Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
skargardstur

Borde den inte gå fortare? Uttern 495 HT

Rekommendera Poster

Idag provkörde jag en Uttern 495 HT. Förutsättningar:

-Uttern 495 HT i lätt bedagat skick med påväxt inkl ordentligt med havstulpaner, iaf på skrovets sida under vattenlinjen.

-Last: 3 pers (gissningsvis 250 kg), bra fördelade (en på förarplats och 2 under HT). Annars inget annat än startbatteri och ankare.

-Motor: 30 hk Suzuki 4-takt. Elektrisk trim som jag ställde på olika sätt under provkörningen.

-Väder: Enligt Smhi 6 m/s ( upp till 15 m/s i byarna), men inte så grov sjö. Jag upplevde inte att de ganska små vågor som fanns bromsade båten. Åkte åt flera håll.

 

Vid full gas gjorde båten 11 knop. Mer gick det inte åt något håll, eller med någon trimning. Borde den inte gå fortare? Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev skargardstur:

Idag provkörde jag en Uttern 495 HT. Förutsättningar:

-Uttern 495 HT i lätt bedagat skick med påväxt inkl ordentligt med havstulpaner, iaf på skrovets sida under vattenlinjen.

-Last: 3 pers (gissningsvis 250 kg), bra fördelade (en på förarplats och 2 under HT). Annars inget annat än startbatteri och ankare.

-Motor: 30 hk Suzuki 4-takt. Elektrisk trim som jag ställde på olika sätt under provkörningen.

-Väder: Enligt Smhi 6 m/s ( upp till 15 m/s i byarna), men inte så grov sjö. Jag upplevde inte att de ganska små vågor som fanns bromsade båten. Åkte åt flera håll.

 

Vid full gas gjorde båten 11 knop. Mer gick det inte åt något håll, eller med någon trimning. Borde den inte gå fortare? Vad kan vara fel?

Ja vad kan inte vara fel, men jag skulle börja med beväxningen under båten. Havstulpaner och annat på båtbotten påverkar farten mycket mer än man tror.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten går ju helt klart inte som den ska, men om det är en sommars fri beväxning av Bohuslänska havstulpaner så låter 11 knop fullt möjligt. Bra förhandlingsläge kanske?

 

Minns en gång för länge sen när jag köpte en liten båt med snurra och säljaren fick dra en halvtimma innan den ville börja gå igång. Under tiden sjönk priset med en tredjedel😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten väger 400 kg och en fyrtaktare mer än de äldre tvåtaktarna. Gör du ren botten kommer farten öka men jag skulle säga att motorn är lite för liten för båten om du vill åka snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!


Men innebär toppfart 11 knop under de här förutsättningarna att jag borde misstänka att något är fel på motor eller båt?

 

T ex dålig komp på en cylinder, eller att båten är väldigt tung pga vatten på något sätt har trängt in i konstruktionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är bara svårt att se skogen för alla träd.

Det är omöjlig att bedöma motorns och båtens skick med endast en hastighetsangivelse där bottens (och ev drev/propeller) skick/beväxning är den stora boven i dramat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett tulpaner etc under skrovet så är det en för klen motor för den båten. Vet inte vad den är ”typad” för men på min Yamarin 490 (utan HT, dvs säkert något lättare) har jag en 70 hk 4-takt. Går mycket bra. Hade tidigare en 50-hästare 4T på och det gick bra men inte lika fort. Säg att den med 70-hästarn gör 33 knop och med 50-hästarn gjorde 27-28.

Mot den bakgrunden skulle jag dra slutsatsen att motorn är för klen för båten.

Enligt sokbat.se är rekommenderad motor 40 hk men då är det de lättare 2-taktarna som avses och jag skulle gissa att även 40 är för klent om man pratar de tyngre 4-taktarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare att motorn är för klen för båten. Har en HT båt på 4,8m där jag tidigare hade en 30hk 2-takt. Den var svår att komma upp i plan med 3-4 pers och lite havstulpaner. Gick Max 10-12 knop. Utan tulpaner och i plan gjorde den 19 knop.
 

Nu har jag en 50 hk 2-takt och den går som en dröm, toppar 28-30knop utan tulpaner.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...