Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Johannesrolen

Oljeläckage VP MD7b

Rekommendera Poster

Halloj, under sommarens seglatser så uppstod ett mindre oljeläckage på vår MD7b sittandes på en Comfortina 32.

 

1) Det läcker inte så mycket, några 2-3 dl på ca. 100 distans motorkörning.

2) Ingen påverkan på funktion i övrigt

3) Det är helt klart motorolja.

4) Det verkar inte läcka vid tomgångskörning eller avstängd motor.

 

Nu till den stora frågan, vart börjar man felsökningen? Det ser ut som det droppar från en av skruvarna som håller oljetråget mot motorblocket. Tänker att jag byter den packningen i vinter, men det känns lite för enkelt. Finns det några samlade erfarenheter från vart läckor kan uppstå på denna motor eller andra liknande motorer? Har gärna lite fler uppslag på vad jag kan byta eller kolla när jag ändå är igång.

 

mvh

Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Johannesrolen:

Halloj, under sommarens seglatser så uppstod ett mindre oljeläckage på vår MD7b sittandes på en Comfortina 32.

 

1) Det läcker inte så mycket, några 2-3 dl på ca. 100 distans motorkörning.

2) Ingen påverkan på funktion i övrigt

3) Det är helt klart motorolja.

4) Det verkar inte läcka vid tomgångskörning eller avstängd motor.

 

Nu till den stora frågan, vart börjar man felsökningen? Det ser ut som det droppar från en av skruvarna som håller oljetråget mot motorblocket. Tänker att jag byter den packningen i vinter, men det känns lite för enkelt. Finns det några samlade erfarenheter från vart läckor kan uppstå på denna motor eller andra liknande motorer? Har gärna lite fler uppslag på vad jag kan byta eller kolla när jag ändå är igång.

 

mvh

Johannes

Att det läcker vid belastning tycker jag tyder på att läckaget är där det finns oljetryck och det gör det väl inte i tråget. Torka torrt och kör en stund med belastning och kolla igen var oljan kommer ut, 2-3dl per 100M borde inte vara svårt att se. Använd spegel och mobilkamera för bättre sikt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. Efter mycket torkande så har oljeläckaget och dess anledning hittats. Två bultar som håller transmissionskåpan (tror jag det är?) saknas.

 

 

image.png.e484133ba0b21fbb076aec91362ae0f6.png

 

image.png.465a2146ff5daa46736f4954a226f44b.png

image.png.b4b5d8a607524f8cd52c583192806716.png

 

https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7742080_023?path=MarineDieselEngines%2F7742080%2F7742080_2100%2F7742080_023

 

Någon som har bra koll på att läsa sprängskisser och kan motorn, är de skruvarna som jag markerat i bilden ovan som saknas? Tycker att det var svårt att förstå med min erfarenhet.

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som att det är skruvarna 15 och 16 som saknas.

Du får se upp så att de inte är för långa, så att de går emot något drev inuti motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...