Jump to content
Tuesday 19 October 2021
Hamstern

Bytt motor

Recommended Posts

Hej

är ny här på forumet.

Jag har en fråga som jag hoppas nån kan ge bra svar på.

har en Monark 485 HT båt 80-tal med en 2takt 9,9hk suzuki -98:a motor. Båten gör max 6 knop.

jag har nu bytt motor till en 25hk Yamaha 2takt 96 motor.

men båten har endast ökat 1 knop i hastighet. Gör nu alltså 7 knop som max…

varför ökar inte hastigheten betydligt mer?

 

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kanske inte motorn är nog stark för båten så båten inte kommer upp i planing helt enkelt. Det krävs lite kraft att komma över planingströskeln men väl i planing brukar man inte behöva gasa så jättemycket. 25 hk på en båt som är 4,85 meter låter i mina öron kanske lite för lite, 40-50 hk hade tagit upp båten upp i planing och du sen kunnat köra i planingsfart utan att motorn varvat så värst mycket.
Utombordare brukar vilja varva runt 5500 varv/min (ge och ta några hundra varv). Frågan är hur mycket motorn varvar, om du har en optimal propeller för din båt, svårt att veta.

Kika om du hittar nån broschyr eller användarhandboken på din båt vad tillverkaren rekommenderar för spann på motorns hästkrafter. Eller vad står det på "skylten" som brukar finnas i båtar vad den tål för max motor (hk)?
/Bo 

Edited by bossee

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev bossee:

Kanske inte motorn är nog stark för båten så båten inte kommer upp i planing helt enkelt. Det krävs lite kraft att komma över planingströskeln men väl i planing brukar man inte behöva gasa så jättemycket. 25 hk på en båt som är 4,85 meter låter i mina öron kanske lite för lite, 40-50 hk hade tagit upp båten upp i planing och du sen kunnat köra i planingsfart utan att motorn varvat så värst mycket.
Utombordare brukar vilja varva runt 5500 varv/min (ge och ta några hundra varv). Frågan är hur mycket motorn varvar, om du har en optimal propeller för din båt, svårt att veta.

Kika om du hittar nån broschyr eller användarhandboken på din båt vad tillverkaren rekommenderar för spann på motorns hästkrafter. Eller vad står det på "skylten" som brukar finnas i båtar vad den tål för max motor (hk)?
/Bo 

Den går ju lika fort med en 9,9 Hk, nåt är ju galet… 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte exakt hur 485 ser ut, men är det planande skrov på den. Jag vet att bl.a. Monark hade en del små deplacerande skrov vid den tiden. Lägg ut en bild så är det lättare att avgöra. Annars är det som bossee skriver, för klen motor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej det behöver inte vara något fel alls.

Båten gräver ner sig innan den börjar plana och har du inte effekt nog orkar den inte plana.

En kompis hade byggt en egen båt, den visade sig inte plana med en 75 hästare. Det gick lucka fort när jag bogserades med en eka och 8 hästkrafter. När han bytte till större motor orkade båten upp i planing och gick fint. Var en speciell men väldigt praktisk båt. Minns jag rätt monterade han först en 150 hästare och då gick det bra att komma upp i plan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan också bero på en propeller med fel stigning för kombinationen av båt och motor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev excel319:

Jag vet inte exakt hur 485 ser ut, men är det planande skrov på den. Jag vet att bl.a. Monark hade en del små deplacerande skrov vid den tiden. Lägg ut en bild så är det lättare att avgöra. Annars är det som bossee skriver, för klen motor. 

Här är båten och motorer.

9,9hk gör båten 6 knop

25hk gör båten 7 knop.

25hk gjorde 19 knop på föregående ägarens båt som var 4,20 ribb båt

525A66C6-2C5B-4DD9-8E97-10172DDB3E49.jpeg

109F3E5A-3FA1-4F88-8622-2F3BA49E9B6B.jpeg

A01E47FF-8049-4932-86E5-303818E27ADF.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är du säker på att den går på båda cylindrarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Skulle påstå att det där är en Monark eller Crescent 505. Den har snarare ett snipskrov och är inte tänkt att plana. Bilden är en aning suddig men det ser ut som att botten svänger upp en aning mot akterspegeln i stället för att vara plan. I så fall är det orimligt svårt att få båten mycket över sin skrovhastighet vilkn borde ligga vid dryga 5 knop.

Nyttan du får med 25-hästarsmotorn är att du kan cruisa på i 6 - 7 knop med ett behagligt lågt motorvarv. Fast 9,9'an räcker helt säkert bra till för det också.

 

https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2932&battypID=21

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med faderullan.

Den båten är gjord för deplacenentfart.

Det spelar ingen större roll hur stor motor du monterar på den, den kommer inte gå mer än marginellt snabbare för det.

Allt över 5knop kommer bara bygga större vågor bakom båten och kosta bränsle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev FIATX19:

Håller med faderullan.

Den båten är gjord för deplacenentfart.

Det spelar ingen större roll hur stor motor du monterar på den, den kommer inte gå mer än marginellt snabbare för det.

Allt över 5knop kommer bara bygga större vågor bakom båten och kosta bränsle.

Ok förstår,,, tackar,,,,

nån som vill köpa en trevlig utflykts båt?😃😃😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 timmar sedan skrev Hamstern:

Den går ju lika fort med en 9,9 Hk, nåt är ju galet… 

 

23 timmar sedan skrev excel319:

Jag vet inte exakt hur 485 ser ut, men är det planande skrov på den. Jag vet att bl.a. Monark hade en del små deplacerande skrov vid den tiden. Lägg ut en bild så är det lättare att avgöra. Annars är det som bossee skriver, för klen motor. 

Jag är osäker på om det är en Monark eller Crecent 485 HT, dessutom lika osäker på om det ens fanns en sådan modell?? Titta på Cremonoats historiska sidor, där finns flera gamla kataloger med de olika båtmodellerna. Kolla även båtens tillverkningsskylt. En googling på ”monark 485 ht” ger ju dessutom ett magert resultat.

 

Väldigt generellt kan man säga att dåtidens Monark/Cresentbåtar med ”släta sidor”, kravell, var snabba, medan de som såg ut som de var klinkbyggda (som din båt) var långsamma, men undantag fanns.

 

Det kan vara så att det skrovet inte är avsett för större hastigheter än båtens längd i vattenlinjen i knop, plus litet till, men man tycker ju ändå att det skulle bli större skillnad med en kraftigare motor, men det kanske är så att båten gräver ned sig i aktern när du försöker öka hastigheten?

Men även om nu båten tekniskt sett inte kan gå snabbare kan det ju ändå vara problem med nya motorn, det ena utesluter ju inte det andra.

 

Under min ungdom ägde en släkting en litet udda Monark, det var en planande snipa med ett schakt akterut där det satt en utombordare monterad inombords, den blev inte så långvarig vid släktens brygga, den avyttrades nog redan efter någon säsong. Det sades, eller tycktes, minns jag, att den båten var vare sig det ena eller det andra, kompromissernas kompromiss.

 

Själv hade jag något senare en Monark 670 ”salong” det var en väldigt stor liten båt...

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy