Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Axiotrade

Byte av motor, 40hk 2t -> 25hk 4t ??

Rekommendera Poster

Hej!

Jag går i funderingar på att köpa mig en ny motor till båten. Båten jag har är av okänd modell. Jag skulle gissa på att det är någon 4.5meters som har haft tak där tidigare ägare har sågat av allt och gjort om det till en styrpulpet. Jämfört med en ny plastbåt så skulle jag gissa på att denna är något tryngre men utan att veta! Det är en styrpulpet och det sitter en 2cyl 40hk 2takt ifrån någonstans 70talet. Johnsson.

 

Motorn går bra men det är framförallt för miljö & ljudvolym som jag önskar att byta då jag tror att en 4takt och nyare är betydligt renare och släpper inte ut någon olja.

 

Med 2 taktaren så upplever jag båten som tillräkligt snabb för att jag och barnen har roligt i den. Men hur står sig en 4taktare emot en 2taktare effektmässigt? Behöver jag byta till en 40hästars för att få ungefär samma upplevelse? Som ni vet så är de motorerna väldigt dyra och jag tycker att en 40hk motor för denna båten är att kasta lite pärlor åt svin. Jag gillar båten och har kul men jag gissar på att andra kan tycka den se risig ut. 

 

En 25hästars jämfört med en 40hästars 2takt? Dessa ligger i ett bra prisspan tycker jag på begagnatmarknaden. Ni med mer erfarenhet, tror ni att det blir en stor effektförlust och att det kommer bli märkbart mycket långsammare toppfart? 

 

Jag har en önskan om att denna båten skall klara av att gå lite i havet i höst (inomskärs) Skulle en 25hk vara för liten för det? 

 

Mycket tacksam för tankar och ideer! 

 

Mvh M.

Redigerad av Axiotrade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fyrtaktare är ett betydligt bättre val ur miljösynpunkt och du får lägre ljudnivå mm. Men om du vill behålla samma prestanda behöver du minst motsvarande hästkrafter. En fyrtaktare är betydligt tyngre och du bör kolla att båten klarar mer vikt på akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mindre dyrt bara byta bränsle o olja till miljövänligare . öronen kan få hörselskydd finns små lätta med båge .  300varv mindre på motorn gör lite de med. freeze har sunda synp   B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...