Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hugo_K

Vatten trycks mätare merc 850 1972

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill installera en vatten trycks mätare på min merc 850 1972 4c men jag har lite problem med att hitta vart jag skall ansluta den till. Man vill ha den så högt upp i vattenkanalerna som möjligt men det värkar inte finnas så bra om ställen att koppla in den på.

 

Finns det någon som har koll på vart man kan koppa in den på?

 

//Hugo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en fingängad mässingsplug i kylmantelocket. Ca 10 mm dia. Byt till en vinkel med anlutning för slang till tryckmätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev guestsson:

Det sitter en fingängad mässingsplug i kylmantelocket. Ca 10 mm dia. Byt till en vinkel med anlutning för slang till tryckmätare.

Hej

Är det denna plugg du menar?

20200915_113135__01.thumb.jpg.e97db2d83b85965f4a7c41962f6f0c3d.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nej inte den. Jag menar det som de flesta skulle kalla topplocket ,men som inte är det utan har samma funktion som den du fotat. Plugg nr 30 i denna sprängskiss:

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1850503/end-caps-manifold-and-exhaust-covers

 

Sorry att jag var otydlig. Klokt att ha koll på kylvattentrycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Hej, nej inte den. Jag menar det som de flesta skulle kalla topplocket ,men som inte är det utan har samma funktion som den du fotat. Plugg nr 30 i denna sprängskiss:

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1850503/end-caps-manifold-and-exhaust-covers

 

Sorry att jag var otydlig. Klokt att ha koll på kylvattentrycket.

 

Hmm, av de bilderna som jag tog av cylinderhuvudet värkar jag inte ha en sådan plugg på "topplocket". Det enda jag har är utmatningen av kylvattnet i mitten av plattan.

 

Jag undrar om de kan skilja sig mycket emellan de olika åren på motorerna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev guestsson:

Pluggen sitter mellan cyl 2 och 3. Det verkar som att en del lock har gjutvårtan, men saknar hål och plugg. Här ett med plugg: https://www.ebay.com/p/1928782411?iid=303642723992

Är det inte där utmatningen av kylvattnet kommer ut? Känns ju som jag inte kommer få något tryck i tryckmätaren om jag sätter den där?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe ingen utmatning där, du kan ta ut vattentrycket där. Jag tog ut motorns vattentemp där.
Dålig bild ( många år sedan) men den gråa adaptern med givare syns mellan 2 o 3.

 

image.png.ed77e60af14f3891bfc5664c0f58efe2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Gelis:

Näe ingen utmatning där, du kan ta ut vattentrycket där. Jag tog ut motorns vattentemp där.
Dålig bild ( många år sedan) men den gråa adaptern med givare syns mell

Hmmm

Då måste något vara lite skumt på min motor, min vattenutmatning kommer där ifrån. Det går en slang ifrån mitten av "topplocket" ut till botten (boten cowel) (vet inte vad den heter på svenska).

(Förlåt för suddig bild) Det är då röret som kommer emellan  cyl 2 och 3.

Jag har alltid tyckt att det är lite udda att vattnet skulle komma ut i mitten av motor blocket, det brukar ju oftast vilja komma ut ur toppen av motorn... 20200913_134128.thumb.jpg.940363962d033279092b7e2f6b023761.jpg

 

Redigerad av Hugo_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmatningen du talar om är skvallerstrålen, den behöver du inte om du har en tryckmätare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev guestsson:

Utmatningen du talar om är skvallerstrålen, den behöver du inte om du har en tryckmätare. 

Om jag inte behöver en skvallerståle, kommer kylvattnet ut ur avgassystemet då, för jag ser en heldel komma ut ur de övre avgasutsläppen vid tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattnet dumpas tillsammans med avgaserna. En liten mängd kan komma i avgashålet baktill på riggen. Det lilla som kommer i skvallerstrålen har mycket lite inverkan på kylningen. Detta vatten letar det sig istället ut via avgassidan om babord. Du kan lugnt täppa igen skvallerstrålen 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev guestsson:

Kylvattnet dumpas tillsammans med avgaserna. En liten mängd kan komma i avgashålet baktill på riggen. Det lilla som kommer i skvallerstrålen har mycket lite inverkan på kylningen. Detta vatten letar det sig istället ut via avgassidan om babord. Du kan lugnt täppa igen skvallerstrålen 🙂

 

Tack så mycket för eran hjälp. Visste inte att all kylvatten skall komma igenom avgassystemet. Då vet jag hur jag skall kolla in allt. Tack igen🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...