Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Har konstigt problem med kallvattnet i båten, både på toan och i köket. Men duschen funkar bra. Köpt båten såhär så aldrig sett hur det funkat innan.

 

Båten har en Marco UP2/E vattenpump vid vattentanken, som går direkt till en 0,6l ackumulatortank från Jabsco, sen vidare till kranarna. Varmvattnet via en Isoterm 16l varmvattenberedare också direkt efter ackumulatortanken.

 

I filmerna nedan är inte elpatronen i varmvattenberedaren igång så det kommer bara kallvatten.

 

Kallvattenkranarna gör ett gräsligt ljud och det blir full spruta direkt när man ska tappa kallt vatten. Varmt vatten funkar bra.

Samt att duschen funkar bra, både kallt och varmt vatten.

 

Kranar: 

 

Dusch:

 

 

Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår har du två frågor. 1 dåligt tryck i vattenkranarna och 2 att det låter mycket från pumpen. 
1. Tror jag kan bero på igensatta munstycken i kranarna. Det du visar med duschen tycker jag visar ganska likadant tryck även där fast det verkar vara mer då strålen sprids lite bredare. Därför tror jag inte det egentligen är igensatta munstycken i kranarna.
Andra tänkbara orsaker är läckage någonstans längs vägen eller att luft kommer in i pumpen på tank-sidan. Det kan ju också vara pumpen som ger lite dåligt tryck.

2. Jag tycker det låter som på många båtar. Kolla hur gummi-packningarna runt fästena på pumpen ser ut och om pumpen sitter på något mindre stabilt som fortplantar vibrationerna.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej trycket är det inget fel på alls, tänkte om det var för högt kanske?

 

Trycket i duschen och varmvattnet är bra och högt. Men på kallt så blir det hackigt, som att det är luft i systemet då det kommer inget och sen fullt om vart annat. Och då bara sprutar det vatten runt om som att trycket är för högt. Öppnar man kallvatten kranen fullt så låter den inget alls och det är riktigt bra tryck där också, nästan lite för högt :)

Redigerad av frankdaycruiser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Som jag förstår har du två frågor. 1 dåligt tryck i vattenkranarna och 2 att det låter mycket från pumpen. 
1. Tror jag kan bero på igensatta munstycken i kranarna. Det du visar med duschen tycker jag visar ganska likadant tryck även där fast det verkar vara mer då strålen sprids lite bredare. Därför tror jag inte det egentligen är igensatta munstycken i kranarna.
Andra tänkbara orsaker är läckage någonstans längs vägen eller att luft kommer in i pumpen på tank-sidan.

2. Jag tycker det låter som på många båtar. Kolla hur gummi-packningarna runt fästena på pumpen ser ut och om pumpen sitter på något mindre stabilt som fortplantar vibrationerna.

Pumpen är en kugghjulspump och det hörs på det vinande ljudet när kranen har stängts och trycket i systemet ännu inte kommit till brytpunkten för pressostaten. Jag gissar mer på att käglan i kranen glappar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag är nog inne på att det är något i kranarna som är galet, då duschen matas av exakt samma vattenkrets och den funkar fint. Samma med varmvattnet även om det går via varmvattenberedaren. Får montera isär kranen på något sätt och se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst, längst ut på ventilen som öppnar/stänger flödet satt en bit gummi. Den va lite hård och troligtvis åldrad. Hade ingen ny men vände de som satt där och problemet är borta till 90%. Ska försöka få tag i helt nya gummin så borde det ta bort det allra sista spottandet också.

300F4C5F-D850-4892-89AF-9B6EBC868A27.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...