Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Falukocken

Fyrbladig propeller ca 50 knop

Rekommendera Poster

Hej, köpte en Larson 206 senza 2006 årsmodell tidigt I somras.

Är mycket nöjd med båten, men nu till min fråga.

Hur mycket fart tappar man på att ha en fyrbladig propeller jämfört med en tre bladig.

Tidigare ägaren hade frusit sönder orginalblocket, 5.0 v8 mercrusier och ersatte det med en 5.7 v8 mercrusier block från 2017, 295hk (ska det vara minst. Ringde och pratade med affären där det nya blocket var inköpt och beroende på vad det var för förgasare på motorn så är det minst 295 hk) Proppellern som sitter på ska tydligen passa motorn och dess varvtal (sa förra ägaren som hade fått hjälp med att välja rätt propp när han köpte nya blocket)

Det sitter ett alfaone drev gen 1 på båten.

Den gör ca 55 mils/h (mätaren som sitter i båten) det är väl inte riktigt 50 knop. Har inte mätt med gps.

Läser om båtar typ lika stor som min men med 4.3 liters (6a?) som också ska göra 50 knop.

Är det bara propeller som är skillnaden eller är det också vad man  har för drev?

Motorn svarar bra genom hela registret, varvräknare har lagt av så jag kan inte säga hur många varv den är uppe i.

Inte för att jag brukar köra max så ofta bara nyfiken på om nån kan förklara. Tycker att min båt borde gå fortare om en liknande båt med 4.3 L också gör 50 knop?

Testade tidigare i somras, när den var helt ren under, så det kan inte ha med nån beväxtning under att göra.

Är den nån som kan förklara för en okunnig?

 

 

 

Screenshot_20210815-233319_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I regel om det är toppfart man är ute efter så är trebladig propeller att föredra.

Om man vill ha en bra marschfart brukar fyrbladiga propellrar vara att föredra.

 

Men om du tar reda på exakt fart och varvtal och vad för propeller du har nu, är det lättare att gå vidare.

 

Är det en fyrbladig med 21" stigning du har nu ?

Hur mycket ska motorn varva ?

 

Tryckloggar kan variera en del i exakthet, så dom är inte helt pålitliga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte ge dig ett exakt svar på din fråga men det är korrekt att fyrbladig ger lägre toppfart eftersom större total bladyta ger större vattenmotstånd. 

 

Men frågan är om man har som mål att kunna sega sig upp i ekipagets högsta möjliga toppfart? I så fall kanske man rentav ska skaffa en tvåbladig, för sådana är för maxad toppfart på lämpligt flytetyg…

 

För man förlorar en del annat på kuppen.

 

Efter första året med (förra) båten bytte jag från båttillverkarens specade trebladare till en fyrbladig och dessutom minskade stigningen något. Det blev en helt annat båt! 

 

Omdelbar planing och snabb sådan även med last, rentav planing och fint gångläge vid lägre hastighet, snabb acceleration efter fartsänkning p ga trafik eller svall och inte minst bibehållet grepp i vattnet i tvära svängar. Kanske 37 pigga knop istf 40 sega? Jag minns inte vad det blev, var så himla nöjd bara.

 

Tycker du ska börja med att skaffa en fungerande varvräknare  och en mobil med GPS annars blir det mycket gissningar, och kanhända också släppa fixeringen vid 50 knop. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...