Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersAnkan

Oljedriven vattenpump

Rekommendera Poster

Har en fråga till experterna i detta forum

 

Har en motorbåt. I den sitter en inombordare, volvo, 4 cylinderar, gissar att den är drygt 20 å gammal. Sägs att det är en gammal GM motor.

 

Det finns en vattenpump som pumpar in kylvatten. Den är nyligen bytt. Men, nu har jag hittat ytterligare en pump. Den drivs av en fläktrem, sen går 2 slangar (typ hydralslangar) till en metallstump som sitter i kylarvattenslangen (det är vad jag kan se efter kylarvattenpumpen). Pappa trodde att det var en oljedriven vattenpump. Jag har aldrig rört denna. Gissar att det sitter en impell innuti.

 

(Kanske även bör nämna att det en sötvattenkylnings system som är monterat. Alltså en limpa där saltvatten går in och kyler ner en glykolblandning som går in i motorn.)

 

Bör man byta ngt i den oljedrivna pumpen?

 

Har inga problem med kylningen. Tror att tempen är ca 60-70 grader i motorn när man kör (om nu mätaren är korrekt). Men! Varje vinter då jag försöker dra i lite glykol i kylsystem har jag en "muff" från Biltema som jag sätter över insuget på drevet. Sen kopplar jag en slang till en glykolblanding. Har har jag lite problem att få bra sug...

 

Är jag rätt ute? Bör man börja plocka isär och titta på en ny impell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda pumparna pumpar kylvatten, den med impellern i pumpar in sjövatten utifrån, som passerar en värmeväxlare innan det via avgaserna går ut i havet igen. Den andra pumpen, den som drivs av en drivrem, låter som om det är den dy bytt, pumpar runt det interna kylvattnet, det som år uppblandat med glykol, detta passerar också värmeväxlaren men i andra kanaler än sjövattnet. Oljedrivna vattenpumpar existerar inte, iallafall inte på sådana motorer.

Pumpen med impeller, är ju bra att kontrollera emellanåt, impellern skall egentligen bytas varje år, men flera byter den vart annat år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kanske borde fota.

 

vattenpumpen är bytt. Den har en impell. så den är inga problem

 

Men den andra... på motorn sitter en fläktrem. den driver en burk som innehåller hydralolja. Från burken går 2 slangar till en metallstump som har med kylarvattnet.

 

Tror du inte att detta är en oljedriveven pump? vad är det annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev AndersAnkan:

jag kanske borde fota.

 

vattenpumpen är bytt. Den har en impell. så den är inga problem

 

Men den andra... på motorn sitter en fläktrem. den driver en burk som innehåller hydralolja. Från burken går 2 slangar till en metallstump som har med kylarvattnet.

 

Tror du inte att detta är en oljedriveven pump? vad är det annars?

Servostyrning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev stelben:

Servostyrning. 

Det låter så. Har för mig att oljan kyls av vilket kan förklara ihopkopppling med sjövattenpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha...

 

men då borde jag se en oljeslang till styrreglatet på ngt sätt...

 

kanske bäst att jag fotar

 

Tack för tipps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndersAnkan:

jag kanske borde fota.

 

vattenpumpen är bytt. Den har en impell. så den är inga problem

 

Men den andra... på motorn sitter en fläktrem. den driver en burk som innehåller hydralolja. Från burken går 2 slangar till en metallstump som har med kylarvattnet.

 

Tror du inte att detta är en oljedriveven pump? vad är det annars?

Det är sannolikt en servopump till styrningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har rätt som vanligt. Sökte på servopump Volvo penta och fick ngn bild som liknar det jag har.

 

Har fyllt på röd olja, tror det är automat eller hydralolja av ngt slag. Bör man göra ngt mer? Typ lufta systemet.

 

Har aldrig tänkt på att jag har servo. Undrar om den fungerar. Båten är inte svårstyrd på ngt sätt. Lättar att svänga åt ett håll än det andra när man kör. Men det är väl normal och har med att propellen snurrar åt ett håll, trodde i alla fall jag.

 

Hur kan man testa på ngt sätt att det fungerar som det ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev AndersAnkan:

Ni har rätt som vanligt. Sökte på servopump Volvo penta och fick ngn bild som liknar det jag har.

 

Har fyllt på röd olja, tror det är automat eller hydralolja av ngt slag. Bör man göra ngt mer? Typ lufta systemet.

 

Har aldrig tänkt på att jag har servo. Undrar om den fungerar. Båten är inte svårstyrd på ngt sätt. Lättar att svänga åt ett håll än det andra när man kör. Men det är väl normal och har med att propellen snurrar åt ett håll, trodde i alla fall jag.

 

Hur kan man testa på ngt sätt att det fungerar som det ska?

Om styrningen fungerar felfritt finns det väl ingen anledning att lufta systemet. Men det kan behövas om styrningen känns hackig eller att man känner att rattens rörelser inte motsvarar drevets.

Röd autmatväxellådsolja brukar vara bra, men det brukar stå i instruktionsboken exakt vilken sort och kvalitet man skall ha.

 

Om du med motorn på tomgång kan svänga fram och tillbaka utan problem fungerar det som det skall, och som du själv påpekar går det lättare att svänga åt ena hållet beroende på propellerns rotationsriktning.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde känna skillnad på styrningen om du har motorn igång eller inte. Nu blir det iaf på min båt ingen jätteskillnad på tomgång men det blir en annan känsla i ratten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev superpin:

Du borde känna skillnad på styrningen om du har motorn igång eller inte. Nu blir det iaf på min båt ingen jätteskillnad på tomgång men det blir en annan känsla i ratten.

Ja det är ju en bekräftelse på att servostyrningen fungerar, om det är trögare att svänga med motorn avstängd, och då lättare med motorn igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...