Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RandomCrafts

Autopilot snipa (Albin 25)

Rekommendera Poster

Vi går i båtköparfunderingar såhär på sensommaren och tror att vi bestämt oss för en Albin 25 eller liknande.

Finns säkert en hel del att orda om just det valet, men just nu funderar jag runt autopilot. 

Min tanke är att inte köpa det det första vi gör, men jag vill ha lite alternativ att fundera runt.
Dessutom behöver vi en plotter/GPS relativt omgående och skulle föredra att redan från början köpa en som funkar ihop med en framtida autopilot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte vänta med plotterplaner tills båtinköpet är gjort? Kan ju sitta en bra i objektet ni köper.....

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, och det kan ju i sin tur påverka valet av autopilot.
De båtar vi just nu ska iväg och se på har ingen plotter, därav mitt påstående... 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev RandomCrafts:

Absolut, och det kan ju i sin tur påverka valet av autopilot.
De båtar vi just nu ska iväg och se på har ingen plotter, därav mitt påstående... 🙂

Det säkraste är att köpa både plotter och AP av samma fabrikat och helst med NMEA2000. Då blir inkopplingen lättare och apparaterna är gjorda för att prata med varandra. Visst kan man få grejer att lira ihop ändå men risken är att tillverkarna skyller på den andre om det är olika fabrikat.

NMEA2k är väldigt enkelt att installera och att få grejerna att prata med varandra. Den äldre NMEA0183 kräver lite mer tekniska inställningar och fler ”tåtar” att koppla.

 

Jag skulle tro att alla märken idag klarar av en Albin 25:a. Det är olika typer av AP:s för hydraulstyrning och för vajerstyrning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att ni har rätt bra koll på A25 ?

 

Annars är det väldigt vanligt att många kallar sin modell för "DeLuxe" fast det är den äldre modellen. DL kom 1973 (även om t ex PB tror det var 1974), och förutom ett betydligt bärigare skrov så blev originalmotorinstallationen 3-cylindrig. Skåpen längst fram i förpiken kom också. Observera att en A25 blir ingen "DL" bara för att man stoppar i en nyare motor 😉.

Kolla också efter sprickor kring rodergenomföringen i aktern. En grundstötning i aktern ger tyvärr ofta sådana skador.

 

Annars är det ett mycket bra val som förstabåt. Visst rullar den en del i sidsjö, men båten klarar mycket mer än besättningen. Rymligare för sin storlek är svår att hitta.

Dock skulle jag absolut sikta på en DL (se kännetecknen ovan) och även vara medveten om att det finns många A25 till salu, samt att de flesta på Blocket är överprissatta. Dvs betala inte för mycket.

 

En "ny motor" är heller inte "ny" om den hunnit bli 8-10 år gammal. Med vanskötsel kan den bli "gammal" redan innan dess, så skicket är viktigare än ålder. Men även om originalspisen (MD3B/MD17C) kan vara en evighetsmaskin om den varit sötvattenkyld under stor del av sitt liv, så är ju en nyare konstruktion en fördel.

 

Ett annat alternativ är också Saga 27 och Nimbus 26, dock har de inte alls sjunkit i pris på samma sätt som A25 så skillnaden nu är rätt stor....

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Det säkraste är att köpa både plotter och AP av samma fabrikat och helst med NMEA2000. Då blir inkopplingen lättare och apparaterna är gjorda för att prata med varandra. Visst kan man få grejer att lira ihop ändå men risken är att tillverkarna skyller på den andre om det är olika fabrikat.

NMEA2k är väldigt enkelt att installera och att få grejerna att prata med varandra. Den äldre NMEA0183 kräver lite mer tekniska inställningar och fler ”tåtar” att koppla.

 

Jag skulle tro att alla märken idag klarar av en Albin 25:a. Det är olika typer av AP:s för hydraulstyrning och för vajerstyrning.

Ja, det är lite det jag funderar på. Skulle kännas bättre om allt är av samma fabrikat av just de anledningarna. Tänker att det säkert går att trixa till det mesta, men varför göra det svårt för sig :-P

Tack för tipset om NMEA2k, bra att ha i minnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Gissar att ni har rätt bra koll på A25 ?

 

Annars är det väldigt vanligt att många kallar sin modell för "DeLuxe" fast det är den äldre modellen. DL kom 1973 (även om t ex PB tror det var 1974), och förutom ett betydligt bärigare skrov så blev originalmotorinstallationen 3-cylindrig. Skåpen längst fram i förpiken kom också. Observera att en A25 blir ingen "DL" bara för att man stoppar i en nyare motor 😉.

Kolla också efter sprickor kring rodergenomföringen i aktern. En grundstötning i aktern ger tyvärr ofta sådana skador.

 

Annars är det ett mycket bra val som förstabåt. Visst rullar den en del i sidsjö, men båten klarar mycket mer än besättningen. Rymligare för sin storlek är svår att hitta.

Dock skulle jag absolut sikta på en DL (se kännetecknen ovan) och även vara medveten om att det finns många A25 till salu, samt att de flesta på Blocket är överprissatta. Dvs betala inte för mycket.

 

En "ny motor" är heller inte "ny" om den hunnit bli 8-10 år gammal. Med vanskötsel kan den bli "gammal" redan innan dess, så skicket är viktigare än ålder. Men även om originalspisen (MD3B/MD17C) kan vara en evighetsmaskin om den varit sötvattenkyld under stor del av sitt liv, så är ju en nyare konstruktion en fördel.

 

Ett annat alternativ är också Saga 27 och Nimbus 26, dock har de inte alls sjunkit i pris på samma sätt som A25 så skillnaden nu är rätt stor....

 

Ja, lite koll har jag skaffat, men har ingen praktisk erfarenhet.
Just att det är ett annat skrov på de "äkta" DL modellerna har jag fått med mig och det är just en sådan modell jag har några alternativ jag ska kolla på.
Det jag inte hade koll på var skåpen i förpiken, kan vara bra att ha en sak att kolla efter då jag förstått, precis som du skriver, att många kallar det för DL efter att ha uppgraderat motor eller liknande. 

Finns det några andra saker som gör det synligt att det är en DL?

Toppentips att kolla efter sprickor just vid rodergenomföringen. Sådant är guld värt att veta!

Har någon med det äldre skrovet, fast med betydligt nyare motor som jag trots allt är nyfiken på. Just för att motorn är så pass mycket nyare. En md17c verkar ändå inte vara något att vara "rädd" för om den är välskött. (vilket du också skriver)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev RandomCrafts:

Har någon med det äldre skrovet, fast med betydligt nyare motor som jag trots allt är nyfiken på. 

Då skall den vara RIKTIGT billig i så fall. För "icke-DL" är nästan stendöda (i alla fall när det inte är Corona.....).

Tänk på att du själv en gång skall sälja den båt du köper nu 😜

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

Då skall den vara RIKTIGT billig i så fall. För "icke-DL" är nästan stendöda (i alla fall när det inte är Corona.....).

Tänk på att du själv en gång skall sälja den båt du köper nu 😜

Sant! 

Kan vara väl värt att komma ihåg! 

Vad bör ett rimligt pris vara på en DL respektive en äldre? Förstår att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är, men jag frågar ändå 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev RandomCrafts:

Vad bör ett rimligt pris vara på en DL respektive en äldre? Förstår att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är, men jag frågar ändå 🤣

Oj, det är ju en gammal båt som kan vara alltifrån skick "bortom all räddning" till extremt välvårdade och välutrustade.

 

Men även om det är en DL med fräsch motor, vettig utrustning och välvårdad så skall det mycket till om den skall vara värd över 50-60'. I så fall med en nyare motor och vagn. Om du frågar mig (som inte har behov av en A25, även om det var en trevlig båt att äga när det begav sig).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Oj, det är ju en gammal båt som kan vara alltifrån skick "bortom all räddning" till extremt välvårdade och välutrustade.

 

Men även om det är en DL med fräsch motor, vettig utrustning och välvårdad så skall det mycket till om den skall vara värd över 50-60'. I så fall med en nyare motor och vagn. Om du frågar mig (som inte har behov av en A25, även om det var en trevlig båt att äga när det begav sig).

Ja, det är ju oerhört svårt att ge ett pris då det ju finns hur mycket faktorer som helst att ta hänsyn till. Men jag har nog landat ungefär i den prisklassen som du beskriver så då känns det i alla fall inte som att jag är helt fel ute!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RandomCrafts:

Vi går i båtköparfunderingar såhär på sensommaren och tror att vi bestämt oss för en Albin 25 eller liknande.

Finns säkert en hel del att orda om just det valet, men just nu funderar jag runt autopilot. 

Min tanke är att inte köpa det det första vi gör, men jag vill ha lite alternativ att fundera runt.
Dessutom behöver vi en plotter/GPS relativt omgående och skulle föredra att redan från början köpa en som funkar ihop med en framtida autopilot.

 

Du har koll på att autopilot till hydraul styrning och en skaplig plotter kostar 25000kr och uppåt plus installation, förutsatt att det redan finns hydraul styrning och att det går att koppla hydraul pumpen till rattpumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Wildeside:

Du har koll på att autopilot till hydraul styrning och en skaplig plotter kostar 25000kr och uppåt plus installation, förutsatt att det redan finns hydraul styrning och att det går att koppla hydraul pumpen till rattpumpen.

Albin 25 har wirestyrning. Hydraulstyrning är inget krav för att koppla in autopilot 😉

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Albin 25 har wirestyrning. Hydraulstyrning är inget krav för att koppla in autopilot 😉

 

Blir det så mycket billigare att montera auto pilot på en båt med vajer styrning, finns det autopilot för vajerstyrning och framför allt blir det bra och pålitligt?

Jag skulle bygga om till hydraul styrning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wildeside:

Blir det så mycket billigare att montera auto pilot på en båt med vajer styrning, finns det autopilot för vajerstyrning och framför allt blir det bra och pålitligt?

Jag skulle bygga om till hydraul styrning.

Man ska inte ändra på det som inte är trasigt....

Hydraulpumpen är t ex inte billig, och du nämnde själv en massa "om" och "men".

Och när det gäller om det finns autopilot till båtar med vajerstyrning och om det fungerar - det finns även en båttyp som heter "segelbåt", som inte alltid har rorkult ;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Wildeside:
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Albin 25 har wirestyrning. Hydraulstyrning är inget krav för att koppla in autopilot 😉

 

Blir det så mycket billigare att montera auto pilot på en båt med vajer styrning, finns det autopilot för vajerstyrning och framför allt blir det bra och pålitligt?

Jag skulle bygga om till hydraul styrning.

1. Blir det billigare att installera AP i en båt med vajerstyrning?

Det brukar kosta ungefär lika mycket.

2. Finns det AP för vajerstyrning?

Ja.

3. Blir det bra och pålitligt?

Jag har ingen egen erfarenhet men vet de som har haft det i många år och är nöjda.

4. Jag skulle bygga om till hydraulstyrning.

Ja, det skulle jag nog också göra men om man köper en båt för ca 50' och ska utrusta den med plotter och AP kanske man inte vill lägga pengar på det också.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Man ska inte ändra på det som inte är trasigt....

Hydraulpumpen är t ex inte billig, och du nämnde själv en massa "om" och "men".

Och när det gäller om det finns autopilot till båtar med vajerstyrning och om det fungerar - det finns även en båttyp som heter "segelbåt", som inte alltid har rorkult ;)

Man ska inte ändra på det som inte är trasigt, då skulle vi fortfarande paddla på en stock eller två😁

Nu är inte en Albin 25 utrustad med en lätt åtkomlig rorkult oavsett om den används som motorbåt eller segelbåt och jag sa inte att en hydraulisk auto pilot va billig, Jag upplyste TS om vad det skulle kosta kosta att montera en hydraulisk auto pilot och vad det finns att tänka på innan man köper den.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu finns det inga planer på att bygga om wirestyrningen. Det verkar inte vara några större problem med det på dessa båtarna (men jag kan ju ha fel) och eftersom det ju som sagt finns AP till wirestyrning så verkar det inte finnas någon anledning att bygga om av den anledningen.

Att det kan gå loss på 20-30000 med plotter och AP är jag medveten om, men jag vet ju också att det finns en hel del olika alternativ både billigare och dyrare, så därför tänkte jag fråga här...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bla bla

Redigerad av Wildeside
trött på sandlådan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wildeside:

1 Om det nu kostar ungefär lika mycket varför inte uppdatera till en modernare lösning, dom gamla skorvarna jag haft med vajerstyrning har ju inte direkt imponerat på mej.

Jag menade att själva AP'n kostar ungefär lika mycket. Att uppdatera till hydraulstyrning innebär ytterligare en kostnad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bla bla

Redigerad av Wildeside
trött på sandlådan
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bla bla

Redigerad av Wildeside
trött på sandlådan
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Wildeside:

Om det nu kostar ungefär lika mycket varför inte uppdatera till en modernare lösning, dom gamla skorvarna jag haft med vajerstyrning har ju inte direkt imponerat på mej.

 

22 minuter sedan skrev Wildeside:

Smakar det så kostar det, alternativt kan man köpa begagnade grejor om man inte har bortom brukar dyka upp på blocket både nu och då.

Just nu finns en hydraul styrning för 500 kr.

Du svarar inte riktigt konsekvent kan jag tycka. Först kostar det lika mycket så man kan lika gärna uppgradera. Sen ”smakar det så kostar det”. 🤔

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Du har koll på att autopilot till hydraul styrning och en skaplig plotter kostar 25000kr och uppåt plus installation, förutsatt att det redan finns hydraul styrning och att det går att koppla hydraul pumpen till rattpumpen.

 

1 timme sedan skrev Wildeside:

Blir det så mycket billigare att montera auto pilot på en båt med vajer styrning, finns det autopilot för vajerstyrning och framför allt blir det bra och pålitligt?

Jag skulle bygga om till hydraul styrning.

Det finns en äldre modell av autopilot, man ser den ibland på Tradera och Blocket. I princip består den av en elektrisk motor med ett kedjehjul som är förbunden med ratten med en ”typ” cykelkedja och ett motsvarande kedjehjul på styrväxelns axel. Kursen hålls med hjälp av en enkel fluxgatekompass eller liknande. Dessa brukar säljas för struntsummor, och dom går inte att koppla till modern navigationselektronik.

 

Albin 25 (som inte är någon snipa) är ju trots sin bottenkonstruktion förvånansvärt kursstabil, man behöver inte ratta hela tiden om havet är lugnt, vilket det bör vara när man färdas i den båten. 
 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Smakar det så kostar det, alternativt kan man köpa begagnade grejor om man inte har bortom brukar dyka upp på blocket både nu och då.

Just nu finns en hydraul styrning för 500 kr.

Ge dig, det är ju uppenbart för alla att du inte visste att man kunde ha autopilot till wirestyrning, eller ens att A25 hade sådan styrning. Men det är ok ;). Nu vet du ju.

 

Och TS har f.ö. redan svarat att det som det ser ut inte är aktuellt att byta till och ta investeringen till hydraulstyrning. A25 har heller inte rorkult, som i bygget du nämner ovan. Så lägg ner det för nu, budskapet att hydraulstyrning är bra (vilket jag i sig håller med om) har nog gått fram.

 

1 timme sedan skrev Wildeside:

googla runt lite men hitta inget om AP till vajerstyrning

Som man frågar får man svar 😛. Undrar vad segelbåtsägarna skriver in i sökfältet...

 

Edit: Vajerstyrningen i en inombordslösning med roder som på A25 är mycket driftsäker och det är ganska få av dessa tusentals som fått problem. Inser att @Wildesides dåliga erfarenhet dock är från annan båtmodell (rätta mig om jag har fel), och på t ex en utombordarinstallation där vajern är utsatt för vattenstänk hela tiden är ju förutsättningarna för lång livslängd mycket riktigt helt annorlunda.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bla bla

Redigerad av Wildeside
trött på sandlådan
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bla bla 

Redigerad av Wildeside
trött på sandlådan
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Wildeside:

Jag bytte ut gamla hydraul styrningen o plotter till nya grejor och installera en AP av samma märke som plottern.

Inte för att det blev billigt, men det är inte ovanligt att jag kör mellan 8-15 timmar i sträck både nu och då ensam i båten.

Underlättar livet avsevärt om man kan koppla av lite bakom rodret, laga/värma lite mat, koka kaffe och framför all gå på toa utan att undra vart båten är på väg.

Så för min del är det värt investeringen, men den höjer säkerligen inte båtens värde i närheten av vad det kostat.

Här är vi totalt överens! Kör också ofta längre sträckor och värderar att kunna slå en drill utan att bli nervös. Även att man slipper sitta och passa ratten är en fördel. 
Så jag tror vi kan ena oss om att en AP är en god investering om man som vi kör långa sträckor och som förmodligen inte betalar sig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@RandomCrafts, Ber om ursäkt (även å andras vägnar) för att tråden spårade ur lite, och det blev en del stenar kastade i det berömda glashuset....

----------------------

Börja med att titta på båt och skaffa ett exemplar som ni känner för och tycker är vettigt. Sedan blir det lite lättare att diskutera resten utan lika mycket antaganden och hypoteser när det finns en konkret båt att hänga upp det hela på. Vem vet, kanske mot förmodan hittar en superb A25 med kass styrning som då ändå måste åtgärdas....😁

 

Lyckat till, och vill du inte fråga om tips om A25 eller andra liknande båtar officiellt på forumet så är du välkommen att skicka PM. Jag har ägt en A25 under en tid (se min hemsida) samt även renoverat upp A25 från "skrot". Men tänk också på att det bara är en ägares erfarenheter. Det finns tusentals nuvarande och f.d. A25-ägare därute ;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...