Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nifti

AIS till iPad

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa mig en AIS som jag kan koppla till en iPad eller androiplatta. Hur fungerar det och vilken AIS skall jag köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl egentligen för okunnig på området för att ge något bra svar. Men jag gör ett försök så kanske det hjälper lite.

 

Vill du kunna se andra så är det via en mottagare som sänder wifi eller blåtand, alternativt så har t.ex eniro på sjön sitt ais + som också visar din position till andra eniro användare. Seapilot har samma fast vi facebook tror jag. Då behöver du internet-uppkoppling och så får du signalen därifrån. Säkert inte lika bra som en riktig ais.

 

Vill du att andra ska se din information så ska du ha en ais sändare, den har inget med ipaden att göra förutom att man skriver in sitt MMSI-nr för att du inte ska se dig själv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått för mig att man via en ais sändare/mottagare skall kunna se andra båtar på tex Navionics- appen som man installerat på en iPad eller Anroidplatta. Antar att man behöver koppla det via något interface eller kanske direkt via blåtand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Nifti:

Har fått för mig att man via en ais sändare/mottagare skall kunna se andra båtar på tex Navionics- appen som man installerat på en iPad eller Anroidplatta. Antar att man behöver koppla det via något interface eller kanske direkt via blåtand.

Precis, t.ex den Ove föreslog ovan.

Där behöver du inget interface utan tar in signalen via wifi.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Här finns en sändare/mottagare som också sänder ut informationen via Wifi, skall fungera t.ex. i Seapilot. https://trueheading.se/products/ais-ctrx-graphene-wifi/

Hälsningar Ove

Möjligen skulle jag vara lite försiktig med att köpa True Headings produkter om jag hade hoppats på support framöver. Obs, jag har inga egna prylar därifrån och har ingen egen erfarenhet av dem heller, men jag har följt deras udda resa som bolag de senaste åren.

 

Den misslyckade satsningen på Seapilot verkar ha sänkt dem totalt. True Heading har uppgått i en helt annan verksamhet med helt annan inriktning, Gigger Group. Patenten ligger i separat bolag. Lång och trasslig historia kring det här som man kan googla sig till. Spännande kvällsläsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...