Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jocke_ronnqvist

Funderingar kring rigg och segelyta

Rekommendera Poster

Jag seglar idag en Aphrodite 30 och det är egentligen den enda båt jag seglat och det oftast själv.

Man drömmer ju alltid om 3 fot till har jag förstått och det är inget undantag för mig 😄

Har lite funderingar kring vad jag vill ha för nästa båt och har nu hamnat på rigg och segelyta mm.

 

Bekväm som man är så har jag fått för mig att en båt med lite större stor + självslående fock (eller iallafall en fock) + gennaker skulle kunna vara en bra kombinationen för mig. Lite lättare vid kryss, men mer drivhjälp av en större stor och sen gennaker när det blåser lite mindre kanske.

 

Nu har jag Stor + Rullgenua 140% och en Spinnaker.

 

Kollar jag på lite båtar så får jag för mig att båtar från generationen efter min oftast går mer åt det hållet,  dvs större storsegel i kombination med fock istället för genua... Finns säkert en massa fel och brister i mitt tänk men förhoppningsvis så blir jag snart styrd på rätt kurs. 🙂

 

T.ex.

Aphrodite 30: Stor 17,4m2

Aphrodite 29: Stor 22m2

 

Comfort 32: Stor 20,6m2

Comfortina 32: Stor 29,9m2

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i din observation. 
På 70-talet var ”ton” regeln populär på havskappseglingsbanorna, och regeln premierade mastheadriggar med enorma genuor och smala akterskepp. Båtarna som gjorde bra ifrån sig i kappseglingarna ritades sedan om i familjeversioner och såldes på tävlingsmeriterna, utan en fundering kring vad som var praktiskt för familjen. Runt 1980 började man släppa på det tänket, och man ritade istället båtar som passade mer för familjesegling och struntade i mätregler, och då fick man bredare akterskepp samt högre partialriggar och mindre försegel. 
 

Vad var frågan? 
🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Nova, Contrast 33, Mani 32, Sunwind 33, är båtar som är optimerade med självslående fock och är bevisligen snabba på kappseglingsbanorna. Dessa är byggda under samma tidsepok och ligger i prisspannet runt 250-300’.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Du har rätt i din observation. 
På 70-talet var ”ton” regeln populär på havskappseglingsbanorna, och regeln premierade mastheadriggar med enorma genuor och smala akterskepp. Båtarna som gjorde bra ifrån sig i kappseglingarna ritades sedan om i familjeversioner och såldes på tävlingsmeriterna, utan en fundering kring vad som var praktiskt för familjen. Runt 1980 började man släppa på det tänket, och man ritade istället båtar som passade mer för familjesegling och struntade i mätregler, och då fick man bredare akterskepp samt högre partialriggar och mindre försegel. 
 

Vad var frågan? 
🙂

Ja du, det vet jag knappt själv. Men kanonsvar ändå 😅

 

Skämt å sido, det är väl mest tankar och funderingar kring vad olika konstruktioner och kombinationer innebär rent praktiskt osv. Jag har som sagt bara seglat min båt och mest koncentrerat mig kring den och försöker väl få lite grepp om vad som är annorlunda med andra båtar och riggar.

 

Första frågan är väl kanske lite om man kan få en likvärdig segling i moderata vindar med en annan båt med fock istället för genua. Och vad som då är annorlunda för övrigt som t.ex. skrov, roder osv. Lite som du var inne på i ditt svar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Albin Nova, Contrast 33, Mani 32, Sunwind 33, är båtar som är optimerade med självslående fock och är bevisligen snabba på kappseglingsbanorna. Dessa är byggda under samma tidsepok och ligger i prisspannet runt 250-300’.

Ok,

 

Har  kollat lite på Novan och Contrasten tidigare. Sunwind 33 är ny för mig men jag ska kolla in den :)

 

Vad innebär att dom är konstruerade för självslående fock rent konkret?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev jocke_ronnqvist:

Ok,

 

Har  kollat lite på Novan och Contrasten tidigare. Sunwind 33 är ny för mig men jag ska kolla in den :)

 

Vad innebär att dom är konstruerade för självslående fock rent konkret?

 

Ofta har båtar som är tänkt att segla med mindre försegel. En självslående är ju ofta mindre än en vanlig fock tom. Masten längre fram och större storsegel samt är ofta fylligare akterut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långa och något smalare båtar har ofta lite mindre segelyta och även en självslående fock och dom kryssar bra och har bra fart även på öppna bogar.

 

Om det är snabbare båt du är ute efter så skaffa en med ett högt SRS-tal. Sedan får man leta i listan efter vilka av de snabbaste båtarna som har självskotande fock samt om inredningen etc uppfyller dina krav :

https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/AlltduvillvetaomSRS/SRSTabeller

Tabell 2021 för kölbåtar: https://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList

 

Sedan finns det ju även katamaraner och trimaraner som seglar riktigt snabbt. Tex en Dragonfly 28 Sport,  

 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev makke_the_muss:

Ofta har båtar som är tänkt att segla med mindre försegel. En självslående är ju ofta mindre än en vanlig fock tom. Masten längre fram och större storsegel samt är ofta fylligare akterut. 

Ok, det låter ju logiskt om man vill ha liknande total segelyta... Blir båten orimligt lovgirig annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev per_62:

Om det är snabbare båt du är ute efter så skaffa en med ett högt SRS-tal. Sedan får man leta i listan efter vilka av de snabbaste båtarna som har självskotande fock samt om inredningen etc uppfyller dina krav :

https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/AlltduvillvetaomSRS/SRSTabeller

Tabell 2021 för kölbåtar: https://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList

 

Sedan finns det ju även katamaraner och trimaraner som seglar riktigt snabbt. Tex en Dragonfly 28 Sport,  

 

 

 

Egentligen inte, är väl mer ute efter om det är rimligt att kunna behålla fart fast med fock.

Jag nöjesseglar bara. Men det känns som att det finns väldigt mycket om inte mer att lära sig genom att kolla på tävlingsbåtar /rigg.

 

Kul klipp, man blir ju inte lite sugen på att få prova 😆

 

Tabellen var ju ett topptips! Att jag inte tänkt på det, har suttit och googlat för varje båt jag kollar och ändå bara fått hälften så mycket information 👌

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sidan 

https://www.sailguide.com/boats

kan du filtrera på SRS om du vill.

Klicka på "sökförstoringsglaset".

 

Här kan du även läsa vad ägarna tycker om de olika båtarna.

 

Generellt har jag inte upplevt att partialriggade båtar med fock seglar sämre/långsammare än mastheadriggade med stor genua (oftare tvärtom).

 

Däremot finns det moderna "familjeanpassade" båtar som seglar långsamt för att de är underriggade (har för liten segelyta).

 

När båtarnas storlek ständigt ökar blir en stor genua svår att hantera. Vår är 30+ m2 och det funkar bra, men en några fot längre båt med en genua på 50+ m2 blir nog bökig att hantera.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev jocke_ronnqvist:

Egentligen inte, är väl mer ute efter om det är rimligt att kunna behålla fart fast med fock.

Jag nöjesseglar bara. Men det känns som att det finns väldigt mycket om inte mer att lära sig genom att kolla på tävlingsbåtar /rigg.

 

Kul klipp, man blir ju inte lite sugen på att få prova 😆

 

Tabellen var ju ett topptips! Att jag inte tänkt på det, har suttit och googlat för varje båt jag kollar och ändå bara fått hälften så mycket information 👌

 

 

Trimaran e kul. Jag har dock bara en liten jolle på 4,5 meter och 3,2 bred men den pinnar på rätt bra ändå.

6DA0F733-19B7-4687-8EAF-5C54540F3008.jpeg

31529682-FAD6-46D8-B11D-B7E7CA731CA2.jpeg

B7419685-E47E-4F21-BAB5-15FF22DC85B9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jocke_ronnqvist:

Ok,

 

Har  kollat lite på Novan och Contrasten tidigare. Sunwind 33 är ny för mig men jag ska kolla in den :)

 

Vad innebär att dom är konstruerade för självslående fock rent konkret?

 

Jag hade tidigare en Dominant 78 där den var konstruerad för en självslående fock, det fanns inte utrymme för någon skotskena på skarndäck för genuaskotning. På den så konstruerade jag istället ett utskjutbart peke för gennaker och en code one.

B191A2A3-2514-4FB9-94FA-6E28A01A6122.jpeg

406B6D2F-96E5-4D9F-AACE-DE1DCA915961.jpeg

8BA0B24E-FE46-4787-872B-CCC2D57AE296.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jocke_ronnqvist:

Ok, det låter ju logiskt om man vill ha liknande total segelyta... Blir båten orimligt lovgirig annars?

Så blir det, för kölens placering följer ju med masten osv. Det är så klart en balansgång med skärning på segel osv med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jocke_ronnqvist:

Första frågan är väl kanske lite om man kan få en likvärdig segling i moderata vindar med en annan båt med fock istället för genua. Och vad som då är annorlunda för övrigt som t.ex. skrov, roder osv. Lite som du var inne på i ditt svar.

Ja, skulle jag säga. 
Framför allt om du har en fock med överlapp, självslående drar lite sämre när det öppnar upp. 
 

Skall man generalisera kring nyare/äldre båtar så har de nyare en effektivare köl- och roderprofil, bredare akterskepp som gör dem rymligare och mindre känsliga för vikt i aktern samt är formstabilare. 
Nyare har oftast rymligare toaletter då den ligger vid nergången och inte framme vid skottet. Nyare har en högre partialrigg, som fångar vindarna som finns högre upp i luften när det blåser lite vid vattenytan, och som låter som trimmas från sittbrunnen enklare än en masthead. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

På sidan 

https://www.sailguide.com/boats

kan du filtrera på SRS om du vill.

Klicka på "sökförstoringsglaset".

 

Här kan du även läsa vad ägarna tycker om de olika båtarna.

 

Generellt har jag inte upplevt att partialriggade båtar med fock seglar sämre/långsammare än mastheadriggade med stor genua (oftare tvärtom).

 

Däremot finns det moderna "familjeanpassade" båtar som seglar långsamt för att de är underriggade (har för liten segelyta).

 

När båtarnas storlek ständigt ökar blir en stor genua svår att hantera. Vår är 30+ m2 och det funkar bra, men en några fot längre båt med en genua på 50+ m2 blir nog bökig att hantera.

Aha, jag brukar hamna sailguide via Google, då missar jag ju dessa ypperliga funktioner 😀

Bra svar för övrigt, mer och mer faller på plats!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev pseudonym:

Trimaran e kul. Jag har dock bara en liten jolle på 4,5 meter och 3,2 bred men den pinnar på rätt bra ändå.

6DA0F733-19B7-4687-8EAF-5C54540F3008.jpeg

31529682-FAD6-46D8-B11D-B7E7CA731CA2.jpeg

B7419685-E47E-4F21-BAB5-15FF22DC85B9.jpeg

Jag tror dig, det ser otroligt kul ut.

Hade en Hobie Cat (tror jag det var) på min brygga förra säsongen men den är tyvärr borta nu. Hade varit skoj att prova :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev makke_the_muss:

Så blir det, för kölens placering följer ju med masten osv. Det är så klart en balansgång med skärning på segel osv med. 

Ok, vad gäller skärningingens påverkan pratar vi typ formstabilitet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, skulle jag säga. 
Framför allt om du har en fock med överlapp, självslående drar lite sämre när det öppnar upp. 
 

Skall man generalisera kring nyare/äldre båtar så har de nyare en effektivare köl- och roderprofil, bredare akterskepp som gör dem rymligare och mindre känsliga för vikt i aktern samt är formstabilare. 
Nyare har oftast rymligare toaletter då den ligger vid nergången och inte framme vid skottet. Nyare har en högre partialrigg, som fångar vindarna som finns högre upp i luften när det blåser lite vid vattenytan, och som låter som trimmas från sittbrunnen enklare än en masthead. 

Nice då är jag inte helt ute och cyklar med mina ideer då, toppen 👍 

 

Ang. Att man får mer yta där det blåser mer har jag inte tänkt på. Bara att man fångar mer vind totalt...  KLOCKRENT!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har möjlighet att köra både en 110 % fock och en självslående. 110 % är något litet bättre på kryss men som Peter K säger, när det öppnar upp är det svårt att få den att stå bra. Nu har jag låtit sy in en ögla en dm upp ovanför skothornet på självslående och sätter den i relingen via ett kastblock - då går det ganska bra men är lite mekigt. 

Men en självslående är fantastiskt om man inte måste segla optimalt.  Sätter man storen midskepps på skotbalken drar jag mig inte för att såga sig genom de besvärligaste passager trots att min båt är ganska lång och jag nästan alltid är själv.

Nu är det kul att kryssa och inte ett dugg jobbigt. 

Ska jag länsa eller slöra långt har jag en högt skuren genua, men jag drar mig för att skifta segel på profil, speciellt om man är själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Riga:

Jag har möjlighet att köra både en 110 % fock och en självslående. 110 % är något litet bättre på kryss men som Peter K säger, när det öppnar upp är det svårt att få den att stå bra. Nu har jag låtit sy in en ögla en dm upp ovanför skothornet på självslående och sätter den i relingen via ett kastblock - då går det ganska bra men är lite mekigt. 

Men en självslående är fantastiskt om man inte måste segla optimalt.  Sätter man storen midskepps på skotbalken drar jag mig inte för att såga sig genom de besvärligaste passager trots att min båt är ganska lång och jag nästan alltid är själv.

Nu är det kul att kryssa och inte ett dugg jobbigt. 

Ska jag länsa eller slöra långt har jag en högt skuren genua, men jag drar mig för att skifta segel på profil, speciellt om man är själv.

 

Intressant... Med öppna upp, menas det högre vinklar mot vinden då och att du inte kommer ut tillräckligt pga att skotskenan har en begränsning i sidled?

Du har ingen bild på  på konstruktionen med kastblock?

 

Pratade om en högre skuren genua med min segelmakare när jag beställde en ny, han pratade om bättre sikt bl.a. Jag antar att det finns andra fördelar?

 

Toppen info btw 👌

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självslående fock och ett code 0 / 1 / Gennaker eller lättare genua på ett peke för öppnare bogar borde vara en bra kombination. Lätt att sätta upp och ta ner. Går att reva och sätta från sittbrunn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev LuminaL:

Självslående fock och ett code 0 / 1 / Gennaker eller lättare genua på ett peke för öppnare bogar borde vara en bra kombination. Lätt att sätta upp och ta ner. Går att reva och sätta från sittbrunn. 

Låter bra 👌

Googlade lite på Code 0 för att få grepp på olika varianter och sprang på den här.

Mer lättöverskådlig än vad jag tidigare funnit...

 

https://www.sailmagazine.com/diy/reaching-sail-nomenclature

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jocke_ronnqvist:

Låter bra 👌

Googlade lite på Code 0 för att få grepp på olika varianter och sprang på den här.

Mer lättöverskådlig än vad jag tidigare funnit...

 

https://www.sailmagazine.com/diy/reaching-sail-nomenclature

 

Den där innehöll ett fint och bra diagram som visar vinklar på undanvindssegel. Jag som har en genua på min båt (överlappande fock funkar också rätt bra) kan lätt se att med en symmetrisk spinnaker får man segel som täcker hela registret, men har man en gennaker så blir det ett "hål" på länsen.
bild.png.84bee97cc782d55a133124a5ba7d7354.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mer jobb med en spinnaker än en Gennaker / code på ett rullsystem. Tanken var ett segel som täcker det vindregistret som en självslående fock har svårt med. 

 

Undanvind är inte jättebra för en Code 0 / 1 / Gennaker men det är mer yta än focken och fungerar ganska bra på undanvind i förhållande till en självslående fock. Fungerar bra i lätt vind bidevind. Så det är en bra kompromiss.

 

Jag gillar Spinnaker och använder den ganska ofta på min båt. Klarar hela vägen upp till bidevind med den 🙂 Men om jag byter båt så vill jag ha självslående fock och något större segel på rulle framför när det är undanvind eller lättvind. Viktigt att det seglet är lätt att ta ner och sätta upp så det används.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Peter_K:

Den där innehöll ett fint och bra diagram som visar vinklar på undanvindssegel. Jag som har en genua på min båt (överlappande fock funkar också rätt bra) kan lätt se att med en symmetrisk spinnaker får man segel som täcker hela registret, men har man en gennaker så blir det ett "hål" på länsen.
 

Good point!

Jämförde lite olika versioner av code/gennaker/spinnaker. Och det verkar ju bli en lucka när man närmar sig läns hur man än gör utan spinnaker...

 

Kan man halsa en gennaker och tjänar man något på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev jocke_ronnqvist:

Kan man halsa en gennaker och tjänar man något på det?

Gennaker är till för slör, och funkar bäst i slör. Såklart kan man skicka upp den på läns också, men en spinnaker är effektivare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gennaker på långt, svängbart peke borde kunna matcha en spinnaker rätt väl. I alla fall ta bort mycket av länsproblematiken med en gennaker som inte kan flyttas i sidled (dvs en normal), men utan att få hanteringsböket med en full spinnaker.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

En gennaker på långt, svängbart peke borde kunna matcha en spinnaker rätt väl.

Du får uppfinna en sådan och bli rik 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Jocke

Precis, på halvvind/slör måste jag ta ut den självgående till relingen. Tyvärr ingen bild men tänk att (kast)blocket hamnar i förlängningen av skotskenan för för focken. Skotar jag ut den så twistar den ut alldeles  för mycket, därav en extra ring en decimeter ovan skothornet. Då blir det ganska bra.

 

Den högt skurna genuan syddes just med tanke på att se framåt, min är dessutom en halvmeter för kort i förliket med flit. Jag vill ha absolut fri sikt under seglet när jag slöseglar. Och som syns står den som en dröm på läns.

Bild1.jpg

5.jpg

Redigerad av Riga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev LuminaL:

Det är mer jobb med en spinnaker än en Gennaker / code på ett rullsystem. Tanken var ett segel som täcker det vindregistret som en självslående fock har svårt med. 

 

Undanvind är inte jättebra för en Code 0 / 1 / Gennaker men det är mer yta än focken och fungerar ganska bra på undanvind i förhållande till en självslående fock. Fungerar bra i lätt vind bidevind. Så det är en bra kompromiss.

 

Jag gillar Spinnaker och använder den ganska ofta på min båt. Klarar hela vägen upp till bidevind med den 🙂 Men om jag byter båt så vill jag ha självslående fock och något större segel på rulle framför när det är undanvind eller lättvind. Viktigt att det seglet är lätt att ta ner och sätta upp så det används.

 

 

Känns ju som om nåt sådant skulle vara bra även i mitt fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...