Jump to content
Sunday 23 June 2024
Seb83

Powertrim/tilt tappar tryck/kraft

Recommended Posts

Gäller en Yamaha 60hk 2t autolube med powertrim och tilt -89.

 

Var ute idag, premiärtur med nyinköpta båten.

 

Upptäckte att hydrauliken inte orkar hålla kvar motorn i lyft läge medans man kör. Gick man upp ytterligare i varv så orkade den inte ens tilta upp motorn.

 

Står man stilla så fungerar allt som det skall.

Förra ägaren påstod att allt fungerade som det skall.

 

Någon som känner igen problematiken och vet vad felet är?

 

Gissar själv på:

-För lite olja i systemet?

-Dåliga o-ringar på kolven?

-Kass backventil? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla nivån som sagt, men också att den manuella releasen är åtdragen. Dyr plastskruv så ta det varligt. Om detta inte hjälper skulle jag kolla O-ringarna på releaseventilen. 

Alla dessa jobb kräver att båten måste upp eller kanske funkar det att kunna lägga akter i riktigt grunt vatten vid en strand.

 

Releaseventil nr  48 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1989/70etlf/power-trim-tilt-assy

Inte rätt sprängskiss men visar principen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strålande, tackar för snabba och bra svar!!

Kanon med sprängskissen också!

Ska kika på detta i helgen, båten står på uppfarten.

 

För att kontrollera nivån, är det via part.no 29 plug till reservoaren?

Köra upp kolvarna helt och sedan kontrollera så att det rinner ut olja via den pluggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Seb83:

För att kontrollera nivån, är det via part.no 29 plug till reservoaren?

Köra upp kolvarna helt och sedan kontrollera så att det rinner ut olja via den pluggen?

Ja det stämmer, men notera att skissen avser en 70 hk 1989 US modell, någon 60 fanns inte i US då.

Stämmer den inte kan du leta efter en mera välliknande på boats.net. 

 

Det behöver inte rinna, men du skall kunna se nivån.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öppnade pluggen med kokvarna utkörda på max. Vacuum bär jag lossade och för låg nivå. Så förhoppningsvis är det bara det som är fel. Att förra ägaren fyllt på för lite.

 

Men nästa fråga: spelar det någon roll vilken hydraulikolja man häller i? Eller finns där en speciell klassning på dessa äldre komponenter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oftast är det ATF. Kolla t.ex. med en tops i hålet om kan få tag på lite olja. Om den är röd är det tämligen säkert ATF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den är inte röd. Oklart vad förra ägaren använt.

Vem kan tänkas ha en manual för denna tilt/trim?

6H1-10 ?

Där borde stå vilken typ som rekommenderas :)

Edited by Seb83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slutade med att vi dränerade all olja. Såg ut som mjölkkola....

 

Nästa fråga. Vart får jag tag i nya delar? O-ringar osv. Hittar bara sidor från USA.

Har något handlat från boats.net eller crowleymarine.com?

Share this post


Link to post
Share on other sites

O-ringarna är helt säkert metrisk standarddimension. Det finns företag som specialiserat sig på att sälja maskinelement som o-ringar, kullager etc. När jag letade för några år sedan fanns det ett företag i Solna vill jag minnas, som listade alla lagerförda dimensioner på sin hemsida och det var många. Googla så hittar du säker vad du söker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...