Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Themariner

Maxi Fenix sprickor/skador synliga i dinett stuv?

Rekommendera Poster

Är spekulant på en Fenix från 1984 som vi tittade på idag och hittade konstiga sprickor/skador och eventuell udda reparation under den aktre dinett soffan. 

 

Hoppas nån kan hjälpa med teorier vad som hänt eller vilken skada detta är men även om detta utrymme har blivit omgjort från orginal, det ser ut som nån fyllt det med typ plastic padding, målat över och sedan lite mer plastic padding för att dölja nya sprickor. 

 

Runt köl och motor syns inga större skador, lite lättare sprickor som jag inte uppfattar som allvarliga.

 

Soffan till höger/akterut:

iv6KhBw.jpg

 

Närbild:

YBvstvR.jpg

 

Under soffan till vänster:

GWfUvRt.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är förmodligen läge att anlita en besiktningsman eller nån som sysslar med båtreparationer innan du går vidare. 

 

 

Ser ut att varit med om en ordentlig grundstötning. Och att området med sprickorna tryckts uppåt. 

Kan detta möjligen vara mitt för akterkant på kölen? 

Om det är så, kommer det att kosta en hel del att åtgärda. 

Kommer knappast att täckas av  någon försäkring, som du nytecknar. 

 

Men givet kan jag ha fel... 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ihop det, tänkte oxå en grundstötning men då borde det även vara stora skador i fram och bakkant vid kölen men det ser normalt ut. Även motsvarande yta under kök/babord sida ser bra ut. 

En annan teori är att den ramlat på land men då borde skadan vara högre upp.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nån fyllt utrymmet med typ 5 cm tjockt lager plastic padding så blir det sprickor som dessa av att skrovet rör sig så det hade även hjälpt om nån kunde bekräfta att detta utrymme ser ut som bilderna i original eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en för hårt ansatt stötta som trycker på ännu mer när marken fryser snabbt? Jag  har sett båtar med stora intryckningar vid stöttor efter en köldknäpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det inte sitta ett kylskåp där? Då kanske det inte var så noga med underlaget? kanske inte är en skada utan mer dåligt underlag?

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå sett många båtar med stöttor som pressar upp undersidan på skrovet så kanske är det vad som hänt.

Fick några svar i en facebook grupp för Fenixen och det var tydligen samma för många andra men inte ett allvarligt problem. 

 

Kylskåpet var på andra sidan om jag minns rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Themariner:

Jag har oxå sett många båtar med stöttor som pressar upp undersidan på skrovet så kanske är det vad som hänt.

Fick några svar i en facebook grupp för Fenixen och det var tydligen samma för många andra men inte ett allvarligt problem. 

 

Kylskåpet var på andra sidan om jag minns rätt. 

Undrar om det inte ska vara ett  fläktkyl under sitsen orginal. Kanske beroende på årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...