Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Surfarbulan

Tomgångsjustering evinrude 70hk

Rekommendera Poster

Gokväll alla hjälpsamma !

Behöver sänka tomgången lite på min motor, ligger på 1200 rpm ca..

Lånat lite bilder, men ser likadant ut på min motor, är det skruven vid grön pil eller röd pil man ska skruva på ?

Sen undrar jag lite, vad har skruvarna som är inringade med rött för funktion ??

 

På bild nr.2, vad justerar man med länkjusteringen som är i röd ruta ??

Tack på förhand !

//Bulan

1370140124_Screenshot_20210811-223755_SamsungInternet.thumb.jpg.5b140e1392e7e2cafe1d3422b5101e66.jpg

 

Screenshot_20210811-223704_Samsung Internet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den undre inringade skruven i bild 1 bör vara skruven att justera tillgången med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bo_man:

Den undre inringade skruven i bild 1 bör vara skruven att justera tillgången med.

Jag tror mer på den fjäderbelastade skruven strax ovanför.

Notera att justeringen av tomgångsvarvtalet görs genom att ändra tändpunkten INTE genom att påverka spjällen. Förgasarspjällen skall vara i sitt stängda läge vid tomgång fram till pickup som inträffar då den svarta kammen går mot gassjälslänkagets rulle.

 

Men det kan ju vara bra att göra en komplett Timing&Sync vid tillfälle.

 

Nedanstående film gäller för 1987 och nyare. Tillvägagångssättet på tidigare modeller är säkert mycket snarlikt, men specar som vinklar kan skilja. Passa på att sänka max förställning ett par grader från spec. Det minskar risken för motorskador. Skillnaden i bränsleförbrukning och toppfart kommer knappt vara mätbar.

Timing & Sync OMC 3-cyl 70 hp 1987 -

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att gå emot @guestsson men jag tror att @bo_man har rätt, den undre inringade är för tomgång. Övre inringade ser ut att vara stoppskruv för full gas. När du gasar kommer nämligen delen på gas-länkaget som är ovanför centrum (mellan de inringade skruvarna) flyttas framåt, mot båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev farn:

Svårt att gå emot @guestsson men jag tror att @bo_man har rätt, den undre inringade är för tomgång. Övre inringade ser ut att vara stoppskruv för full gas. När du gasar kommer nämligen delen på gas-länkaget som är ovanför centrum (mellan de inringade skruvarna) flyttas framåt, mot båten.

Kolla videon jag länkat till ovan 8:15 in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar visa att man justerar den undre skruven, som jag antog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bo_man:

Den verkar visa att man justerar den undre skruven, som jag antog.

@farn och @bo_man jag pudlar, ni har rätt:-)

 

Jag blev lurad av skruvens utseende , men ser nu i filmen att det sitter en likadan fjäderbelastad skruv ovanför den man skruvar på. Märkligt att tomgångskruven inte är den med fjäder tycker jag och så hade tydligen OMC också tänkte det om man kollar denna sprängskiss.

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1984/e70elcrd/cylinder-amp-crankcase

 TS kan alltså med fördel swapa övre och nedre skruv så blir det som OMC tänkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedre skruven på bilden kanske inte är original. Verkar kort, sakna fjäder och kvadratisk bricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...