året.

 

Förbrukningsbatteriet ligger ännu lägre när jag sedan kommer till båten, fastän urkopplat med sin huvudströmbrytare (används annars i huvudsak för kylskåpet).

 

Batterierna ser ut att få bra laddspänning under körning.

 

Läste hos Tudor m fl om normal självurladdning runt en halv Ah per dygn per 100 Ah batteri. Tänker då vidare att kanske en fast 50W panel (vilket är vad jag får plats med på taket) med ett par timmars sol per dag skulle kunna ge ett tillskott (baserat på medelsolvinkel o soltimmar enl SMHI) på 0-6 Ah per dag. 

 

Vilket skulle ta hand om självurladdningen de flesta perioder plus förhoppningsvis toppa upp för lite annan förbrukning man haft när man är ute.

 

Det kan iofs också vara så att mina batterier haft en kass barndom och borde bytas ut inom kort. Och då vill jag att göra det samtidigt som jag löser underhållsladdningen från solen. 

 

Tänket inkluderar hittills också MPPT-regulator, ev med batteritempavkännare, grova kablar, automatsäkring, osv.

 

Vad säger ni - är detta upplägg realistiskt, och vad mer bör jag tänka på?


Solcellspaneler med MPPT-regulator är ju aldrig fel, ju fler eller större paneler desto bättre.

Det är sällan man behöver ansluta solcellsladdning till startbatteriet.

Men till förbrukarbatterierna gör dom nytta. Så varför inte ansluta Yachsafe till förbrukarbatteriet.

 

Jag hade en gång, i förra båten, 50W solcellspanel, den räckte inte till att ersätta den strömmen som kylen drog ur batterierna, men det fungerade skapligt med en till två timmars motorgång per dag.

Sannolikt fungerar det med en 100W-panel.

Men helt klart laddar en 50W panel in mer ström i batteriet än vad självurladdningen orsakar.

Soliga dagar i maj-juni mitt på dagen kan det bli 2,5- 3A men vanligtvis runt 1-2A.

 

Som du misstänker kan det ha varit så att batterierna haft en taskig barndom med misshandel och annat otäckt, terapi kan fungera, då vissa laddare har sådan funktion, men vanligtvis brukat sådana batterier vara tämligen terapiresistenta.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett start batteri 75 ah som är mer än 5 år gammalt och förra året när jag bröt fotleden så startade jag inte båten på 2 månader och batteriet höll 12,6 volt innan jag startade, har fortfarande samma batteri kvar och det är inga problem att veva runt en 6 cylindrig diesel.

Jag djup urladdat aldrig mina batterier så det bidrar nog till att jag kan hålla liv i dom ganska många år.

Jag tror dina batterier har nog misshandlats en del eller något annat fel.

Mät så att inget tjuvdrar ström och gör ett batteri test så vet du konditionen på batterierna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Wildeside:

Jag har ett start batteri 75 ah som är mer än 5 år gammalt och förra året när jag bröt fotleden så startade jag inte båten på 2 månader och batteriet höll 12,6 volt innan jag startade, har fortfarande samma batteri kvar och det är inga problem att veva runt en 6 cylindrig diesel.

Jag djup urladdat aldrig mina batterier så det bidrar nog till att jag kan hålla liv i dom ganska många år.

Jag tror dina batterier har nog misshandlats en del eller något annat fel.

Mät så att inget tjuvdrar ström och gör ett batteri test så vet du konditionen på batterierna.

 

Aldrig mer urladdning än 50% brukar man säga.

 

Saker som är kopplade innan huvudströmbrytaren-batteriavskiljaren:

Larmet som redan nämnts, drar en del, sedan kan det vara en automatisk länspump, värmaren kan ha tjuvstartat sedan kan radion ha en minneskrets men den drar väldigt litet ström, men ”alla bäckar små...”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

värmaren kan ha tjuvstartat

Känns igen. En vår när vi bar in dynorna i båten råkade jag komma åt start-knappen på värmaren. Det blåste rätt mycket den dan så vi hörde inte att värmaren gick. Bara att det blev väldigt varmt efter ett tag…

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter!

 

” Så varför inte ansluta Yachsafe till förbrukarbatteriet.”

 

Jag skulle förstås kunna ansluta Yachtsafe till förbrukningsbatteriet, men då

  • larmar den mig inte till mobilen om låg spänning på startbatteriet (vilket är värdefullt)
  • måste jag dra en kabel från snurran och in i båten (jobbigt, fult, felkälla eller kombination därav).

Så den får sitta orörd för nu.

 

”Många bäckar små…”

 

Har ingen värmare, ingen radio, snustorrt och aldrig hört pumpen gå igång, Yachtsafe drar 7mA, kanske startspärren (Yamaha) drar något när den är igång, vet ej. Ska dock mäta strömmen i batterikretsarna för säkerhets skull.

 

”...50W solcellspanel, den räckte inte till att ersätta den strömmen som kylen drog ur batterierna… Sannolikt fungerar det med en 100W-panel.”

 

Det låter ju lovande! Om konceptet visar sig fungera så försöker jag nog sedan knö in en 40-50 W panel till någonstans, det skulle ju vara fint att komma fram till en kall öl, jag menar kyl. Men en sak i taget.

 

”Jag har ett start batteri 75 ah som är mer än 5 år gammalt och förra året när jag bröt fotleden så startade jag inte båten på 2 månader och batteriet höll 12,6 volt”

 

Det är helt klart min ambition att ge min framtida batteribank mer personlig omvårdnad, hittills har det varit plug and forget och att lämna ekipaget på ”komplett” vinterservice och det var nog inte optimalt.

 

Mitt nästa steg i tankeverksamheten är hur jag ska få MPPT-burken att ladda båda batterierna, utan att störa befintlig förmodad skiljerelälösning i båten eller ställa till det på annat sätt.😃

 

  • Koppla MPPT-plus rakt på generatorkabeln före befintligt skiljerelä (via kraftdioder med lågt spänningsfall)?
  • Eller ett tillkommande skiljerelä mellan MPPT och sen rakt på batteripolerna (och dioder)?

Blir spännade att förhoppningsvis höra om detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

 

Svarade lite forumtekniskt dumt på era inlägg;borde använt "citera" så ni får en vink om att blivit besvarade. Hoppas jag fattat. Ska bättra mig. Kör en liten workaround för nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarade lite forumtekniskt dumt på era inlägg;borde använt "citera" så ni får en vink om att blivit besvarade. Hoppas jag fattat. Ska bättra mig. Kör en liten workaround för nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Svarade lite forumtekniskt dumt på era inlägg;borde använt "citera" så ni får en vink om att blivit besvarade. Hoppas jag fattat. Ska bättra mig. Kör en liten workaround för nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

 

 

 

 

Svarade lite forumtekniskt dumt på era inlägg;borde använt "citera" så ni får en vink om att blivit besvarade. Hoppas jag fattat. Ska bättra mig. Kör en liten workaround för nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

 

Svarade lite forumtekniskt dumt på era inlägg;borde använt "citera" så ni får en vink om att blivit besvarade. Hoppas jag fattat. Ska bättra mig. Kör en liten workaround för nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.????..

 

För att få en solcellspanel med regulator att ladda två oberoende batteribanker krävs det att dessa ”kopplas ihop” med ett skiljerelä. Regulatorn kopplas sedan till valfri bank, och när spänningen från den överskrider viss nivå, 13,3 volt, kopplar den ihop bankerna, när sedan solen går i moln och spänningen sjunker till 12,8 volt kopplat den isär batteribankerna igen.

 

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

För att få en solcellspanel med regulator att ladda två oberoende batteribanker krävs det att dessa ”kopplas ihop” med ett skiljerelä.

 

Förstår skiljerelät bättre nu. Det kopplas alltså bara mellan batteriernas pluspoler och inget mer.

 

I båten finns högst sannolikt redan ett sådan för att generatorn ska kunna välja att ladda båda batterierna (eller bara ladda startbatteriet). Bör dock trippelkollas med MMG. Något elschema fick jag aldrig…

 

Och i så fall ska jag kunna koppla MPPTn rakt på pluspolen på det batteri som jag vill prioritera (för närvarande startbatteriet i mitt fall).

 

I beskrivningarna för MPPTerna så radas det upp olika ”skydd” som de har mot lite av varje.

 

Det skulle ändå kännas bra med lite fysiska säkringar – men var; inkommande till MPPTn och utgående från MPPTn?

 

Och var i kretsen är dioder nödvändiga (mot backström och/eller brända komponenter) – vill ju inte heller introducera spänningsfall i onödan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pannkaka:

Det skulle ändå kännas bra med lite fysiska säkringar – men var; inkommande till MPPTn och utgående från MPPTn?

Säkringar har jag mellan regulator och batterier, dvs utgående från MPPTn.

När jag nu funderar på det undrar jag om jag inte har det mellan panelerna och regulatorn också? F_n vad glömsk jag har blivit!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Säkringar har jag mellan regulator och batterier, dvs utgående från MPPTn.

När jag nu funderar på det undrar jag om jag inte har det mellan panelerna och regulatorn också? F_n vad glömsk jag har blivit!

Min regulator har inbyggd säkring, sedan har jag en på 15A i hängsäkringshållare omedelbart efter pluspolen, på den kabeln som går till regulatorn, för att skydda just den kabeln. Om den vore osäkrad och skulle komma i kläm tillsammans med en minuskabel skulle det då uppstå en mindre angenäm kabelbrand, och det är ju det minsta man önskar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev pannkaka:

Det skulle ändå kännas bra med lite fysiska säkringar – men var; inkommande till MPPTn och utgående från MPPTn?

Säkring mellan batteri och regulator vill man ha. Som redan sagts skall den sitta nära batteriet.

 

Att säkra mellan regulator och panel är svårt eftersom skillnaden mellan kortslutningsströmmen och strömmen under belastning på panelen är för liten.

Jag har en tvåpolig dvärgbrytare mellan paneler och regulator för att kunna göra inkommande tåtar till regulatorn strömlösa (om jag behöver greja lite). Den dvärgbrytaren fyller bara funktionen som en brytare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-17 vid 14:33 skrev pannkaka:

och vad mer bör jag tänka på?

En batteritankmätare är inte fel. Då har man stenkoll på vad som händer. Jag har en sådan med tempgivare samt den här solregulatorn.

 

Det finns mängder med solpaneler med olika mått och effekt. Det kanske går att få in en 60 W eller kanske till och med en 80 W om måtten på panelen är de rätta?

Har man ont om plats kan flera småpaneler lösa problemet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...