Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nanabush

Projekttråd - Bygga om Hardtop till gäddracer

Rekommendera Poster

Jag tänkte lägga upp framdriften av mitt båtprojekt här. Jag räknar grovt med att bli klar till våren.

Det handlar om att ta bort hardtopen på en Herwa 16 och göra om den till en "modern" fiskebåt som ska trailas.

 

Jag kommer lägga upp frågeställningar här som jag litar på att hjärntrusten här på forumet kan hjälpa mig med 😀

 

Tanken är att rensa del helt och sakta börja bygga upp den med rejäla "stringers" samt förstärka akterspegeln med dubbla skivor björkplyfa som plastas in med 3-4 lager huggen matta 450g/m2 samt biaxial väv på minst 600g/m2. Jag vill att båten ska klara minst 50hk.

 

Den ska utrustas med rejäla stuvfack, elmotor i fronten, bra ekolod samt andra features.

 

Båten är 5,02 lång och 2 meter bred

 

Hur nära "målet" man kommer i slutändan återstår att se.

 

[BILD1]: En Herwa 16 i originalutförande

[BILD2]: Interiören när övre delen kapats bort.

 

 

D

 

herwa.jpg

20210805_185020.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag kapat ur durken och tagit bort den mesta flytskummet som fanns under. Nu visade det sig att det fanns en durk till. 

 

Det ska tilläggas att det sipprade fram vatten när jag tog bort skummet i fronten på båten. Därför känner jag att jag borde ta bort nästa lager durk också. Det bör ju finnas någon typ av Spant eller liknande där under. Man vet ju dock inte skicket på dom.

 

Det konstiga vara att denna durk inte sträckte sig hela vägen fram utan slutade någon meter innan frontens slut.

 

Vad tror ni? Bara att kapa upp?

båt_skrov.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu till nästa fråga. När man tagit ut allt inuti båten, ska man då vända på den och fixa den färdig utvändigt medans den är lätt eller kan det ställa till problem längre fram om skrovet är lite rangligt dvs. innan stringers, spant, durk och annat som stabiliserar båten är på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kapade även upp sista golvet i båten och hittade fukt. Jag vet att förra ägaren reparerade kölen så det kan ha smygit sig in den vägen. Nu ska jag snart vända båten och då måste nog kölen få sig en riktig genomsyn.

 

Det mest anmärkningsvärda var att det inte fanns mer än ett stöd i vadera ände av innan golvet. Inga riktiga "stringers" eller så. Det känns som om skrovet behöver stärkas upp rejält för det är rejält svajjigt nu.

 

Hur gör man enklast för att se om kölen kan innehålla fukt under ytan?

20210818_133046.jpg

20210818_132549.jpg

Redigerad av Nanabush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rensat så mycket är det enda fukten som kan ge problem sådan som finns i inplastat trä (bilden ovan). Jag tycker absolut att du ska förstärka det på något sätt, kan vara provisoriskt, innan du börjar vända på båten.

Övrig fukt i laminatet kommer torka under byggtiden, och fixar du botten så får du det tätt från utsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för att du tycker till. Uppskattar det. Jag får nog göra någon enklare förstärkning som du säger. Jag har fyra reglar från kant till kant på relingen men det är inte säkert det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De dubbla nu utrivna bottnarna är en viktig del i skrovets vridstyvhet, även sätesramarna har hjälpt till. Det finns några olika sät att få skrovet vridstyvt igen. Ett är att sätta in båda bottnarna igen med fräscht material och styva upp skrovets övredel med "spant", laminera tex. in halverade elrör upp mot sidorna.

 

En annan metod är två längsgående balkar som sitter samman med några tvärbalkar med jämna mellanrum. Balkarna kan med fördel svängas upp en bit mot akterspegeln så styvas den upp också. Sidorna styvas även här med inlaminerade spant. Jag skulle föredra den här metoden eftersom du nu kan skruva fast en durk i balkarna och använda en del av utrymmet mellan balkarna som förvaring.

 

Relingen kan styvas upp med att åter sätta in en några cm bred bit som sågas ut av den gamla överbyggnaden. Du skall likväl ha någon form av kant runt relingen så den gamla är en bra början.

 

Kom ihåg att göra flyttankar på strategiska ställen så sjunker båten åtminstone långsamt när olyckan är framme.

 

Allt det här behöver narurligtvis göras medan båten står upprätt. Den måste naturligtvis vara injusterad så den står i lod och våg medan du laminerar fast allting. Står båten tex en aning vriden när du laminerar in förstärkningarna kommer den för alltid att vara skev vilket kan ge en del oönskde egenskaper...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra åsikter. Jag har tänkt att lägga 2 eller 4 längsgående balkar med ett gäng tvärgående och lägga golvet på precis som du nämnde. Bra idé med elrören längs sidorna. Ska skissa lite på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en väldigt djup köl. Vet inte hur jag ska göra för att få ut eventuellt vatten som skulle hamna där. Känns som om konstruktionen är lite fel på det viset.

 

Visst, nu ska det inte hamna vatten där men OM det gör så vill man lätt få ut det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ganska lätt att få ut med en pump med slang, där sugslangen ligger nere i det djupa kölsvinet?

Så har jag det på min båt, med en tjoff-tjoff pump som sitter rätt högt ovanför vattenlinjen, med en backventil nere i änden på sugslangen så fungerar det utmärkt, inget vatten som rinner tillbaka ner.

 

Tjoff-tjoff är då ett annat utryck för membranpump, eller diafragma-pump.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. Spännande. Det får jag kolla upp :) Mycket bra förslag här. Det uppskattas. 

 

Jag bifogar två bilder för att visa hur min tanke är med färdig båt. Tanken är att interiören/layouten ska likna en ALUMACRAFT ESCAPE 165 CS. Drömma kan man alltid.

alumacraft.jpg

båtlayout.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har klantarslet varit i farten. Jag märkte att jag har varit igenom skrovet på tre stället med vinkelkapen :) 

 

Är det bara att slipa upp runt om och kona så att det sluttar ner mot jacket och sen plasta med små bitar och sen större och större? eller gör man annorlunda mot vanliga "hål"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är rätt på det! Men om det bara är jack så skulle jag nöja mig med matta på insidan och sedan snygga utsidan med spackel och färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-19 vid 13:39 skrev Nanabush:

båtlayout.jpg

Är det inte bra med en sump när man fiskar?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag skulle gärna ha en sump men jag vet inte riktigt hur jag skulle bygga den Annars får jag göra en fattigmanssump och ha rapalas syrepump kopplad till ett 12V-uttag och sen stoppa ner i en kylväska full med vatten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-21 vid 16:41 skrev Nanabush:

Är det bara att slipa upp runt om och kona så att det sluttar ner mot jacket och sen plasta med små bitar och sen större och större?

Ja. Man fasar av ytan 1:10, dvs 10 ggr större nedslipning än laminatets tjocklek. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick pris på divinycell idag. Bara för att göra "bottenstockar" eller så kallade stringers med en durk på skulle det kosta i runda slängar 12-13 000. Skjut mig i huvudet. 😱 Det blir en dyr båt i slutändan. Så man får nog krypa till korset och köra med Plywood i alla fall 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast du måste väl inte ha divinycell bara för att göra stringers eller bottenstockar?

Det är ju den krökta formen och glasfibern som ger styrkan, du kan ju använda ”vad som helst” som form att plasta på. 
Jag har gjort bottenstockar i liknande storlek på båt där jag byggde formen av dem av avloppsrör som jag halverade och sedan plastade över. 
 

Durken gjorde jag av plywood som jag la ett par lager glasfiber på varje sida på. 
Eftersom du har luft under den nya durken och inte skum, så är inte alls fukt samma problem längre. 
 

Med lite fantasi så kommer du nog billigt undan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag plastar in ett gäng halva rör med 3 lager 600g matta så får jag en rejäl styrka menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, visst.

Det är formen på glasfibern som du vill åt, i rören kommer inte tillföra någon styrka alls.

Förmodligen vill du ha fler lager glasfiber, 600 matta bygger ca 1 mm i tjocklek och du kanske ska gå upp till 4-5 mm tjocklek.

Jag hade lagt 5 lager, men jag har inte räknat på det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där divynecell-offerten, var det nån slags special-firma? Blir det sådär dyrt även om man köper från t ex Watski? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tips från en plastare att jag borde använda vinyelster i stället för polyester. Tankar på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Nanabush:

Jag fick tips från en plastare att jag borde använda vinyelster i stället för polyester. Tankar på det?

Varför tyckte plastaren det, är min tanke. Missförstå mig rätt - det finns säkert fördelar, men vad jag är nyfiken på är plastarens motivation till varför. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att det höll bättre sa hon. Jag vet inte om det är någon större skillnad om man plastar en fiskebåt men vad vet jag. Samma person sa att jag skulle använda formplyfa i akterspegeln och det säger alla andra är ett "big no no". Blir lite fundersam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att val av plast varken gör till eller från i denna båt, den största fördelen med vinylester är väl att den inte suger lika mycket vatten - tätare alltså. 

Och ingen formplyfa som du plastar in, det fäster aldrig! Formplyfa kan du gärna skruva utanpå för utombordarfäste. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Nanabush:

Samma person sa att jag skulle använda formplyfa i akterspegeln och det säger alla andra är ett "big no no". Blir lite fundersam.

Formplyfa är behandlad så att inget fastnar på ytan (betong främst), och skulle du använda det i en akterspegel får du ju en dålig vidhäftning mellan plast och plywood. Det är o-bra i min värld; men jag är ju ingen plastare…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga kring en sak som jag hittade på sidan av kölen. Vad är den till för?

 

INIFRÅN

20210906_153321.jpg

UTIFRÅN

20210906_153342.jpg

Redigerad av Nanabush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mysko ställe att sätta en sån ögla på....

Men kanske har den använts för att låsa fast båten dolt, en kätting från den där till en punkt i land en bit från båten syns ju inte så bra.

 

Men vem vet vad som gjorts på gamla båtar under åren... 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nanabush:

Jag har en fråga kring en sak som jag hittade på sidan av kölen. Vad är den till för?

 

INIFRÅN

20210906_153321.jpg

UTIFRÅN

20210906_153342.jpg

Jag skulle säga att det är en expanderdyvika, även om den är lite udda placerad

Om jag monterat en dyvika på sidan så hade jag valt denna typ istället:

 

25-4380_xl_1.jpg

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...