Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
GTI

Vetus 27 hk tappade plötsligt kraft

Rekommendera Poster

Har en Monsun med en Vetus 27 hk årsmodell 2010. ca 460. gångtimmar och servad enligt manualen. I förrgår på väg från Limhamn till Ven under motor tappades den plötsligt kraft strax söder om Borstahusen. Den så att säga bara lade av,. Varvtalet sjönk från ca 2000 rpm till ca 1500 utan föregående varning. Jag försökte dra på med reglaget. Den varade upp tillfälligt och sjönk sedan sedan till runt 1500 - 1700 rpm. Haltade in till Borstahusen över natten.  Väl i hamn körde jag manöver fram och back men vågade inte dra på fullt med tanke på förtöjningarna men allt kändes ok. Provade i neutral, drog på direkt vid motorn som villigt varvade upp utan problem till över 2000 rpm. Vid hemgång låg den runt 1800 rpm i ca 4 knop. Normalt kan jag dra på upp till strax under 3000 rpm och dryga sex knop i bra väder. Kollade manualen och listan på orsaker sträckte sej från filterbyte och annat.

Det märkliga är att det skedde på en sekund. 5,5 knop och strax över 2000 rpm till 3,5 knop och ca 15-1600 rpm.

 

Input mottages gärna från Vetusägare och andra 🙂

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle misstänka att det är skräp i bränsleledningar (eller ev. filter eftersom) det kom plötsligt.

Det kan sitta något större "skit" i röret i tanken.

 

Bränsleflödet räcker när motorn är lågbelastad (låg fart eller högt varv utan belastning), men inte när det krävs lite mera bränsle.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey har en mycket bra teori. Råkade ut för samma problem för många år sedan, motorn gick normalt obelastad men orkeslös med växel i. Efter en stund stannade den helt. Först trodde jag något fastnat i propellern men det gick att rotera axeln som vanligt. Visade sig att CAV-filtret var helt igensatt av stora svarta spindlar! Detta var på våren någonstans i Italien. Förmodligen hade spindlarna övervintrat i i sjömackens slangar och sen hade jag tankat först av alla på våren (jag brukar använda en tratt med sil om jag är osäker på bränslekvaliteten men självklart inte denna gång...). Nytt CAV-filter, nytt finfilter och blåste ur slangen mellan tanken och CAV sen var allt som vanligt igen. En erfarenhet rikare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite feedback på den plötsliga varvtalsreduceringen. 

Hade en motormekaniker i båten, som snabbt konstaterade flera fel.

En skruv under/innanför luftfiltret satt löst och släppte in luft och bränsle ut.

Mekaniken från gasreglaget fallerat. Ett plastfäste som gått av och vajern/reglaget kunde röra sej fritt och inte svara på manöver från styrman.

Plastfästet strax innan övergången till mekaniken på "trotteln" hade en för stor skruv som betade sej in i slangen för huvudintaget  till kylvatten från sjön. Ajabaja - risk för framtida kylvatten på motorn och förlust av kylning.

Summa - väl värt 1,5 timme av en mekaniker.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GTI:

Mekaniken från gasreglaget fallerat. Ett plastfäste som gått av och vajern/reglaget kunde röra sej fritt och inte svara på manöver från styrman.

Den borde jag ju tänkt på eftersom jag själv drabbats av liknande två gånger.

 

Båda gångerna har vajern gått av, eller snarare stången i vajerns ände.

Båda gångerna har problemet lösts tillfälligt med gummisnöre som gjorde så att motorn gick med full gas och den avbrutna stången fick trycka tillbaks "gasen" fär att minska varvtalet.

 

I mitt fall tappade jag dock all kraft ner till tomgång, så det var mera uppenbart vad som hänt.

 

Bra att det löste sig och även bra att få lite feedback.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...