Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

odör på toaletter

Rekommendera Poster

vi har 2st elektriska toaletter på vår båt. Märkte idag luktade från ena toan fast det var på den andra vi använda men antar

lukten kom upp från systemet. Läste någonstans det kunde vara bra att slänga i någon tablett i toaletterna då och då för hålla

en bra lukt. Tips på vad man skall slänga i toaletterna? (fick även tipset att aldrig slänga i toapapper i toaletterna för det kunde fastna med

tiden fast det var papper som var gjort för båtliv så vi slänger inget papper i toan längre)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lukt kan komma från alla möjliga ställen. 
Det är inte så att toaletterna delar tank, och tanken sitter i det utrymmet lukten kom? Är luftningen OK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi spolar ur toasystemet med sötvatten när vi lämnar båten för havsvattnet ruttnar i slangarna.

En del tror på att en avskalad kopparledning inne i spolvattenslangen.

Finns dofta gott tabletter till spolvattenslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej
De delar tank och lukten kom efter en av oss gjort nr 2 i andra toan.

Det står i manual att toan skall ta in havsvatten när man spolar men det ser väldigt rent ut och luktar inte så börjar undra om man inte kopplat in gråvatten tankens vatten.

Vilka tabletter bör man använda?
Vi har också fått att vår holding tank är 100 procent full fast bara spolat någon gång så börjar undra om sensorn där är smutsig för svartvatten tanken är stängd så det är inte att havsvatten åkt in där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev MickeWic:

Vi har också fått att vår holding tank är 100 procent full fast bara spolat någon gång så börjar undra om sensorn där är smutsig för svartvatten tanken är stängd så det är inte att havsvatten åkt in där

Jag förstår inte vad du menar här… åkt in havsvatten i tanken? Hur då?

Är tanken tom eller är det ”skit” i den?

Fungerar luftningen som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolar väl inte med dricksvatten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft odörer i många år från taoasystemet. 

Ny handpumpad toastol för nåt år sen. 

 

I år. Bytt slangar, haft ur septiktank som provtrycktes. 

Kollat alla slanganslutningar. 

Alltid lite Permatex innan åtragning med slangklämmor. 

Ny Macerator pump, den större köpt på Hjertmans. 

 

Lika tusan så luktade det. 

 

Men nu hittade jag felet på just mitt system. 

 

På grova slangen från toastolen in till septiktanken, så har jag en kulventil. 

Jokerventilen är aldrig helt tät, och vätska, tränger upp i stolen vid segling. 

Så numer stänger jag ventilen bara när jag segla. Och låter den vara öppen all annan tid. 

Sparar alltid lite vatten i stolen, typ halvliter. 

I slangs och stols väggar blir bildas rötgaser av bl a dynga. 

Med öppen ventil går dessa in i septiktanken och ut via tankens lutning. 

 

Slananslutningen från toan till septiktanken, sker i ovankant. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev MickeWic:

vi har 2st elektriska toaletter på vår båt. Märkte idag luktade från ena toan fast det var på den andra vi använda men antar

lukten kom upp från systemet. Läste någonstans det kunde vara bra att slänga i någon tablett i toaletterna då och då för hålla

en bra lukt. Tips på vad man skall slänga i toaletterna? (fick även tipset att aldrig slänga i toapapper i toaletterna för det kunde fastna med

tiden fast det var papper som var gjort för båtliv så vi slänger inget papper i toan längre)

Jag har märkt det att det luktar värre om toan stått oanvänd en tid, det blir ju alltid en liten bottensats kvar i tanken. Att någon gång emellanåt spola ur toaskålen med sötvatten är bra, det kommer med en del alger och plankton med spolvattnet som dör i skålen och då luktar illa.

En skvätt med exempelvis grönsåpa kav vara bra. Jag har även en dunk med biltemas sanitetsvätska som skall påskynda nedbrytningen och ta bort dåligt lukt, om det funkar vet jag inte men det luktar iallafall bättre när man nån gång ibland häller i någon deciliter.

Att inte spola ned pappret tycker jag är fånigt, genomäckligt att spara det i nån påse och slänga i land... nej, de vanligaste sorterna av vanligt mjukt toapapper går att spola ned, om man spolar med förnuft. Om man gör det stora behovet, kan man behöva spola litet under tiden.

I de elektriska toaletterna finns det en kvarn i pumpen som finfördelar såväl fekalier som pappret, så det är sällan problem.
 

10 timmar sedan skrev skippeer:

Vi spolar ur toasystemet med sötvatten när vi lämnar båten för havsvattnet ruttnar i slangarna.

En del tror på att en avskalad kopparledning inne i spolvattenslangen.

Finns dofta gott tabletter till spolvattenslangen.

Ett gammalt kopparrör uppe på en liten del av min takås har förhindrat växte av alger på den delen  av mina hemska betongpannor, så det kanske funkar att ta död på alger och annat på toan också....

I dagligvaruhandeln finns det ju diverse olika grejer men ”lukta gott” att klämma fast i skålen, kanske funkar, kanske bara kamouflerar den dåliga lukten? Ingen aning, jag använder inte sådana, vare sig hemma eller i båttoan.

 

Som sagts en daglig tvätt av toaskålen med litet såpa eller liknande och en skvätt sanitetsvätska i bland. Dessutom skall toan verkligen användas, om spolvatten blir stående och innehållet i tanken också blir stående, tro det eller ej, men då luktar det illa...!
Men om man har omsättning på innehållet blir det bra mycket bättre, sedan ligger det ju i sakernas natur att urin och fekalier luktar mindre bra, när det sedan pågår diverse föruttnelse och nedbrytningsprocesser i septiktanken bildas det ju en del mindre angenäma lukter då också, inget konstigt alls. 

 

Bra ventilation av toautrymmet behöver jag väl knappast påpeka, sedan en bra och effektiv avluftning av septiktanken. Jag har Ø25 mm avluftningsslang, med passande skrovgenomföring, det underlättar också spolningen, det går åt mindre mängd spolvatten, och det går betydligt lättare att sugtömma, men  det kan komma en odör ur bordsgenomföringen varje gång någon spolar inne på toan, men det kan avhjälpas med ett filter med aktivt kol.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder aldrig saltvatten i vår toalett. Har haft många båtar genom åren och alltid gått över till sötvatten i toaletterna. Då slipper man dålig lukt och saltavlagringar i slangar o.s.v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt en viss odör i toaletten framför allt när jag avklarat nr 2😀

Jag snålspolar inte och har inga problem med lukt från toalett eller slangar.

Har läst ett antal gånger att man snålspolar.

Tror att i många fall så beror lukten på att det ligger massa bös kvar i slangar m.m. som gör att det luktar.

 

Framför allt om jag vet att båten ska stå parkerad nån vecka brukar jag

Tömma tanken och sköljer ur den med vatten.

Häller i en skvätt kem för att minska risken för lukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan vara att vattenlåset tömdes på andra ,  vi använder mest sötvatten ,lite BT medel ibland kolfilter på avluftningen . sett att tidigare brukare tätat kapytan på slangarna . ingen lukt ;fler säger samma

städar toaDusch med svag  ättiksblandning    B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bemek:

kan vara att vattenlåset tömdes på andra

Vattenlås på en båttoa..? Näääää…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nähä men när hen använt sugtömning har det varit tomt i skålen med lukt som följd. får städa kröken tips på det mottages .kanskke kolfiltret.. ursäkta för trådkapning  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev bemek:

nähä men när hen använt sugtömning har det varit tomt i skålen med lukt som följd.

Då har du för liten luftning. 
Eller så hindrar kolfiltret luftflödet vid sugtömning; ta bort det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Vattenlås på en båttoa..? Näääää…

Jorå Peter, vattenlås får du om du drar upp utgående slang i en båge,

Jag snålade lite på slangen på den förliga muggen där torkar det ut ganska fort,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev baufi:

Jorå Peter, vattenlås får du om du drar upp utgående slang i en båge,

Jag snålade lite på slangen på den förliga muggen där torkar det ut ganska fort,

Vad torkar ur, i botten på skålen?

Vattenlås håller ju lukten från ett avloppsrör från rummet. Men i en båttoa är det ju ventiler som gör samma arbete, som håller lukten från t ex tanken borta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten kommer från frankrike och i manualen står det tar in havsvatten för att spola och mins min gamla med handpump så kom det ju alltid in lite alger men här när man fyller på med vatten och spolar så ser vattnet helt klart ut, har aldrig sett några alger så därför jag börjar undra om man gjort någon koppling så den använder sig av sötvatten. 

 

Jag upptäckte idag varför det luktar på ena toan. När man spolar på gästtoan så gick jag in i mastertoan och då kom det upp lite vatten där, så troligen kommer vatten upp från den ena toastolen när man spolar till den andra, testar jag samma sak från andra toan så kommer det inte upp något vatten där. 

Vet inte vad det beror på men ja tar man empty på mastertoan eller spolar där efter man använt gästtoan så kommer inte lukten.

 

Såg på hjertmans de hade en rad kemikalier man kunde köpa till toan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:
32 minuter sedan skrev baufi:

Jorå Peter, vattenlås får du om du drar upp utgående slang i en båge,

Jag snålade lite på slangen på den förliga muggen där torkar det ut ganska fort,

Vad torkar ur, i botten på skålen?

Vattenlås håller ju lukten från ett avloppsrör från rummet. Men i en båttoa är det ju ventiler som gör samma arbete, som håller lukten från t ex tanken borta. 

Det är klart man kan ha vatten som skvalpar omkring i toastolen och stänker ut då och då, om man vill...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Vattenlås på en båttoa..? Näääää…

 

3 timmar sedan skrev Peter_K:

Då har du för liten luftning. 
Eller så hindrar kolfiltret luftflödet vid sugtömning; ta bort det. 

Min pump är så effektiv så att den drar ut nästan allting, det blir bara milliliter kvar.

Men jag ar satt en stor backventil omedelbart efter toastolens utlopp, den hindrar backflöde (tanken ligger ungefär i samma nivå som stolen) samt hindrar dålig lukt att tas sig ut bakvägen.

 

Dålig lukt förresten...  inte tycker jag att det egentligen luktar så himla mycket, men det kan ju svida en del i ögonen och slemhinnorna.... 🤮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dålig lukt förresten...  inte tycker jag att det egentligen luktar så himla mycket, men det kan ju svida en del i ögonen och slemhinnorna.... 🤮

Har du fått fel på luktsinnet efter en covid-infektion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Har du fått fel på luktsinnet efter en covid-infektion?

Jag har faktiskt klarat mig, tillhörde den första gruppen som hade fått andra vaccinationen i början av februari.

 

Men det är fel att rakt av jämföra båttoan med den man har hemma. Man måste acceptera att bekvämligheten är litet mindre ombord, exempelvis så kan det lukta litet mer, däremot skall man ju inte acceptera en odör. Jag tycker vi har tipsat om alla orsaker till mer eller mindre dålig lukt. Mycket handlar ju om sunt förnuft. Ventilation, avluftning, omsättning av innehållet, tvätta rent porslinet ofta, en skvätt sanitetsvätska emellanåt. Sugtömma vid varje givet tillfälle, alltså där anläggningarna fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

samt hindrar dålig lukt att tas sig ut bakvägen.

Hur gör du då?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra att ts återkopplade var ju problem med lukt (första inlägget) nu handlar det snart om kosthållning så jag lämnar denna . åland nästa! B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev MickeWic:

Jag upptäckte idag varför det luktar på ena toan. När man spolar på gästtoan så gick jag in i mastertoan och då kom det upp lite vatten där, så troligen kommer vatten upp från den ena toastolen när man spolar till den andra, testar jag samma sak från andra toan så kommer det inte upp något vatten där. 

Vet inte vad det beror på men ja tar man empty på mastertoan eller spolar där efter man använt gästtoan så kommer inte lukten.

 

Såg på hjertmans de hade en rad kemikalier man kunde köpa till toan

Jag tycker det låter som om du antingen har en dålig backventil i toan det bubblar upp i, men ännu mer troligt är det problem med dålig luftning vilket skapar övertryck i systemet. 
 

Oavsett, upp-bubblande vatten är inte ett problem man löser med kemikalier, utan med mekande. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skölja med : https://virkon.se/ lite då och då.

 

Första ggn jag kom i kontakt med medlet var i slutet på -80 talet. Funkar super i bilar när ACn börja lukta. Hålla rör rena från växt t.ex skavllerröret i min värmepump satte igen sig med jämna mellanrum men numera när jag en ggn per år fyller med virkon är röret rent och fint.

osv osv.

Fördelen mot t.ex hypokloriter är att det luktar inget om medlet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag tycker det låter som om du antingen har en dålig backventil i toan det bubblar upp i, men ännu mer troligt är det problem med dålig luftning vilket skapar övertryck i systemet. 
 

Oavsett, upp-bubblande vatten är inte ett problem man löser med kemikalier, utan med mekande. 

En skiss på systemet från TS kan vara bra för att förstå vad som är problemet.

 

Det kan ju också vara så att det sitter en massa urinsten på "fel" ställen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur vet man om man har dålig luftning?

Spolar jag i mastertoan (där det bubblar upp i om man spolar på andra) så bubblar det lite efteråt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev MickeWic:

hur vet man om man har dålig luftning?

Spolar jag i mastertoan (där det bubblar upp i om man spolar på andra) så bubblar det lite efteråt också.

Ja då har du sannolikt dålig avluftning.

Men kolla bordsgenomföringen, ibland kan det vara stopp i denna, särskilt som det kan sitta ett metallnät där set kan fastna ett och annat.

Det kan även vara förkalkningar i slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske drar iväg tråden till något som inte är i linje med TS fråga men vår toa luktar inte i sig men det luktar förfärligt utanför båten när man spolar lite i toan. Detta händer i mitten/slutet av sommaren. Jag tror det är unken lukt från det tomma utrymmet i tanken som trycks ut genom avluftningen när vatten kommer in.

Jag brukar använda Biltemas Rengöring för avfallstank https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584 någon gång under sommaren. Då blir det bättre.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, skall bara kolla vart bordsgenomföringen sitter:-) Kan tänka mig det är ett bra projekt för varvet kika på annars när man tar upp båten för säsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...