Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gasgustav

CDI-trubbel?

Rekommendera Poster

Hoj

Har nyligen köpt en Mercury (brun) 50hk 4-cyl från 90-talet nån gång.

Går som en klocka då jag åker iväg,verkar gå bra så länge jag har den igång...stannar jag däremot å fiskar en stund eller gör nåt annat så går den på 3 när jag startar den...så  jävla skumt...bytte tändspolen,tänstift och tändkabel på cylindern som den inte gick på,ingen skillnad...kan det vara CDIn?

Heeeeelp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två eller fyrtakt? Partnummer på tändspole?

 

Vissa sena Merc 2-taktare saknar CDI-box. Istället finns motsvarande funktion inbyggd i varje tändspole som då kallas CD Modules, CDM. En egenhet hos dessa är att den CDM:en som orsakar felet kan sitta på en fungerande cylinder, så spara den du tro vara trasig tills det är utrett vilket du har tills du vet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan mer exakt info om årsmodell kan jag bara utgå ifrån hur de 4 cyl 2T Merc med CDI jag kollat på varit konstruerade. Utifrån det går det att dra slutsatser om ditt fel.

 

a. En enda laddkrets som kan vara uppdelad i hög resp lågfartspole, men det gör ingen skillnad.

b. Två triggspolar som servar två cylindrar var

c. En tändspole per cylinder

Du har uteslutit c. övrigt påverkar mer än en cylinder.

 

Om detta stämmer även på din motor och med antagandet att du lyckats med byte av grejor på den icke fungerande cylindern, så är det med 95 % sannolikhet fel i Switchboxen.

Vill du göra ytterligare felsökning innan du byter box kan du Googla CDI Electronics Trouble Shooting Guide, men då bör du veta vilken motor du har,

 

Notera att du oftast inte behöver byta tändspole, stift och kabel för att utesluta dessa som felkälla. Dessa brukar gå att swappa med en annan fungerande cyl. Flyttar sig inte felet så är grejorna OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för dina svar!

Med "Switchboxen" menar du cdin eller?

Tilläggas kan att jag skruvade loss cdin igår för att ta reda på nummret på den,vilket satt på baksidan,där upptäckte jag även att nån skrivit ordet "beg" med tuschpenna så man kan väl anta att det inte är  originalet som sitter där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gasgustav:

Tackar för dina svar!

Med "Switchboxen" menar du cdin eller?

Tilläggas kan att jag skruvade loss cdin igår för att ta reda på nummret på den,vilket satt på baksidan,där upptäckte jag även att nån skrivit ordet "beg" med tuschpenna så man kan väl anta att det inte är  originalet som sitter där...

Innan du helt ger up cdi så kolla så ingen av kablarna är oxiderade. cdi säljs ny tillverkade tydligen billigt på net on net billigare än vad man ger för beg- det fick jag reda på sist jag plockade fram en beg som  skulle säljas och ligger kvar här på skrivbordet.https://www.aliexpress.com/item/4000258580186.html?algo_pvid=82c678c4-cb20-4c13-86ae-e46955904b8a&algo_exp_id=82c678c4-cb20-4c13-86ae-e46955904b8a-131425541550_DSC033531.thumb.JPG.0eb0af0eb048813f0d4f40894c42f4f1.JPG

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@gasgustav Switchbox är vad Merc kallar sina CDI-boxar.

@Eile jag är tveksam att köpa dessa boxar. Original, CDI Electronics eller Sierra skulle jag hålla mig till. I lisor för Merc inlines som jag följt förekom ibland rapporter om problem med dessa no name kinaboxar.

Alla boxen har en stoppledning fram till startnyckeln. Denna stoppledning är i boxen inkopplad så att den hindrar tyristorerna att tända. Tyristorerna är kopplade till kondensatorerna laddas till 200-300 Volt relativt jord. Denna vill man under inga omständigheter ha fram till tändningslåset. En ansvarstagande tillverkare konstruerar därför in en säkerhetskrets som säkerställer att detta inte kan hända. I en Yamaha/Hitachi box jag öppnat var ca 1/3 av elektroniken till för att få detta skydd. Köper man en Kinabox kan man inte ens vara säker på att de bryr sig. Risken att någon skadas eller dör är säkert liten, men jag skulle inte vilja ta den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eile....betyder det att du har en beg liggande?

Min heter 332-5772...inget mer....dom jag sett heter så men med tillägget: A1,A2 osv...

Alltså t.ex 332-5772A1 osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt denna har du en classic 50 1979-1984: 

https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/mercury/2-takt/40-85-hp

 

Reservdelsnummer till original är 5772 A7. Finns på Marinshopen.

 

CDI Elecronics version heter 114 5772. Drev.se säljer denna. Skruvat har, men det tror jag är en Kinabox du kan köpa billigare på annat håll. Men fråga Skruvat om fabrikat, det kan ev. vara en Sierra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

332-577 i gjutet på baksidan på etiket framsidan 332-5772A1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan berätta att jag skickade efter en cdi box från kina ändå,fick den förra veckan,skruvade dit den å testkört idag och nu funkar det som det ska!!!!De va altså cdiboxen! 🙂 Tack igen för all hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra det funkade, från Kina, vad kostade en sån med frakter? Såg du om triggers också fanns som kina pirat, vet att min i framtiden bör bytas. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den gick på ca 450 totalt med tullavgift,gick förvånansvärt snabbt att få hem.Nej tyvärr,sökte bara på cdibox

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...