Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
batm

VInterförvaring på tomten - hur skydda mot stöld?

Rekommendera Poster

Funderar på att ha motorbåten (5,4m, 100hp utombordare) på tomten vid fritidshuset över vintern. Huset ligger i en mindre by med "sommarort" karaktär så rör sig inte så mycket folk på vinterhalvåret. Har kameraövervakning men skulle vilja göra det lite svårare än att bara dra ivåg med båten på trailern. Lås på trailer, montera av hjul på trailern och palla upp trailerna, sätta en betongsugga framför båten etc. 

 

Vad har ni för förslag? Vad är meningslöst att lägga tid på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant hade sin motorbåt på trailer på villatomten. En eftermiddag var båt och trailer borta. Lyckligtvis med polisens hjälp hittades båt och trailer några dagar senare.

Att försvåra att koppla och köra iväg genom att tex ta bort hjulen är väl en bra metod.

Utöver detta så kanske motorn kan förvaras separat samt utan motorkåpa då blir den inte så stöldbegärlig.

Kameraövervakning kanske kan hjälpa men en stöld kan gå ganska fort. Samt om man lyckas komma fram i tid så kanske man blir nedslagen så bättre kalla på polis.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort kulkopplingen, det försvårar iaf. Ingen garanti på att tjuven inte fixar en kulkoppling och skruvar dit, men det blir iaf besvärligare och man kan hoppas att dom letar reda på en annan båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten GPS tracker med inbyggt batteri och med app kan ju vara bra att ha i en båt också, så du kan spåra båten. Beror kanske lite på hur mycket allt är värt om man tycker det är värt ha en tracker i båten.
/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, bossee said:

En liten GPS tracker med inbyggt batteri och med app kan ju vara bra att ha i en båt också, så du kan spåra båten. Beror kanske lite på hur mycket allt är värt om man tycker det är värt ha en tracker i båten.
/Bo

Tracker har jag på plats redan, det känns bra och larmar ju direkt om det rör sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minutes ago, per_62 said:

En bekant hade sin motorbåt på trailer på villatomten. En eftermiddag var båt och trailer borta. Lyckligtvis med polisens hjälp hittades båt och trailer några dagar senare.

Att försvåra att koppla och köra iväg genom att tex ta bort hjulen är väl en bra metod.

Utöver detta så kanske motorn kan förvaras separat samt utan motorkåpa då blir den inte så stöldbegärlig.

Kameraövervakning kanske kan hjälpa men en stöld kan gå ganska fort. Samt om man lyckas komma fram i tid så kanske man blir nedslagen så bättre kalla på polis.

  

Det är inte helt smidigt att montera av motor så hade helst undvikit det. Hade tänkt att överdrag på motorn så då ser man ju inte om köpa finns på eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera försäkringsvillkoren.

Montera bort växelhuset och ta bort kåpan.

Parkera om möjligt med motorn tight mot tex vägg.

Palla upp trailern på typ Siggebocken och ta bort hjulen.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foto dokumentera åtgärderna för att ha som bevis till försäkringsbolaget vi ev stöld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts, ta bort motorkåpan och häng en "huva" över  istället under vintern, motorkåpor är dyra om man skall köpa ny.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kane du som också har en ganska fet motor, vad täcker du den med istället för kåpa över vintern? Jag beställde ett överdrag från Kina men det var givetvis för litet. Har övervägt att sy upp ett eget, men plastsäck kanske funkar lika bra…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Brunnsviken:

@Kane du som också har en ganska fet motor, vad täcker du den med istället för kåpa över vintern? Jag beställde ett överdrag från Kina men det var givetvis för litet. Har övervägt att sy upp ett eget, men plastsäck kanske funkar lika bra…

Står inomhus......

Men förra båten med en 200'a på hade jag hemma med överdrag på och växelhuset inne. Vill du köpa det överdraget (jag tror i alla fall att jag har det kvar)?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

@Kane du som också har en ganska fet motor, vad täcker du den med istället för kåpa över vintern? Jag beställde ett överdrag från Kina men det var givetvis för litet. Har övervägt att sy upp ett eget, men plastsäck kanske funkar lika bra…

På ett varv jag ofta besöker sätter de en Ikea-kasse på flera av motorerna på vintern. Den tejpas fast på motorn så att ingen snö eller vatten kommer in. Säkert billigare än att köpa eller sy något själv. 
Sen tar de bort växelhusen också. 
 

OT. Har säkert skrivit om det tidigare men en vinter hade de kameraövervakning, tyvärr utan tillstånd. På filmen syntes det en gång en man, större än Karelin (!!!), som tog en Sucka på 250 hk på axeln och bar iväg. Polisen sa, när de fick se filmen, att det här har vi aldrig sett. Du har ju inte tillstånd och därmed kan filmen aldrig användas som bevis.

Motorn väger väl ca 250 kg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ChristerN:

På ett varv jag ofta besöker sätter de en Ikea-kasse på flera av motorerna på vintern. Den tejpas fast på motorn så att ingen snö eller vatten kommer in.

Det där låter rätt smart. Ikea-kassarna är väl byggda av rätt bra material. Ska mäta och se om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...