Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
trillium

Vilket hjälpmedel!

Rekommendera Poster

Jag satte i en Mercury Vesselview i våras.. Har nu haft den hela säsongen ... Måste säga att det var värt varenda krona! 

Den talar om omedelbart om någon av dom 77 sensorerna i båten varnar ... Den har ALLA uppgifter.... Laddning,motortemp,varvtal,Bränsleförbrukning,mm,mm

10 min att montera.. Bästa köp till nya båten......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, trillium said:

Jag satte i en Mercury Vesselview i våras.. Har nu haft den hela säsongen ... Måste säga att det var värt varenda krona! 

Den talar om omedelbart om någon av dom 77 sensorerna i båten varnar ... Den har ALLA uppgifter.... Laddning,motortemp,varvtal,Bränsleförbrukning,mm,mm

10 min att montera.. Bästa köp till nya båten......

Jag har själv varit på väg att köpa en sådan. Men när jag kom till återförsäljaren, som hade flera på hyllan, så undrade han vad jag skulle med den till. Han hävdade att jag har all info i mina 2 st Mercmonitor och att Vesselview inte ger mer info. Detta gäller dock Vesselview mobile.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte specifikt på den.  Men uppkopplad mot sjökort och comunitin .och alla andra andra grunkor..  Sen verkar vissa av mätarna i min båt vara analoga,   Varvtal i 22 knop på Båtens mätare:4200/rpm   I  Vesselview  mer som det skall vara enligt Bayliner  3050 rpm...

22knop är 3050 rpm är 1,35 L / nautisk mil

 

Tjingeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Han hävdade att jag har all info i mina 2 st Mercmonitor och att Vesselview inte ger mer info.

Nja, den stora skillnaden är ju var man ser det. Jag har Vesselview Link i min båt (dvs den variant som inte har någon egen display, den matar väl bara ut det på nmea-bussen tror jag), tycker det är väldigt smidigt att ha all infon på plottern. Tittar mycket oftare på den än på smartcraft-instrumenten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en annan fördel!   Man kan få all info direct på plottern......

Jag glömde att nämna Motorns timmar och alla registrerade fel.....

Min nya båt har ju Electronisk styrning,växel,gas... En jäkla massa sensorer 77st..    När jag köpte båten så pep och tuta det överallt. fick nästan panik! frågade både här i forum och Bayliners forum,, ingen visste... Satte i vesselview i bluetoth uttaget och vips så sa den"Låg växeloljenivå!....

Redigerad av trillium
Mer info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, trillium said:

Ja, det är en annan fördel!   Man kan få all info direct på plottern......

Jag glömde att nämna Motorns timmar och alla registrerade fel.....

Min nya båt har ju Electronisk styrning,växel,gas... En jäkla massa sensorer 77st..    När jag köpte båten så pep och tuta det överallt. fick nästan panik! frågade både här i forum och Bayliners forum,, ingen visste... Satte i vesselview i bluetoth uttaget och vips så sa den"Låg växeloljenivå!....

Jag ser absolut fördelen att se allt på ett och samma ställe och med en bättre överblick. Jag får nog dock felmeddelande (koder), motortimmar, active trim plus en hel massa annat i Mercmonitor. Men det kräver lite knappande då jag max kan se 6 datapunkter samtidigt på mina 2 displayer. För närvarande har jag varvtal, kylvattentemp, batterispänning, oljetryck, trim, bensinförbrukning som primära datapunkter. Vill jag se ngt annat så får jag klicka fram det. Hastighet syns på plottern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du motorns timmar och bränsleförbrukning?     i så fall funkar väl det lika bra..  Jag insåg inte att det var en tävling....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...