Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bipolaris

Förslag

Rekommendera Poster

Halloj! Hoppas att det här är rätt forum för denna fråga.

Jag har kust-skepparexamen & har tidigare ägt en Magnifik Midget väldigt härlig båt men passade bra då jag seglade ensam 

eller med min sambo. Nu har jag två barn och är ute efter en båt som har  lite "komfort" nu menar jag inte rinnande vatten dusch och avancerade kök mm utan basic så att man kan koka lite gröt kaffe  o hålla två barn på fyra nöjda med utrymme. 

Målet är att kunna vara ute i några veckor över sommaren dels havsseglats samt inomskärs, va ute ganska länga med MM men det skulle ju inte gå nu med utökad familj. Jag har seglat lite med en Albin express vilket är en relativt snabb o kul seglad båt rent seglarmässigt, men inte så mysig med familj (min åsikt) 

Då jag seglat relativt små båtar som MM söker jag nu en lite större men max typ 30 fot (med min erfarenhet tror jag att det är ungefär min nivå) 

 

Har kikat lite på en Allergo 30.. 

Har ni några tips?!? 

 

Jag är inte världsbäst på att stava så ber om ursäkt om saker är oklara. 

 

tack på förhand! 

 

 

Redigerad av Bipolaris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag valde en Albin 78 Cirrus (26 fot) för att segla hyggligt bekvämt med familjen (två barn 11 och 8). Funkar fint som första familjebåt, ingen lyx, lättseglad, vek men bra i lätta vindar. Byggdes 1978-84 så de är rätt gamla nu men också mycket prisvärda i mitt tycke).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta speciellt mycket om segelbåtar (men har seglat en hel del Express för många år sedan så jag förstår vad du menar) så tror jag du ligger rätt i storlek med runt 30 fot.

Men du bör tänka på att barn på fyra år är mest/mycket intresserade av att upptäcka saker så de behöver lite svängrum. Åtminstone enligt min erfarenhet.

 

Sen blir ju barnen äldre med tiden och intresserar sig för andra saker. Ena grabben tillbringade tex en hel resa genom Stockholms skärgård ner till Västervik med att läsa Harry Potter i ruffen. Det är bara ett exempel på hur olika fokus kan vara.

 

Kolla på många olika båtar. Fundera på vad som är prioriterat, tex kök, toa, ståhöjd i ruffen, sovutrymmen etc. Gå runt och "känn in" båtarna och ta med familjen, men kanske inte på alla båtar du tittar på. Det blir gärna så att någon får för sig att just den här båten ska "vi" ha fast den inte uppfyller kriterier som du/sambo redan bestämt är krav. Eller helt enkel tröttnar på att titta på båtar.

 

Bland det värsta du kan göra är att bli förälskad i en båt, ofta någon av de första du tittar på. (Lita på mig, jag har erfarenhet 😉.)

 

Min resa genom båtvärlden har, efter att ha haft ett flertal olika mindre motor- och segelbåtar, passerat genom fyra olika bobara motorbåtar innan jag hittat rätt. Det tar tid att lära sig vad som passar just en själv och familjen.

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på dina önskemål så skulle jag kika lite närmre på Forgus 31. Mycket bra seglingsegenkaper, styv, robust, bra åtkomst till motorn. Finns i två olika planlösningar, jag gillar den tidiga som byggdes till 1978 (tror jag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor av bra båtar i den storlek du söker. Till bra priser dessutom även om priserna stigit jämfört med för några år sen. Ett tips är att inte låsa sig till en viss modell utan istället leta efter ett exemplar som känns rätt vad gäller skick, utrustning, motor, segel etc i förhållande till vad du vill betala. Happy hunting! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Greip:

Finns massor av bra båtar i den storlek du söker. Till bra priser dessutom även om priserna stigit jämfört med för några år sen. Ett tips är att inte låsa sig till en viss modell utan istället leta efter ett exemplar som känns rätt vad gäller skick, utrustning, motor, segel etc i förhållande till vad du vill betala. Happy hunting! 

"Massor med bra båtar" ändå kan du inte nämna någon, vilket är vad TS efterfrågar. Att inte låsa sig till en viss modell, ger sken av att båtmodell inte spelat någon roll vilket är helt felaktigt. Samt hur ska TS veta vad dom är rätt båt? Det är väl därför hon skriver och frågar? Uppriktigt så fundera på hur meningsfullt ditt inlägg egentligen är för TS, det gör i alla fall jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... Inte kom TS längre av ditt inlägg heller. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla Batenanna

Typ testad båt. En Fortissimo. 

 

Albin Cumulus har jag. Bra för två personer. Så den blir för liten. 

Men i Albin familjen finns större. 

 

Comfortina, kan vara nåt att titta vidare på. 

 

Maxi 84, ungefär som min Cumulus. 

Maxi 95 är betydligt större. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Ja... Inte kom TS längre av ditt inlägg heller. 😉

Så sant, men förhoppningsvis blev TS hjälpt av mitt inlägg före det. Håller med om Fortissimo riktigt bra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...