Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flipkick

Går ej tilta motorn

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

köpte en ryds 480 styrpulpet i maj. Jag bytte styrning på den och problemet är att innan bytet gick den tilta upp. Så jag tänkte skulle gå gick ej. Foto 1 är före bytet när de gick tilta. 
foto 2 efter byte.(ja skruven är

lite stor för hålet) Hur går det lösa? Går de köpa nån kullänk och koppla på? Eller måste jag köpa en draglänk och sätta fast med styrningen?

 

C79C9710-6751-4A63-B701-A1B53E4E7073.jpeg

29F4936F-20FC-4BFF-B8F6-3FDB2F8B0BBB.png

2EFB86DF-360C-475D-AEA7-20B24480F4CD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kabel du har verkar vara avsedd för montage genom tiltröret, med en länkarm från kabeländen på babordssidan till "styrfästet" framtill på motorn. Fördelen med tiltrörmontage är att kabeln inte behöver fästas i båten för att ta upp reaktionskrafterna. Detta är därför att föredra på lite större motorer. Antar att du fått improvisera infästningen i båten också. Exempel på tiltrörsmontage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev guestsson:

Den kabel du har verkar vara avsedd för montage genom tiltröret, med en länkarm från kabeländen på babordssidan till "styrfästet" framtill på motorn. Fördelen med tiltrörmontage är att kabeln inte behöver fästas i båten för att ta upp reaktionskrafterna. Detta är därför att föredra på lite större motorer. Antar att du fått improvisera infästningen i båten också. Exempel på tiltrörsmontage.

 

Aah okej så de ”röret” man ska ha ska in i tiltröret eller va man säger? Så man kan skippa detta fäste som sitter på båten?

4DEB9476-2AEF-4B0C-B1B3-42D0FEF1212E.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Flipkick:

Aah okej så de ”röret” man ska ha ska in i tiltröret eller va man säger? Så man kan skippa detta fäste som sitter på båten?

4DEB9476-2AEF-4B0C-B1B3-42D0FEF1212E.png

För den satt såhär förr och gick tilta utan att montera in i de röret eller hålet

F594AF80-4217-47BA-AB3B-7C29DB8B922C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara samma, i mina ögon konstiga lösning tidigare. Jag är inte alla expert på detta område, så kolla upp om det inte finna två kabeltyper  en för mothåll i båten med en gänga på kabeländen och en för tiltrörsmontering med ett hål i änden för montering av styrlänken. Åtminstonne har dessa två typer funnits tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja för känns ju smidigare så de va förr med gängad kullänk så det gick tilta. Än o dra om för att få in de i röret där.. men den är ju platt o ingen gänga så blir ju lite bökigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Flipkick:

Ja för känns ju smidigare så de va förr med gängad kullänk så det gick tilta. Än o dra om för att få in de i röret där.. men den är ju platt o ingen gänga så blir ju lite bökigt

Det är i den platta änden du fäster linken som sen skall vidare till styrpinnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det är i den platta änden du fäster linken som sen skall vidare till styrpinnen.

Du tror inte det går köpa bara en draglänk och koppla på? Eller måste jag igenom de röret som är vid båten?

952594AE-216F-4358-BDED-98745DA4F0E3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast som jag tycker är att gå igenom tiltröret skruva dit linkaget som går till styrpinnen så är allt klart och du behöver inga fler fästpunkter.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...