Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
katarina_bodin80

Montera knap/pollare I fören - 1 i mitten eller 2 på sidorna?

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Då båten inte varit ute på mer än dagskryssningar någon gång i tiden och dessutom är byggd för att vara på lugnare vatten behöver jag även se över utrustning för förtöjning I fören. 

 

Idag sitter två halkipar och en nättare knap - vilket blir för litet när jag kommer med 2 x 14 mm förtöjningslina. 

 

En tanke är att byta ut befintlig och sätta dit en ny mitt på båten, där nuvarande sitter idag - är dock osäker på hur/om halkiparna kommer att hålla (tror de kommer att ta för mycket tyngd då jag misstänker att förtöjningen går något bakåt igen för att komma till y-bommarna). 

 

En annan tanke är att låta befintliga sitta kvar och sätta ut antingen

- en ensam långt fram i fören eller

- en på vardera sida fast lite längre bak. 

 

(- en på vardera sida fast ganska långt fram är kanske inte en bra idé?) 

 

 

Vad är fördelarna/nackdelarna med de olika monteringssätten? 

 

 

 

* Bild på nuvarande utrustning 

* Bild bara byta ut den i mitten 

 

 

IMG_20210815_160810.jpg

IMG_20210815_161003.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

* Bild sätta två långt fram 

 

* Bild sätta två bakom nuvarande halkip 

 

 

(behålla nuvarande för att slippa risk med läckage och svagare hull och slippa laga?) 

IMG_20210815_160926.jpg

IMG_20210815_161021.jpg

IMG_20210815_160845.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

* Bild EN långt fram

(hur långt fram??) 

 

Bild 1 och 2 är den placerad lite ängre bak

Bild 3 och 4 = längre fram

IMG_20210815_161144.jpg

 

IMG_20210815_161149.jpg

IMG_20210815_161217.jpg

IMG_20210815_161230.jpg

Redigerad av katarina_bodin80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att ge råd, men mät ut ett bra ställe där det är lätt att komma åt med underläggsplattan och muttrarna på undersidan. Längst fram kan det vara väldigt svårt att komma åt med hylsnyckel eller annat verktyg.

Dessa knapar skall även vara lätta att nå, men får inte sitta i vägen så att man kan snubbla på dem, då är dom istället en säkerhetsrisk.

 

Jag kan tycka att en knape på mitten av däcket kan räcka, men det är aldrig fel med två. En i mitten kan man ju dessutom snubbla på.


Varför inte byta ut halkiparna mot knapar? Så är det på min båt som väger omkring fem ton och är nio och en halv meter lång. Knaparna eller pollarna, vad vi nu kallar dem, sitter längst ut på sargen som går runt däck, jag skall ta en bild åt dig.

 

Var du en sätter knapen/pollaren, skall du ju då som vi skrivit förut, ha en underläggsplatta, och helst även låsmuttrar (Nylock), det skall vara generöst med marintätningsmassa i hålen och på undersidan av knapen/pollarens undersida, och det gör ingenting att du kladdar in även underläggsplattan med detta klet. Använd engångshandskar, maskera med maskeringstejp där du inte vill ha tätmassan och tag inte på dina snyggaste kläder...😃 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

64A7CA22-B0C3-4A3C-87F7-69C1CD5F1ACB.thumb.jpeg.149e37dc6e47fe2eb7179e8cbbb08530.jpeg

 

Så här ser det ut på min båt, halkipar saknas, och jag vågar nog påstå att detta arrangemang är vanligt på litet modernare båtar, kan vara så att halkiparna hör historien till, sällan man ser sådana på moderna båtar, fela mig om jag har rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

64A7CA22-B0C3-4A3C-87F7-69C1CD5F1ACB.thumb.jpeg.149e37dc6e47fe2eb7179e8cbbb08530.jpeg

 

Så här ser det ut på min båt, halkipar saknas, och jag vågar nog påstå att detta arrangemang är vanligt på litet modernare båtar, kan vara så att halkiparna hör historien till, sällan man ser sådana på moderna båtar, fela mig om jag har rätt.

Fördelen med halkip är att man frikopplar förtöjningslinans dragriktning från knapens optimala riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14mm lina hur mycket väger båten och hur utsatt läge är det du ska förtöja på.

Tycker spontant att 14 mm lina på den lilla båten är lite väl grovt.

Kanske har fel men min båt på 4,5 ton förtöjer jag med 14 mm lina, ligger iof skyddat för väder men stora svall förekommer emellanåt från stolpskott som inte har en uppfattning av vad 3 knop är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Fördelen med halkip är att man frikopplar förtöjningslinans dragriktning från knapens optimala riktning.

Tja, så har man nog tänkt sedan den dagen man började att förtöja fritidsbåtar, och det är ju inget fel med det.

Men jag har sett lossryckta halkipar på både gamla och nyare båtar, både på segel- och motorbåtar.

11 minuter sedan skrev Wildeside:

14mm lina hur mycket väger båten och hur utsatt läge är det du ska förtöja på.

Tycker spontant att 14 mm lina på den lilla båten är lite väl grovt.

Kanske har fel men min båt på 4,5 ton förtöjer jag med 14 mm lina, ligger iof skyddat för väder men stora svall förekommer emellanåt från stolpskott som inte har en uppfattning av vad 3 knop är.

Det är väl aldrig fel att förtöja för storm, men det skall ju inte bli jobbigt och omständigt med kraftigare förtöjningsgods. Å andra sidan ser man ju hur en del förtöjer sina dyrbara båtar med ”tvättstreckslinor”.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, så har man nog tänkt sedan den dagen man började att förtöja fritidsbåtar, och det är ju inget fel med det.

Men jag har sett lossryckta halkipar på både gamla och nyare båtar, både på segel- och motorbåtar.

Det är väl aldrig fel att förtöja för storm, men det skall ju inte bli jobbigt och omständigt med kraftigare förtöjningsgods. Å andra sidan ser man ju hur en del förtöjer sina dyrbara båtar med ”tvättstreckslinor”.

Man ser både bu och bä hur folk förtöjer och med vad.

Men en 14 mm lina tål i runda slängar 3 ton, har man en båt som väger 5-6 hundra kilo så känns det lite överdimensionerat.

Jag ligger iof långsides och har 4 förtöjningstampar till bryggan så att alla skulle brista samtidigt ser jag som ganska otroligt.

Men man ska aldrig säga aldrig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 12 mm lina till min segelbåt på strax under tre ton i många år nu. 14 mm till den båten låter lite överdimensionerat. Med grövre lina får man sämre knopar på knapen, dvs större risk att de lossnar. Som någon skrev; 14 mm klarar tre ton - du kan alltså hänga sex av dina båtar i en och samma lina innan den brister. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du ha två pollare, har man bara en så är det alltid den undre linan på pollaren man vill justera för att ändra läge mot bryggan eller stenen man ligger vid. Sätt dom dessutom inte så långt fram så att dom är i vägen när du ska kliva ombord.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Wildeside:

14mm lina hur mycket väger båten och hur utsatt läge är det du ska förtöja på.

Tycker spontant att 14 mm lina på den lilla båten är lite väl grovt.

Kanske har fel men min båt på 4,5 ton förtöjer jag med 14 mm lina, ligger iof skyddat för väder men stora svall förekommer emellanåt från stolpskott som inte har en uppfattning av vad 3 knop är.

Samma här!

På en 14 mm lina har du en brottlast runt 3 000 kg.

Du kan lyfta massor av dina båtar i en lina.

Dessuto  blir en 14 mm lina väldigt stum för din båt och dessutom ohanterlig.

 

10 mm linor känns mera lagom!

Brottlast runt 1 500 kg.

Sedan vet jag att försäkringsbolagen "överdimensionerar" sina krav på förtöjningslinor.

 

Den här varianten skulle jag valt, men med knapar för 10 mm linor.

 

Ta bort knapen mitt på fördäck innan du sparkat sönder dina tår...

8 timmar sedan skrev katarina_bodin80:

 

IMG_20210815_161021.jpg

IMG_20210815_160845.jpg

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för sen återkoppling. Har läst alla era tankar och tagit till mig av dem. TACK! 

 

När jag köpte linorna utgick jag från en gammal broschyr som jag hänvisade till tidigare. I samband med att jag skrev till dem i ett annat ärende fick jag till mig att de kommer revidera broschyren eftersom materialutvecklonngen går framåt och de inte kan hålla sig uppdaterade om alla dimensioner och vad de tål. De hänvisar istället till tillverkarnas uppgifter. 

 

Detta tillsammans med era inlägg gör att jag kommer byta ut 14mm linorna till 12 mm (är inte riktigt redo att gå ner till 10mm).

 

Halkiparna är jag något oroad för att använda då den ena skruven som den sitter fast i har hamnat på ett ställe där det inte gör att sätta någon bricka - den sitter alltså enbart med en liten (M4?) skruv och mutter..... 

 

Denna oro tillsammans med att Ni även bekräftar mina tankar om att sätta 2 knapar/pollare är det vad jag kommer göra. Butiken har fått skicka efter underläggsplattotna då de inte hade dem inne när jag var där. 

 

Har dock inte bestämt mig för om jag ska ta bort de gamla förtöjningarna eller inte - har en tanke om att i en framtid kanske sätta en enkel ankarrulle längst fram I fören och då skulle de kunna koma till nytta. (Plus att det ev. är större risk för att det ska läcka in vatten om jag ger mig på lagningar än att låter befintligt sitta kvar). 

 

 

Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska förbereda linorna för att förtöja med fören eller aktern mot bryggan. 

Fördelen med att lägga akter mot bryggan är att båten får ta upp vågor från rätt håll. 

Vet Ni om det fortfarande är big no-no med karbinhakar för att fästa linan i förtöjningsöglor på akterspegeln = enbart merxhake?

Eller är detta också något som ändrats med tanke på materialutvecklingen? Ser ju till och med att det säljs färdiga förtöjningstampar med karbinhakar på.... 

Det är ju onekligen smidigt att vara kunna haka i båten och så är förtöjningen klar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev katarina_bodin80:

Vet Ni om det fortfarande är big no-no med karbinhakar för att fästa linan i förtöjningsöglor på akterspegeln = enbart merxhake?

 

Mina aktertampar på "hemmaplatsen" har faktiskt karbinhake mot bomöglan, även om de sitter där hela sommaren. De flesta som säljs idag är inte den "gamla" typen med en enkel flärp som bara täppte till glipan, utan har en profil som går in och låser även i längsled. Dessutom är det svårare att något som "glider" på utsidan skulle flytta spärren, då den är helt slät:

image.png.2869600d923fa972f869a56c518c48ae.png

 

Den här känns däremot mer tveksam och skulle jag inte ha som permanent förtöjning (trots att den är dyr och säljs av en båttillbehörskedja):

image.png

Om man sedan väljer någon dimension kraftigare än man behöver finns ännu mer marginaler.

Men det är klart - finns ju schackel med skruvlåsning som är nästan lika smidiga (om inte skruvanordningen kärvat ihop, förstås)....

 

Edit: Istället för plattor kan ofta s.k. båtbrickor användas. Finns hos Biltema och nästan överallt i RF. De har mycket stor ytterdiameter, och även om de inte ger lika stor yta på insidan som en mothållsplatta är det ofta "good enough".

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gå på förslaget ovan att komplettera med ett knap på varje sida och låta de gamla beslagen sitta kvar.

Gjorde det på vår Flipper 850 och det blev en rejäl förbättring.

Inte fel att ha en tredje fästpunkt för tillfällig hop i land-lina.

Saknar just det på vår Saga 310 som vi har nu men dessa är ju lite tyngre båtar så det är mera kritiskt om vinden friskar i fr fel håll.

Det där med fjäderbelastade hakar går bort.

Tänk på att din båt i princip hålls på plats av fjädern, inte den grova haken du har i handen.

Knyt manuellt och sov got om natten 🙂

Vi hade sådan hake på ankaret till vår hardtopp för länge sedan.

Tänkte aldrig närmare på det förrän haken kom upp utan ankaret en dag.

Blev  förtöjning på stranden den dagen, sedan dess gäller chackel och inget annat.

 

// Mats W

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två halkipar som sitter långt fram som jag aldrig använder, därför att det då blir för stor vinkel mellan linorna och därmed onödigt stora påfrestningar när båten rör sig i längsled. Eftersträvar i stället att ha rät vinkel mellan linorna från knaparna som sitter en halvmeter längre bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...